|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-31 14:48:00
|
|
Franklin |
Och när det gäller fritidsresors, och andra resebyråers, agerande så är det förvisso strålande jobbat. Men skam vore väl annars. Det var deras resenärer och de har en organisation vars enda syfte är att transportera och ta hand om människor. Att de kom igång fortare är väl därför inget annat än en självklarhet. De hade ju dessutom mängder med folk på plats. Jag tycker inte vi ska kasta skit till höger och vänster innan vi har helhetsbilden klar. Det behövs inga syndabockar ännu.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-31 15:26:00
|
|
Linda |
Du gör ett vackert försök till att släta över det inkompetenta handhavandet av händelserna den senaste veckan. UD med Regering har bromsat de insatser vi kunde göra tidigt. Det var nog viktigare för dem att ligga på sofflocket och smälta julmaten, än att stressa in till Stockholm och göra sitt arbete. Du är inte bättre än dem Franklin.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-31 15:45:00
|
|
Franklin |
Jag tänker inte ta åt mig för en sekund av det du skriver eftersom du inte vet ett skit om mig som person eller vad jag står i frågan. Det enda jag säger är att det inte är så lätt som vissa tror. Det finns ingen stor röd knapp att trycka på som gör att hela "apparaten" går igång. Vi är ett litet land. Vi är inte vana vid stora naturkatastrofer. Allt är inte så jävla enkelt som medierna vill få det att verka. Mediakritik tack.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-31 16:38:00
|
|
Linda |
Nej, det finns inte en röd knapp och man måste ha kompetens för att klara hantera en sådan här situation. Nu kan vi tacka journalisterna för att de sätter blåslampa på politikerna och ber dem sätta fart. Är det journalistkåren som ska tvinga regeringen att agera eller är det inte något de borde klarat av själva? Politikerna har bråkat och stretat i emot i början men deras självbevarelsedrift har fått dem på bättre tankar, när de kände att deras maktställning var hotad.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-31 16:41:00
|
|
Linda |
Jag kan använda dina egna argument emot ditt eget resonemang. Och du har faktiskt erkänt färg och den är röd och enkelriktad. Låt den inte förblinda dig helt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-31 16:53:00
|
|
Franklin |
Fan vad jag blir trött på sådana som dig. Människor som tror dom "vet" hur andra är. Du säger att jag erkänt färg, vilken jävla färg. Du vet inte ett skit om vad jag anser. Det är däremot sådana som du som i alla tider bildat pöbelhopar som hoppat på både oskyldiga och andra eftersom ni inbillat er att ni "vet" hur det ligger till. Men gapa på du.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-01 05:17:00
|
|
Björn W |
7 timmar efter att vågen slagit in på Phukets stränder hade den Norska regeringen beslutat att ge 10 miljoner nok i direkt stöd till de drabbade länderna samt att transportflyg skulle undsätta snarast möjligt. Ett par timmar senare beslutade EU som normalt är lika trögstyrt som en oljetanker i kall sirap att ge 25 miljoner kr i bistånd. Detta hade alltså skett INNAN Leila Freivald hade kommit hem från teatern... Finns det något annat än att lämna över till kompetenta personer att göra???
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-01 11:41:00
|
|
Gunnar |
Det är väl för f-n ingen tävling om vem som är först och skickar mest!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-01 14:37:00
|
|
Linda |
Svar8: Pröva att säg det till dom drabbade. Du kanske kan tipsa Göran Persson & Co att svara med det när journalister frågar varför de agerade så sent. Du kanske förstår själv att din kommentar inte hjälpte dem alls?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-01 15:02:00
|
|
Linda |
Franklin: Det kostar inte pengar att lyfta ett finger, det kostar inte pengar att tänka. Hur du än vrider och vänder på dina argument, så klarar du inte att släta över och bagatellisera regeringens misstag. Att det dröjde har inte så mycket med ekonomi eller resurser att göra. Allt inom socialdemokratin verkar vara mer eller mindre centralstyrt och när det saknas ledning, då fungerar inte apparaten.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-01 15:54:00
|
|
Biff |
Franklin, du menar alltså att bara för att Sverige är ett litet land, har vi mer tillåtelse att göra fel? Göran Person har tydligt visat att han, när det kommer till kritan, är en handlingsförlamad fegis. När ingen riktigt visste hur stor katastrofen var, hade han ett val: Antingen agera direkt med risk för att detta var onödigt, eller vänta och utvärdera läget så att kostnaderna kunde dras ner.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-01 15:54:00
|
|
Biff |
Han valde uppenbarligen det senare alternativet, vilket innebär att han gick omkring och hoppades på att katastrofen inte skulle vara så allvarlig. Jordbävningen tog dock ingen hänsyn till Persons vädjande, och frågan är om en man som enbart börjar "hoppas på det bästa" och "kolla upp fakta" när olyckor inträffar ska få leda ett land. Att försvara sig med att "Jag trodde inte katastrofen skulle vara så allvarlig.", är enbart ett argument för att man inte bör vara stadsminister.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-01 16:06:00
|
|
Gunnar |
svar9. Linda, dina inlägg förefaller inte hjälpa dem heller.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-01 18:35:00
|
|
Linda |
Gunnar, med "dem" menade jag Göran Persson och hans underhuggare. För det var väl dem du försökte försvara med ditt korkade inlägg? "F-n, stressa oss inte, ta det lungt, det är fortfarande julhelg och det är väl ingen tävling om vem som är först...??", Ja tänk va korkat det skulle låta om Göran Persson skulle sagt så till undrande reportrar.. men det var en jäkligt bra analys över vad som egentligen hände den här helgen, tack Gunnar!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-01 19:01:00
|
|
Gunnar |
Linda, ursäkta mina korkade inlägg. Alla kan ju inte ha din vana att uttrycka sig eller ditt intellekt.
Men det har faktiskt börjat likna något av en tävling där länder försöker överträffa varandra med bidrag.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-01 21:07:00
|
|
Franklin |
Linda och Biff: Jag har inte påstått att allt gått lysande till och jag försöker sannerligen inte släta över något. Det enda jag menar är att det kanske inte är så enkelt som vissa självutnämnda förståsigpåare och fotöljhjältar vill få det att verka.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-01-01 21:07:00
|
|
Franklin |
Låt oss vänta tills alla fakta ligger på bordet och tills vi fått perspektiv på händelsen innan vi börjar plocka lättköpta poänger. Vi har sett historiens värsta katastrof, låt oss vara ödmjuka och sansade innan vi sprider förakt och missnöje. Det har inte varit lätt för någon av de inblandade. Inklusive politiker. Klart slut, over and out!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-01-02 02:17:00
|
|
Biff |
Nej Franklin, jag tycker inte man ska vänta och vara ödmjuk när ens politiker missköter sig. Jag har inte så stort förtroende för Person som du verkar ha, och jag tror att de hjälpinsatser som tillslut genomfördes till stor del beror av mediernas och offrens kritik. Om inte media hade visat missnöje, hade regeringen troligtvis suttit och "utvärderat situationen" i tre veckor till, för att sedan skicka en pluton militärsjukvårdare.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-01-02 02:17:00
|
|
Biff |
Dessa hade självklart gjort ett alldeles förbluffande effektiviserat arbete då, och svenskarna hade som vanligt fått ett i särklass högre genomsnitt i antalet räddade personer per hjälpinsatts än andra nationer. Men det är fortfarande förbannat fel, något bra idag är viktigare än något perfekt imorgon.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-01-02 10:24:00
|
|
Linda |
Jag håller helt med Biff, kasta in handduken Franklin! Du börjar låta som Göran Persson själv...
|
| |