|
Inlägg #21: Postat: 2005-01-10 17:45:00
|
|
stålis |
"Brevbomb". Ha, ha. Wow, liksom.
Snacka om paranoidisk världsbild, eller Weltanschaung, som vi "rasister" säger blink, blink, blink.
Och jag håller nog med Nartin. Du verkar - ehuru jävligt demagogisk - ha lite fler hästar hemma än driftkuckun Unto/Viktor! Men väljer man sängkamrater som Unto. . .
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-01-10 21:21:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag har inte valt Unto till sängkamrat se svar 19. Våra årsikter sammanfaller ibland, men till skillnad från de fyra musketörerna et consortes, har vi integritet nog att stå för våra egna synpunkter utan att luta oss mot varann. Och brevbomber är ju ett flitigt använt argument hos folk av er sort...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-01-10 22:36:00
|
|
Calle Z |
Schmidt. Ja det går väl inte en vecka utan att man läser om folk som har fått ta emot brevbomber i Sverige pga sina åsikter? : Skall jag ta avstånd ifrån något som jag inte har skrivit, för att slippa bli kallad rasist av dig? Du kallar alla som är det minsta negativ till Sveriges invandrarpolitik, för rasist. Tack vare människor som dig, så kommer ordet rasist att förlora sin innebörd! En gång för alla jag tar avstånd ifrån all rasism. Oavsett ifrån vilket håll den dyker upp.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-01-10 22:42:00
|
|
Friskytten |
Svar 23 är ju helt riktigt, men det lilla tillägget att ordet rasist faktiskt förlorat sin rimliga innebörd i det offentliga samtalet långt innan Jan satt i gång med sina teser i detta forum. Det har ju PK-nissarna i riksdagen och på ledarsidorna osv. redan sett till redan för tjugo år sedan i Sossedemokraturen Sverige!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-01-10 22:43:00
|
|
Calle Z |
Men Schmidt säg mig. Är det rasism när troende muslimer inte tillåter att deras flickor får gifta sig med en icke-muslim? I fall man tänker vidare, är det inte ett brott mot de männskliga rättigheterna?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-01-10 22:59:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 23: För det mesta blir de mördade i stället. Svar 23 och 24: Som jag tidigare skrev till Ståhlberg, om ordet "rasist" förlorat sin innebörd, behöver ni väl inte bli så upprörda när jag kallar er rasister. Vilket ni blir, lustigt nog. Jag kallar inte alla som är det minsta negativa till Sveriges invandrarpolitik för rasister, men det märkliga är om man skrapar tillräckligt mycket på de flesta invandrarmotståndares blankpolerade yta, så brukar den lilla rasisten krypa fram så småningom.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-01-10 23:04:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 23 och 24, forts: Jag har redan kommit så långt med tosingen Anders Klasson. Jag hyser tyvärr inte det ringaste tvivel om att jag så småningom kommer att komma lika långt med er. För jag har debatterat invandrarpolitik sedan 80-talet, i olika sammanhang och med olika människor, och är det något jag har förstått är det att invandringsmotstånd bottnar i främlingshat, xenofobi och rasism.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-01-10 23:08:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 23 och 24: Ingen skulle bli lyckligare än jag om ni kunde motbevisa mig på den punkten, för jag tycker nämligen också att svensk invandringspolitik behöver debatteras om än från helt andra utgångspunkter. Men jag vägrar att debattera med rasister!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-01-10 23:09:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 25: Naturligtvis är det rasism, det också! Trodde du någonsin att jag skulle svara annorlunda?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-01-10 23:23:00
|
|
Calle Z |
Schmidt. Jag ogillar starkt att bli kallad rasist. Du skulle inte gilla om jag tillskrev dig åsikter och påmälen typ rasist. Vilket jag tillskillnad ifrån dig aldrig har gjort. Det sänker liksom debatten till en låg nivå. Svar 29. Men varför förtigs dessa tjejers öden? I en annan tråd så hävdade du motsatsen. Var är länkarna eller sid hänvisningarna ifrån ditt håll? Debatten gick ju i höga vågor enligt dig!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-01-11 00:45:00
|
|
Friskytten |
Jan. Du skrev: "om ordet "rasist" förlorat sin innebörd, behöver ni väl inte bli så upprörda när jag kallar er rasister. Vilket ni blir, lustigt nog." Har någon någonsin påpekat för dig att du i första hand söker provokationen i stället för lösningen? Har någon någonsin påpekat för dig att du söker diskussionen framför åtgärden? Du skulle passa perfekt som elitfeminist.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-01-11 07:26:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 30: Om du ogillar att bli kallad rasist bör du ta avstånd från vissa kommentatorer här på Sourze, med vilka du har lierat dig. I ETC ett par nummer tillbaka, fanns en stort uppslagen artikel om hur det är att vara kvinna/ung tjej/lesbisk i Iran. I radio för ett par veckor sedan hörde jag ett program tror det var Gender, P1s nya "feministprogram" om unga tjejer med invandrarbakgrund som flytt sina hem.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-01-11 07:27:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 30, forts: Det är inte de enda exemplen, men de jag kommer på i en hast. Debatten finns, för den som inte bara tittar på TV 3s nyheter eller läser Expressen!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-01-11 07:31:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 31: Som jag skrivit redan: jag debatterar inte med rasister! Jag slänger käft! För att provocera, ja visst. Om du vill debattera med mig bör du först och främst visa att du inte är rasist. Till dess får du nöja dig med provokationer och det står dig ju fritt att bli provocerad av dem eller inte.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-01-11 12:00:00
|
|
crypto |
Rasism är uppfattningen att olika raser har olika värde än andra, vanligen har den man själv tillhör större värde.
Rasism skiljer sig mot religiös och kulturell intolerans. En person kan byta religion eller anpassa sig till en annan kultur, men kan däremot inte byta hudfärg. Rasism har ibland getts en pseudovetenskaplig grund genom en vantolkning av darwinismen. Länder där rasism varit införlivad i stadsbildningen är
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-01-11 12:00:00
|
|
crypto |
framförallt Nazityskland men även i Sydafrika under apartheid och i USA:s sydstater före 1960-talet. Numera finns det mycket om statssanktionerad rasism i stater som Zimbabwe, Sydafrika, där de vita särbehandlas negativt samt Israel. I vardagligt språk används ordet "rasist" ofta som allmänt skällsord mot personer som inte anses tillräckligt toleranta i frågor som berör mångkultur, invandring eller religion.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-01-11 13:36:00
|
|
Jan Schmidt |
Alldeles riktigt, crypto!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-01-12 22:55:00
|
|
Calle Z |
Schmidt. Svar 32. Jag har inte lierat mig med någon! Se ditt eget svar 22. Att jag har åsikter som sammanfaller med andras på många punkter, det är väl självklart i en debatt? Jag kräver inte att du skall ta avstånd ifrån något som du inte har skrivit! Svar 33. TV 3 och Expressen. Tja blir du lyckligare över att tro så? Så för all del. Vart vill du komma med en sådan löjlig kommentar? Att nedvärdera personer så som du gör helt utan grund det säger mer om dig än det säger om mig.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-01-12 23:41:00
|
|
Calle Z |
Schmidt. 32 och 33. Ett nr av ETC där det skrivs om lesbiska i Iran! Och ett radioprogram som du hörde för ett par veckor sedan! Är det en debatt som går i höga vågor enligt dig?
|
| |