Lefve Konungen!

Den här tråden diskuterar artikeln Lefve Konungen!.
Inlägg #1: Postat: 2005-01-14 13:26:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel. Men du har fel om danske kungen. Det satt en Christian och inte en Frederik på danska tronen under den tyska ockupationen.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-14 13:35:00
megaman
Bra artikel.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-14 13:55:00
megaman
Tvärt imot vad många svenskar tror så är inte sverige landet lagom. Sverige är extemistiskt land, ett socialtexpriment. Sap har med rakbladprecision raderat hela det svenska kulturarvet. Att vara svensk idag är att vara en rotlös socialdemokrat, och det är klart att ett konungahus inte passar in i den självbilden.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-14 14:03:00
Patrik
he!he! Bland det mest korkade jag har läst. Mycket möjligt att regeringen har agerat senfärdigt
men för kungen räcker det att han håller ett tal så blir han mer poppis.
Vad skulle kungen kunnat gjort?
Som jag läste i en ledare ngnstans
så visade regeringen i alla fall prov på att kunna prioritera vad som var viktigt när de inte informade kungen det första de gjorde i en nödsituation! :-
Skitsnack i den här artikeln. Men vad kan man förvänta sig annat från en "butt".
Inlägg #5: Postat: 2005-01-14 15:18:00
Biff
Varför tror Billy att svenskarna formas efter vad som står i kvällspressen? De flesta läser den inte ens.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-14 15:21:00
radonhus
Som du själv säger så är kvällstidningsjournalistikens "Tyck till"-undersökningar inte alls rättvisande. Och när dessa dessutom ofta återfinns i samband med en vinklad artikel tappar de ännu mer i trovärdighet.
Därför tycker jag du gör fel när du påstår att Kungen nu älskas av folket.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-14 15:30:00
Per W
Ja, Det är strongt att kunna läsa innantill vad någon annan skrivit.
Heja Knugen!
Inlägg #8: Postat: 2005-01-14 16:23:00
Mysan
Ser jag en till kunglig ingsamlingsgala till flodvågens offrer vet jag inte vad jag gör.De har ju inte personligen drabbats utan sitter där och snyftar.nej nåt tråkigare än kungafamiljen får man leta efter. Dessutom så dessa miljard belopp är ju löjliga.De ville ju ha tillbaka sina döda sa de till en journalist och det går inte att köpa för pengar.Mer än tält, vatten och matpaket.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-14 16:36:00
Jonas Liljeström
Intressanta sympunkter. Själv har jag alltid lutat åt det republikanska hållet, men jag är inte lika extrem och konsekvent som jag en gång var. Nu för tiden anser jag att det knappast är lönt att bli upprörd över monarkin i vårt land - det finns annat som det är mer angeläget att lägga sitt krut på.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-14 16:36:00
thomtom
Billy Butt.
Tack för den blågula gubbröran du serverar i missnöjeskastrull inför helgen.

Du blandar ihop sak och person konsekvent. Visst är tex kungen säkert en kanonkille privat, men frågan är om vi skall ha totalitära inslag i vår demokrati. Hans folkliga popularitet beror till stor del på den form monarkin här har. Om den varit större och maktfullkomlig hade den inte varit lika populär. Fråga de som flytt till Sverige från maktfullkomliga statsskick.
Inlägg #11: Postat: 2005-01-14 17:06:00
tomster
Att jämföra att vår kung hållit ett tal han förmodligen inte skrivit själv på en minnesstund med den danske kungens trotsande av fara för eget liv visar hur lite krav vi har på vår kung. Vi har ett stabilt land och vår kung behöver inte göra så mycket för att ena oss etc. Men jag blir personligen inte imponerad av hans agerande nu. Inte av Perssons heller, ingen av dem framstår som stora ledare. Hade kungen åkt till Thailand på STÖRT och varit där, då hade jag tyckt det.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-14 17:58:00
KB
Kungen är nog snäll och oförarglig,men jag tror inte att alla plötsligt älskar honom för att någon skrivit ett tal som han läser innantill som råkar handla om hans avlidne far.Det är bara så att människor smälter när offentliga personer blottar det minsta lilla av vanlig mänsklighet.Jag läser inte kvällspress och är inte rojalist,kommer aldrig bli.Men nog är kungen en snäll och oförarglig person oavsett.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-14 18:42:00
linero2
Det finns människor oxå finns det människor ..det är inte lätt vara människa för hur man än vrider o vänder har man ändan bak....det finns dom som har som nöje leta fel...
Inlägg #14: Postat: 2005-01-14 19:44:00
Calle Z
Svenskfödda svenskar, förtjänar en smäll på fingrarna! Enligt Billy B. Billy B utgår ifrån att det bara är svenskfödda svenskar som har sagt sin åsikt i denna frågan! En slutsats som man kan ifrågasätta med all rätt. De andra svenskarna då? Snacka om att dela in folk i "vi och dom"! Efter din ABBA artikel så trodde jag att din botten var nådd. Men jag hade fel!
Inlägg #15: Postat: 2005-01-15 01:51:00
Mysan
Kungenhar aldrig behövt vara utan föräldrar eller pengar.Sitta där och gråta inför tv kameror om saker som hände för typ 100 år sedan.Nej lägg ner!
Inlägg #16: Postat: 2005-01-15 22:52:00
Mysan
Vem är Billy Butt? Vad är det för namn?Östafrika?
Inlägg #17: Postat: 2005-01-16 08:34:00
AlfVerner
Frågan är inte "behovet av kung" utan behovet av "ledare" och hur dessa tillsätts. Hade t ex JAG skrivit ett tal åt kungen att hållas på en minnesstund för Tsunamins offer, så hade förmodligen folket krävt att demokratin avskaffades och Kungen blev envåldshärskare. Hade jag skrivtit åt Persson skulle medborgarna dött av uttorkning, man hade helt enkelt gråtit ihjäl sig.
Inlägg #18: Postat: 2005-01-16 16:57:00
Morgan Ohlson
Visst har vi tur som har en sympatisk kung, men är det en garanti!?
Å du Billy, om du räknar dig till Sveriges folk, har du smällt dig själv på fingrarna? ...eller är det bara alla andra det är fel på?
Inlägg #19: Postat: 2005-01-20 13:14:00
Jon Hallqvist
Fotfolk? Och givetvis pseudointellektuella-kvasikulturella fåntrattar som tattar på svenskens ambivalens. Vilket skämt du är Butt!
Inlägg #20: Postat: 2005-02-08 20:21:00
Lolly
Ska vi svenskfödda svenskar få en smäll på fingrarna i vanlig ordning igen? nej, du verkar väldigt missnöjd med sverige och du har en jäkla massa åsikter om allt som har med sverige och göra .. Tycker det är trist att läsa dina artiklar.. Varför går du inte tillbaka dit där du kom ifrån ifall allt är så jädrans fel här? DU om NÅGON borde uppskatta det du har här! Inget rasistiskt menat.. Men med dina artiklar verkar du ändå inte nöjd sattt ....... jag vet inte Butt .. skriv en sång
Laddar...