Ensam i storstaden

Den här tråden diskuterar artikeln Ensam i storstaden.
Inlägg #1: Postat: 2005-01-24 23:43:00
Mysan
Jepp man kan komma hem till enman .På kylskåpet hänger ett kort god Jul från mormor.I Övrigt hela lägenheten är kal.Nej men du vet jag jobbar 7 dagar i veckan 18 timmar.Vad ska jag annars göra? som går ut själva på krogen en nyårs julafton.undrar jag varför är alla så ensamma och varför man behandlar dom som pesten? Ingen pratar om det.Inte i skolan inte på jobbet.Alla går i terapi .Det är så sjukt!
Inlägg #2: Postat: 2005-01-25 10:44:00
microfilosofen
Hej Sofia! Du tar upp ett mycket viktigt ämne. Som präst, vilket jag ju är, ser många olika slags ensamhet hos människor. Inte bara i Storstaden, även landsorten rymmer mycket ensamhet. Övergivna gamla tex i små omoderna hus - alltför mycket av sådant i Sverige. Mvh - Christer Kyreus
Inlägg #3: Postat: 2005-01-25 14:13:00
Mysan
Finns människor som sitter hela livet instängda i lägenhet utan att ha varken vänner eller partner. Du anses som pesten om du går ut själv,om duär själv om du inte har anhöriga eller familj.Varför har det blivit så?
Inlägg #4: Postat: 2005-01-25 16:41:00
sinew
Tack. Tack så otroligt mycket för din text, och att du vågar kramas.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-25 17:22:00
Franklin
Mycket bra text. Välskriven och talande. Jag har själv funderat i dina banor flera gånger. Många vågar nog inte erkänna hur ensamma dom är eftersom det är ett misslyckande i vår tid när alla ska vara så aktiva och häftiga hela tiden.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-25 18:38:00
Peter Andersson
Har aldrig riktigt förstått ensamhetsfobin eller den ännu värre tvåsamhetshetsen. Tycker det är snudd på underbart att komma hem till en tyst och lugn lägenhet där jag kan göra vad jag själv vill, eller inte vill, och har alltid mått mycket bättre som ensamstående än motsatsen. 40-50 av Sveriges befolkning är ensamstående okej, inte alla frivilligt och ändå finns det ingen politisk rörelse som ens försöker stå upp för våra rättigheter.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-25 22:12:00
Mysan
Helt korrekt Ibland n är man inte vill ha en människa alls i sin närhet så då dyker den upp och hänger sig fast.Den m an vill ha vill ha någon annan .Gick och såg masjävlar.Fy fan vad den tjejen var ensam och trasig.Men hon är nog inte ensam i huvudstan om det.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-25 22:14:00
Mysan
Det finns 700000 singlar i storstan som bor själva.Ändå så träffar inte folk någon de vill ha .Nåt är helfel.Lever vi i it samhället där kontakt inte längre fungerar?
Inlägg #9: Postat: 2005-01-26 10:56:00
Mysan
Jepp denna stad är ett fjollträsk och alla har sin callgirl!
Inlägg #10: Postat: 2005-01-26 13:37:00
_Jenka_
Jag har nyss bosatt mig i Stockholm för en tid och det jag lagt märke till är just det du tar upp. Ensamheten. Det behöver inte vara något fel med det. Men vill man inte vara ensam så känns det svårt. Vad jag också känner av är en kall och hård attityd utåt mot främmande människor. Det är helt annorlunda än den mindre stad jag kommer ifrån.
Inlägg #11: Postat: 2005-01-28 21:18:00
thomtom
Många av de ofrivilligt ensamma sitter fast i den traditionella föreställningen att ett tight parförhållande är det enda alternativet till att leva helt solo. De moderna singlarna eller ensamstående är tvärtom mindre ensamma än de genomsnittliga paren i övre medelåldern. Bättre ett hyfsat liv som singel än ett uselt förhållande.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-31 22:57:00
baba
Tack, Sofia
Lysande artikel !!!
Inlägg #13: Postat: 2005-02-01 15:00:00
baba
Hej, Sofia,

har du läst mina kommentarer under din andra artikel Varifrån kommer du ?
Laddar...