Julkalendern - för politiskt neutral

Den här tråden diskuterar artikeln Julkalendern - för politiskt neutral.
Inlägg #1: Postat: 2004-12-20 12:11:00
ChristofferP
Vet inte om just Julkalendern är det vettigaste ställen att yttra sina politiska åsikter på, dock skulle det vara roligt att se "Allrams upplevelser av globaliseringen och den nyliberala ekonomins positiva effekter" på Julafton.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-20 12:50:00
Niklas J
Den här kritiken skjuter hejdlöst långt över målet. Tar SVT efter Sovjet för att julkalendern inte är politisk? Njaaa.
Men kritik mot årets kalender har förts fram från fler håll. Jag, som har en treåring och en ettåring hemma förstår den absolut inte. Barnen älskar den. Visst, berättelserna innehåller inga intriger i "Fight Club"-klass, men vilken treåring begär det? För oss vuxna finns Allrams spetsfundiga elakheter och ett soundtrack som höjer sig långt över barnprogramsmängden att njuta av.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-20 13:13:00
perlindgr
Nja... Jag gillar inte julkalendern, men det är inte för att den är opolitisk. Tack och lov är den det. Jag saknar dock kopplingen till julen. Var är tomtarna, Jesus eller åtminstone vintern?! Jag hade höga förväntningar, då jag är ett stort fan av Allram Est. Han är ju bara med två sekunder per program.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-20 14:01:00
Sandra G
6-åringen skrattar sig hes och jag satte mig för att se ett avsnitt med honom - och det var kul! Däremot ruttnar 10-åringen ihop och gör annat...Den bästa julkalendern var den med Per Oskarsson som svärande morfar - vår familj satt klistrade varje dag, det var mkt bra! Roligaste dockan i årets måste vara Franke de där fåglarna på skorstenen. Hahaha!:
Inlägg #5: Postat: 2004-12-20 15:34:00
Malin Michea
Har inte sett julkalendern, men spontant så tycker jag att barnprogram i så stor utsträckning som möjligt ska vara politiskt neutrala. Det är inget fel med ren underhållning och barn ska få vara barn och ha roligt.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-20 15:41:00
lilla karin
På 70-talet var barnprogrammen rena propagandanumren, ständigt fyllda med Latinamerika, Castro, Simon Bolivar, Revolutionen och Fan och hans mormor. Jag längtar inte tillbaka till den tiden. Och årets julkalender är inte riktigt så tandlös som görs gällande. Tänk bara på de överklassbrackiga kärringfåglarna på skorstenen, eller den uppblåste narcissisten Allram själv. Det är satir, det.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-20 21:04:00
AC Collin
Det gnälls alltid på julkalendern. I år är det ju kultvarning! Det är begåvat, fyndigt, coolt. Franke låter ju för fan som en slö Lars Ohly, så vad klagar du på?. De små briljanta poplåtarna är små underverk! Allram är skön, tjet har en ängels tålamd med honom. Jag är så pass gammal att jag minns Broster Broster 1971. DEN var värd en hatartikel. ;-
Inlägg #8: Postat: 2004-12-20 21:07:00
linda.bjorling
Jag ser det som befriande att julkalendern är så totalt opolitisk i år, däremot efterlyser jag en mer pedagogisk julkalender redan nästa år. Även en opolitisk julkalender kan ta som sin uppgift att "lära" ut saker och ting, ställa tittarna inför diverse frågor och dilemman relevanta för var och ens vardag. Gooood Juuuul på er alla - och ett Gott Nytt Ååååååår!
Inlägg #9: Postat: 2004-12-21 23:00:00
Calle Z
Vi får vara glada så länge svt sänder en julkalender.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-22 18:14:00
chello
Ja, det var sista meningen jag tänkte på genom hela texten!
STÄNG AV TEVEN, för guds skull!
Samlas kring något annat! Läs en julsaga till ett tänt ljus. Mycket mysigare...
Laddar...