Den som föder är chef

Den här tråden diskuterar artikeln Den som föder är chef.
Inlägg #1: Postat: 2005-01-12 12:29:00
Tingeling
Tänkte precis samma sak när jag läste Belindas text. Håller visserligen med om det hon säger om unga mammor eftersom jag, som fick barn vid 22 känner igen det mesta hon skriver om. Men hon har som du säger "tokfel" beträffande förlossning. Jag har alltid sagt att jag tror min förlossning blev så bra som den blev mycket på grund av en bra barnmorska.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-12 13:07:00
Niklas J
Mitt i prick, Mikael! Känner igen min frus och min situation precis. Första födseln: Vi, främst min fru, lämnades ensamma under kritiska delar av förlossningen på grund av för låg bemanning. Min fru blev skraj och därefter kom en barnmorska in som inte kunde tala direkt och öppenhjärtigt till någon av oss. Förlossningen blev lång, utdragen och oerhört påfrestande, men med ett lyckligt slut.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-12 13:25:00
Sunny
Ingenting du skrivit förut är så viktigt o så självklart som detta. Jag känner alltför många som inte vågar föda igen på grund av det sätt de blivit emottagna. Det är en del av orsaken till att jag själv valde att föda mina barn hemma.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-12 13:43:00
Friskytten
Mycket bra. Nu gäller det i sammanhanget att komma ihåg att Belinda Olsson är en sv Sveriges mest rabiata och mest publicerade elitfeminister. Jag är säker på att många av barnen till dessa kommer att skriva memoarer som inte blir roliga för föräldrarna. Belinda har själv inte skrivit ett enda värmande ord om sin egen förlossning eller upplevelsen av sina egna barn i sina kolumner i AB. Kolla själva får ni se!
Inlägg #5: Postat: 2005-01-12 13:44:00
Franklin
Vi har över huvud taget allt för stor respekt för de som jobbar inom sjukvården. Hur ofta riktas kritik mot just läkare, barnmoskor, sjuksköterskor med flera. Nästan aldrig. Det är mer eller mindre tabu, ja nästan förbjudet. Istället ska alla vara tacksamma för att vi får hjälp.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-12 14:14:00
Biff
"Kunden har alltid rätt" är ett motto som i stor utsträckning inte gäller i Sverige, vilket Belinda uppenbarligen tycker är bra.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-12 14:37:00
honkan
Jadå...det är trevligt med alla unga blivande mödrar med besynnerliga förhoppningar om "hollywood" födslar..*L*..eller som en uttryckte det när hon började få problem med foglossningar.."Jag vägrar ha ont!!"
Ibland går det inte att påverka naturens förlopp utan man måste acceptera det! Tror det är det Belinda menar i sin artikel..trots allt är en födsel inte ett sjukdomstillstånd!!!
Inlägg #8: Postat: 2005-01-12 14:40:00
Mysan
ÄR inte alls säker på att jag ens vill ha en man därinne omjag skulle få barn.Självklart skulel det vara en skräckupplevelse med allt man har fått höra.Men nu för tiden finns det ju yoga,profylaxkurs,massage ja allt för att lindra.Men till slut lär man ju bara skrika rakt ut i alla fall.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-12 16:11:00
Nartin
från Chatt på AB med Belinda:
yagge säger: tycker inte du att kvinnan som skall föda är den som är chef i förlossningsrummet? Skall någon BESTÄMMA över henne i denna livsavgörande situation?
Belinda Olsson säger: Nej men ska hon bestämma över alla andra?!
Inlägg #10: Postat: 2005-01-12 16:53:00
honkan
Med ålder kommer också erfarenhet min unge man!!..folk har i alla tider fött barn och det verkar ju gå rätt bra med tanke på befolkningsökningen eller hur??
70-80 talister har av någon outgrundlig anledning blivit fråntagna referenser av normaliserande karaktär, antagligen i ett curlingtänkande av föräldragenerationen. Idag är det mer regel än undantag att gravida blir sjukskrivna!!..jag tar det igen..graviditet är inte ett sjukdomstillstånd!!..
Inlägg #11: Postat: 2005-01-12 16:59:00
honkan
föreligger det däremot medicinska skäl ska sjukskrivning användas!!..inte slentrianmässigt dock..nästa ring på vattnet blir då självklart den stora dagen..förlossningen...likadant där!!...de allra flesta förlossningar går komplikationsfritt!!.vi har dessutom lyckats optimera omhändertagandet så att dödsfall numer sker endast undantagsvis tack och lov
Inlägg #12: Postat: 2005-01-12 18:00:00
steno
Gick på pappakurs och vi gick gemensam kurs. Lärde oss aandningsteknik vid förlossningar. Jag var aktiv. Då frågade barnmorskan: Känns det bra så där? Tekniken var tydligen okänd men hon var ok ändå. Min fru var medicinare och mycket cool.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-12 21:27:00
Mysan
Däremot om man skulle må illa hela tiden i tre månader och vara sjuk resten av tiden.Vad fan gör man då?Tror itne man får vara borta många månader från sitt jobb om så är fallet.
Inlägg #14: Postat: 2005-01-13 14:41:00
Maja Bredberg
Jag blir så trött, så fort någon slaktar feminister tjoar hela Sourze… Det finns inga chefer eller underordnade på en förlossning. Att föda barn är inte att lägga sig i någon annans händer! Det är föderskan som gör jobbet, det är de blivande föräldrarna det hänger på, inte barnmorskan. Det är omöjligt för personalen att behaga alla, och om man är missnöjd så be att få en ny. Är man så känslig att man inte klarar av att barnmorskan kollar livmodertappen får man väl föda hemma. Ifred.
Inlägg #15: Postat: 2005-01-14 10:18:00
ellinor
Kass läsförståelse! Belindas krönika handlar om projekthysterin kring graviditeter och förlossningar som akademikerkvinnor i karriären och 30-årsåldern hänger sig åt. Det är ett storstadsfenomen. Din arga text handlar också om någonting viktigt, men det har inte med Belindas text att göra.
Inlägg #16: Postat: 2005-01-14 16:53:00
Mysan
Men vad tyckter folkom att vi kvinnor föder mer och mer i 40 åldern ?
Inlägg #17: Postat: 2005-01-14 17:37:00
Sunny
Honkan! Ifall du inte redan vet det så är åldringsvården under rask nedmontering. Sjukvården likaså. När en gammal man får en stor strike 78 så är det inte självklart med varken intensivvård eller senare rehabilitering. Att ha straka krävande barn födda under 60-70 talet var nog det enda som först höll min käre vid liv. Sedan så sändes han hem med total afasi: de bara utgick ifrån att han aldrig skulle kunna tala.
Inlägg #18: Postat: 2005-01-18 14:21:00
Mysan
Världens äldsta mamma 66 bast! Huva säger jag bara.Borde vvara förbjudet med äggdonationer över 45.
Inlägg #19: Postat: 2005-01-25 11:38:00
Mysan
Sen är det nästan kul att se att alla gravida vill dölja sin mage och helst inte alls låtsas om att deär på smällen eller ens sägadet till sian vänner förrän det är fött.Löjligt!
Laddar...