USA-Stockholm-Vischan

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-17 15:44:00
MarcusOttosson
Det måste vara en mycket försvinnande del som har några hatiska åsikter om hur dom lever sina liv där, så länge dom inte stör oss här så struntar nog dom flesta i det.. har åsikter om ja... men inget hat.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-17 15:50:00
Biff
Håller med. Istället för att göra en rättvis analys, fokuseras enbart de likheter som finns, medan skillnaderna ignoreras. Att detta sker medvetet gör inte teorin mer rättfärdig.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-17 15:52:00
Biff
Viljan att skapa snygga samband har då blivit starkare än viljan att beskriva verkliga förhållanden.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-17 16:16:00
Ropixdaniel
Marcus: ja, jag upplever det som att man genom att säga "USA är ett skitland" kan vinna cred.

Biff: nä, min text är inte rättfärdig eller slutgiltig. Jag vill bara få folk att tänka. Till exempel att tänka på min text när du deltar i diskussioner om USA.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-17 16:18:00
Ropixdaniel
Jag vet också att många riktar in sitt hat mot utrikespolitiken. I parentesen högt uppe i texten förtydligade jag det, att jag med USA-hat inte menade hatet mot utrikespolitiken.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-17 16:57:00
Biff
Fast jag tror inte att man dra en rak skiljelinje mellan hatet mot utrikespolitiken och "det andra hatet". Dessa är nog väl invävda i varandra, liksom exporten av den amerikanska kulturen i film och teve.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-17 17:20:00
Ropixdaniel
Biff: jag tycker att "det andra hatet" är tillräckligt stort. På samma sätt som det finns ett hat mot Stockholm, trots att Stockholm aldrig bombar andra kommuner.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-18 09:22:00
Ropixdaniel
...eller så är det dina förutfattade meningar om mig som får dig att säga så. Du ser, man kan använda floskeln "förutfattade meningar" om allt. Eller så kan man avstå från att använda den. Jag vill bara få folk att tänka. Den som skriver får folk att tänka. Och jag har inte sett USA-/08-hatare skriva en liknande text med motsatt ståndpunkt.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-18 21:11:00
Jon Hallqvist
Daniel, jag kan på en gång jo jag HATRAR västvärlden och allt vad den står för förklara för dig att det största hatet mot representanter av västvärlden bottnar i dess exploatering av tillgångar. Hur den snyltar och suger ut andra kontinenter. Slaveriet upphörde aldrig, det flyttades bara hem till Afrika. Och om inte, främst de drivande bakom såsom USA, de tar sitt ansvar så kommer hatet mot dem växa.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-18 21:12:00
Jon Hallqvist
Sen är ditt svar till Shima fulständigt förvirrat. Jag kan inte se hur du skall kunna lyckas applicera den frasen där?
Inlägg #11: Postat: 2004-12-18 21:16:00
Jon Hallqvist
Sen måste jag fråga Shima, vilken Amerikansk kultur? Finns det en sån? Menar du Jazzen då?
Inlägg #12: Postat: 2004-12-19 09:08:00
Ropixdaniel
Om mitt svar till Shima: jag menade: var går gränsen för när man anses ha förutfattade meningar hur stor procent av grupperna man beskriver ska det stämma in på? och vem ska sätta den gränsen? Jag kommer inte med några slutgilitiga sanningar, jag hoppas bara få folk att tänka på min text nästa gång de deltar i diskussioner om USA. Idén till artikeln föddes i diskussioner med USA-kritiska stockholmare.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-19 15:44:00
Jon Hallqvist
Om idéns födelse, kanske därav den egocentrerade synen på vischan?
Men det är ändå trisst att du bygger artikeln på ett Antagande, du skulle ha kunnat gardera dig med riktiga citat och annat som på nåt sätt skulle styrkt ditt resonemang, den hade liksom blivit "köttigare" då.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-19 16:29:00
Ropixdaniel
På vilket sätt är synen egocentrerad? Om det betyder nåt, kan jag nämna att jag förut bodde i Luleå men nu är en stockholmare som inte är USA-kritisk. Jag vet inte om det blivit köttigare om jag ryckt lös några citat från några enskilda personer. Citatet med "helt galna" och lite andra företeelser är det jag tror att många ändå hört/sagt.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-19 23:47:00
Ropixdaniel
Shima: bra. Nu fokuserar vi på Jon.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-20 01:13:00
Jon Hallqvist
Jag trodde det var den här ryssen Stanislav...? som skapade det här med "Method Acting" i alla fall om man får tro Johnny Depp. Och Hollywood skulle jag nog akta mig för att kalla kultur samma sak gäller deras mat, snabbmat. Du menar Blues och Jazz, möjligtvis har broadway ett litet finger i kulturen, men annars....Nej, inte vi heller för den delen...
Inlägg #17: Postat: 2004-12-20 18:17:00
Jon Hallqvist
Tack för påminnelsen. Jag minns tydligt att Stanislavskij själv, när han agerade på scen, "var" rollen. I boken jag läste av honom så poängterade han just detta gång på gång, med illustrationer foton och målningar på sig själv från roller han gjort och förtydligande text om hur man skulle gå tillväga för att just "bli" rollen.
Det är skillnad på kultur och trendflugor. Kultur är en yttring av en folklig anda och rörelse. Exempelvis är punken som företeelse kultur men inte Blink 182.
Inlägg #18: Postat: 2004-12-20 18:18:00
Jon Hallqvist
Möjligtvis kan man kalla Pizza för en avart till kultur, men Billys pan pizza hör definitivt inte dit, förstår du vad jag menar
Inlägg #19: Postat: 2004-12-20 18:19:00
Jon Hallqvist
Och vad gäller hollywood så finns det ju filmer som faller under begreppet kultur, men Hollywood som företeelse är inget annat än svammligt sinnesstimuli utan annan än komersiellt syfte.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-22 22:08:00
Jon Hallqvist
Jag kan mycket väl ha missförstått Stanislavskij, tro det eller ej, jag är ju nämligen inte mer än lekman på det området.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...