|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-26 22:43:00
|
|
Mysan |
Ungefär som när du stod åtalad.Dt r väl ingen som vet i dag hur det var med den saken? Dessutom kändis och musik producent.Har aldrig sett dig nämnas i några schlagers.Ska man tror på vad tidningarna skriver eller ?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-26 23:09:00
|
|
Calle Z |
Ja men visst! Att svensk media har tigit om att svensken Abdul är misstänkt för grov misshandel i Birmingham! Hur har svensk media kunnat unvika att skriva om det? Denna nyhet som borde stå på löpen? Tjänstefel? eller så är det rasism? Butt´s artiklar ger mig alltid ett gott skratt iaf!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-26 23:17:00
|
|
thomtom |
Billy Butt har i princip rätt här. Nyhetsvärderingen styrs av närheten i kultur eller kulturell identifikation, så att det som drabbar flergenerationssvenskar anses allvarligare i sådana här fall. För att inte tala om det varit en kvinna inblandad. Oj, oj vilket snyftande och kritiserande det blivit.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-27 09:10:00
|
|
tomster |
Yeah, boy. Så här funkar det, fast det vet du: tidningar och alla vill sälja lösnummer och ha tittarsiffror. Det får man genom att bajsa ur sig sympatiartiklar och sånt dravel. Jag köpte det också, såklart. Men det är nog dels en undermedveten grej från journalisterna och sen helt enkelt att det blir bra rubriker med "oskyldiga" svenskar i andra länder. Artiklarna tappar i kraft om man antar att han är oskyldig, men vinner om man gör det, litens kamp mot stor osv...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-27 10:45:00
|
|
Smulan |
Jag håller fullständigt med....blev förvånad varför någon överhuvudtaget skriver så mycket om detta. Bra att fler reagerar! Jag tror dessutom att han är skyldig......mammas lilla pojke ska det tyckas synd om. Familjen har tydligen känningar lite här & där så därför blev uppmärksaheten så stor.
Han får stå för vad han har gjort , skyldig eller oskyldig..sluta dalta med graben, klipp av navelsträngen han är ju en "vuxen" man.
// bah
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-27 12:18:00
|
|
JonathanJ |
Varför skriver man inte om Abdul?
För att media och makthavare ser Calle som svensk och Abdul som "invandrare" ej svensk. Vidare kan man också tänka sig att Abdul i deras öron låter som någon som är skyldig till ett brott - medans "Calle" låter som ett oskyldigt svenskt offer!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-27 12:18:00
|
|
JonathanJ |
Enda anledningen till att "Cubasvensken" fick publicitet var tack vare hans fars ständiga kontakt med media tillsammans med det faktum att alla USA-hatare och krigsmotståndare fick en chans att göra utspel. Tyvärr har vi inte kommit längre i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-27 17:01:00
|
|
Kruzze |
Jag tror inte det här i huvudsak är en fråga om att infödda svenskar får mer uppmärksamhet än utlandsfödda. Det finns flertalet andra svenskar än Calle som sitter i utländska fängelser och väntar på rättegång, bl a en i Spanien som suttit över två år. Jag tror att det är ett flertal faktorer som styr om ett fall i mängden ska uppmärksammas och "kulturell närhet" är bara en av dessa.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-27 18:21:00
|
|
AmerikaMike |
Framför allt borde man skriva mer om Dawit Isaak. Journalist och svensk medborgare som suttit fängslad utan rättegång i Eritrea sedan 2001. Länk: tinyurl.com
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-27 18:22:00
|
|
Peter Andersson |
Heja Billy! Pårom tills det bloar!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-27 19:13:00
|
|
Anders Klasson |
Jag har varken intresserat mig för
Calle eller Abdul. Calle kommer ju
från den mer välmående delen av
Sverige - medelklassen och Abdul
är inte riktigt Svensk även om han
har ett papper som säger att han är det.Själv kommer jag från den
fattigare delen av Sverige - den
Svenska Arbetarklassen och där
sjunker sympatin för både
medelklass och invandrare varje dag.Därav mitt ointresse för både
Calle och Abdul.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-27 21:47:00
|
|
steno |
Visst har du rätt om media. Men nog har jag fördomar ? om rättsväsendet i Grekland, Portugal , Turkietoch Spanien m.fl länder. Skulle inte vilja gräla med någon i de länderna
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-28 23:20:00
|
|
Babben |
Som svensk håller jag helt med dig Billy Butt, ingen av oss är någon ängel, beundrar den som vågar erkänna, f.n vad jag beundrar folk som vågar säga vad de tycker och tänker och stå för sina åsikter, kram på dig Billy, hälsa min vännina Leila Elkalliffi i Stockholm, min granne på Siriusgatan, Göteborg!
|
| |