Föraktet för religionen

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-12-21 23:48:00
Albin Katolik
Jag har varit kristen i ungefär 2 år min käre Robert, jag döptes första påsken. Det tog ett bra tag innan jag trivdes i kyrkliga sammanhang och har fortfarande lite svårt för gudstjänster. Jag umgås inte speciellt med kristna människor och kommer ifrån en marxistisk familj. Jag har läst skrifter av, Marx, Lenin, Foucalt, Nietzsche, Camus, Sartre, Kirkegaard, Bultmann, Augustinus, Hittler, LEwis och en jävla massa kristna och icke kristna tänkare till.
Inlägg #22: Postat: 2004-12-21 23:50:00
Albin Katolik
Jag har filosoferat över många tankesätt och har diskuterat och blivit föreläst för av förespråkare av de flesta större filosofiska inriktningarna. Jag valde och väljer kristus själv med hjälp av honom själv naturligtvis. Jag är ledsen att jag inte passar in i din och aftonbladets bild av kristna.
Inlägg #23: Postat: 2004-12-21 23:52:00
Albin Katolik
Och förövrigt, ja jag har upplevt Gud med mina sinnen, för det var det jag antar du frågade.
Inlägg #24: Postat: 2004-12-22 22:50:00
Jon Hallqvist
Big Bang, Gud o.s.v. Vad är skillnaden, ingetdera går bevisa? Ett antagande mot ett annat, där alla antaganden måste ses som psykoser eftersom de är fundamenten för vår världsuppfattning. Om jag tillåts tro på mina egna sinnen och min deduktion så faller min röst till fördel Gud.
Inlägg #25: Postat: 2004-12-23 01:19:00
unison
Jon, skillnaden är: ur antagandet om big bang kan observerbara konsekvenser deduceras. Dessa konsekvenser kan prövas empiriskt och idén kan falsifieras eller verifieras. I fallet universums historia är teorin att universums samlade materia kastats ut från en punkt eller ett begränsat område verifierad. Exakt vilka perceptioner tror du på? Vad deducerar du?
Inlägg #26: Postat: 2004-12-23 01:22:00
unison
Katolik, varför måste en moral vara absolut och "utanför" människan?
Inlägg #27: Postat: 2004-12-23 17:41:00
Albin Katolik
Moralen existerar inte någonstans än i människan eftersom det är en del av människan. Men i en ateistisk värld skulle det som jag känner att jag har förklarat tusen gånger nu inte kunna existera något annat än materia. Om det existerar inget annat är materia så skulle moral inte vara något annat än en psykos eller snarare en illusion. I en teistisk värld därimot skulle moralen vara något som korosponderade med det "rätta" efter som det skulle finnas något rätt dvs Gud.
Inlägg #28: Postat: 2004-12-25 18:49:00
Jon Hallqvist
För den logiskt empiristiska skolan efter Hume så är ju onekligen big-bang att föredra eftersom den KAN falsifieras, till skillnad från Gud. Fast då har vi det här med rimlighetsprincipen som är ett skämt mot hela den typen av vetenskap. Det finns ju faktiskt data som direkt strider mot big-bang men som ratas just därför, att de inte går förklara. Så i slutändan, såsom jag ser det så är det ju bara ett uppfattning-uppfattning förhållande och därför samma sjukdom...
Inlägg #29: Postat: 2004-12-25 18:51:00
Jon Hallqvist
Då det gäller min egen uppfattning så bygger jag den på empiriska data jag ackumulerat via sinnena i min minnesdatabank, varken mer eller mindre tillförlitliga än andras. Kontentan, jag har en massa erfarenheter som inte går förklara utan Gud.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...