|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-20 11:05:00
|
|
Bärnson |
forts.: Och när det gäller kristendomen så tycker jag först och främst man ska reda ut sitt eget unkna tankegods innan man börjar kritisera humanismen. Du skall icke dräpa, är ett bra budord. Ändå är det just det budordet som kyrkan, prästerna och de religiösa väljer att strunta i så fort det gynnar dem.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-20 11:08:00
|
|
Bärnson |
forts.: Den kristna högern i usa propagerar för dödsstraff. När fördömde katolska kyrkan respektive det protestantiska prästerskapet inbördeskriget på Nordirland? På vilket sätt ha någon kristen kyrka fördömt kriget i Irak, där civila dödas dagligen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-20 11:10:00
|
|
Bärnson |
Avslutning: Nej en mer hycklande samling är de religiösa är svår att hitta bland humanisterna. Och då har vi inte ens börjat med teodice-problemet...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-20 14:28:00
|
|
Albin Katolik |
Detta är en typisk uppvisning av ovilja till bildning. Jag skall svara på dina påståenden ett i taget.
Den kristna högern i USA är för det första frikyrkligt protestant och representerar en tämligen marginell rörelse inom världskristendomen, men även innom bibelbältet i USA så är det sällsynt att sammfund och organisationer har uttalat sig positivt omdödsstraff. Det är istället så att nästan alla kristna kyrkor i USA har en antidödsstraff inställning. .
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-20 14:35:00
|
|
Albin Katolik |
Det är "reigösa" idioter tyvär ganska många som blandar ihop sitt människoförakt med religion som står för sådana perversiteter som dödsstraff. Idioter finns det överallt och det är sällan människor som stödjer sig på jesu ord som förespråkar dödsstraff. Ang konflikten på nordirland så har både katolska och anglikanska kyrkan från början fördömt konflikte
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-20 14:36:00
|
|
Albin Katolik |
som både du och jag vet är en politisk och i grund och botten inte religös konflikt kyrkan har sedan varit en av de största brobyggarna då man fördömt både IRA och t.ex. Orangeriordern.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-20 14:36:00
|
|
Albin Katolik |
Och ditt sista exempel blir jag rent skrämd utav, uppfattade du inget av de starka protester som påven riktade mot invationen mot Irak. Nåja, du lever trots allt i ett land där katoliker varit hatade och förföljda i 500 år och du och dina gelikar på den här sidan tycks inte direkt ha vidareutbildat dig vad gäller din egen kulturhistoria.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-20 14:41:00
|
|
Albin Katolik |
Och förövrigt varför Humanism och andra ytligt etiska ateistiska ideologier är idioti borde du kunna upplysa dig själv om om du bemödigade dig med att läsa något förutom Aftonbladet som inte var skrivet av någon derdrågad postmodernist. T.ex. läs en filosofi-teologi kurs, läs böcker av kristna tänkare såsom, C.S. Lewis, Thomas av Aquino, Sören Kirkegaard osov, eller existensialistiska filosofer som Camus eller Sartre. Moral i en matriellel värld är inget annat än en patetisk illusion.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-20 14:41:00
|
|
Bärnson |
Hej Albin... Kristna högern är definitivt ingen marginell rörelse i USA, det har du helt fått om bakfoten. George W Bush säger sig vara djup religiös och är en varm anghängare av dödsstraff. Pastor Ian Paisly, är han bekant? Påvens protester har jag missat, mea culpa, men min kommentar angående "du skall icke dräpa" lämnar du därhän... så synd
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-20 17:57:00
|
|
Jon Hallqvist |
"Moral i en matriellel värld är inget annat än en patetisk illusion." - Albin Katolik
Det där blir en "keeper", fy fan vad den här mannen är bra på att uttrycka sig!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-20 17:59:00
|
|
Jon Hallqvist |
Moral Meta-fysik
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-20 20:08:00
|
|
Uno Hansson |
Just vad jag tänkte när jag läste att en ateist pratade om moral. En ateist kan väl inte vara något annat än en materialist, eller tror han på tomtar och troll eller Tor och Oden?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-20 22:40:00
|
|
Albin Katolik |
Återigen visar du prov på din ignorans min käre bärnson. Jag skrev förvisso inte att den kristna högern var en marginell rörelse i USA utan en marginell rörelse innom världskristendomen. Och förövrigt så var din komentar ang att du inte ska mörda ganska difus. Kan du ge några konkreta exempel på när kyrkan uppmuntrat mord så kan jag bemöta dem.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-21 10:14:00
|
|
Bärnson |
Det är uppenbart att det inte går att debattera med dig... du far ut i invektiv hela tiden... jag antar att din "religion" bottnar i psykos... men för att avsluta: Militärpastorer, Häxhammaren, Inkvisitionen, korstågen, abortmotståndare som bombar läkare, God is on our side vietnamkriget häxbränningar, hela bibeln är full med uppmaningar till att döda det kan du inte ha missat... listan kan göras ännu längre...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-21 12:24:00
|
|
Albin Katolik |
Min religon bottnar i insikten att Gud älskar den ofullkomliga syndare jag är och har givit sin ende son för mig. Jag försöker därefter leva såsom Jesus lärt oss att göra, liksom de flesta kristna. Den hebreiska bibeln har ingen auktoritet för oss om den strider mot Guds ord i den Grekiska bibeln.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-21 12:24:00
|
|
Albin Katolik |
Israels folk hade ett uppdrag som efter Kristus inkarnation är klart, i detta uppdrag ingick bland annat att försvara sig mot invaderande folk och hålla ihop den ganska lilla folkspillra som Israel var. Du kan inte använda argument som "Öga för öga" i Guds namn då kristus ang det citatet själv sade att vi skulle "vända andra kinden till".
Jesus säger dessutom att det är förbjudet att döda eller
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-21 12:25:00
|
|
Albin Katolik |
skada någon i Guds namn då "onda handlingar i guds namn är handlingar du gör för satan, men goda handlingar i satans namn är handlingar du gör för Gud" eller som Paulus säger "det går inte att synda i Guds namn".
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-21 12:31:00
|
|
Albin Katolik |
Naturligtvis finns det människor som inte klarar av att följa Guds bud utan låter sitt hat och sin rädsla styra dem. Vad den kristna kyrkan har gjort därimot är ytterst få misstag som man sedan har erkänt sig göra. Men vad jag kan säga är, katolska kyrkan fördömde: Vietnamkriget och förbjöd häxbränning samt så var det en stord konflikt i katolska kyrkan ang den spanska inkvisitionen och mycket av de dåden begicks i mörker.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-21 15:55:00
|
|
Robert W |
Albin Katolik: Du säger "Min religon bottnar i insikten att Gud älskar den ofullkomliga syndare jag är och har givit sin ende son för mig." Men har du någonsin sett denna gud? Inser du inte att du bara pratar om en massa grundlösa fantasier? Det är väl ingenting som har med verkligheten att göra?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-12-21 16:00:00
|
|
Robert W |
Albin Katolik: Har du under hela ditt liv sett ett enda tecken på att gud skulle existera? Något konkret och handfast? Inser du inte att du bara är offer för grupptrycket. Du tror på gud bara för att en massa andra människor säger att man ska tro på gud, och att du då blir en del av en gemenskap. Men varför inte börja tänka själv istället?
|
| |