USA-Stockholm-Vischan

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-12-22 22:15:00
Jon Hallqvist
Vad gäller kultur så måste ju gränsen dras nånstans- knappast kan vi kalla TV-tittande för en kulturell yttring. Enligt mig så går den gränsen när konsterna förvandlas till enbart produkter, som fyller ett komersiellt syfte allena. Exempel på sådana är Max Martin och liknande och då det gäller Hollywood - nästan allt, du förstår poängen. Det är företag och inte artister. Jag antar att vi inte vill kalla t.ex. byggnadsbranchen för kultur?
Inlägg #22: Postat: 2004-12-25 19:03:00
Jon Hallqvist
På vilka grunder gör du distinktionen i sista svaret och ratar det som kultur, ett hantverk är väl kultur oavsett syfte enligt dig? Om du hävdar det som du påstår i sista svaret så är inte musiker kulturarbetare heller, såtillvida de inte själva komponerat musiken, och då är Britney Spears inte kultur enligt dig.
Inlägg #23: Postat: 2004-12-25 19:05:00
Jon Hallqvist
I svar 38 gör du dock en bra beskrivning som jag faktiskt håller med om, så länge yttringarna företräder en "folkanda" och "säger något" om detta. Men det gör inte Julen till kultur i Sverige, eftersom den enbart firas av tradition och ingen egentligen har koll på varför.
Inlägg #24: Postat: 2004-12-25 19:09:00
Jon Hallqvist
Angående Andy Warhol så ligger ju den om vi kan säga så kulturella idén i själva konsten och inte i "spridningen" vilken alla konstnärer givetvis vill åt, på ett eller annat vis - förutsatt att de FÖRSÖKER säga nåt med konsten.
Enkelt, så påstår jag och sannerligen har jag också pluggat kultur, från Palestrina till Zappa, från DaVinci till Dali, från Dante till Rimbaud o.s.v. att kultur MÅSTE säga nåt annars är det enbart KOMMERS - överens?
Inlägg #25: Postat: 2004-12-25 19:13:00
Jon Hallqvist
Jag tycker inte du är konsekvent i din syn på kulturen, hade gärna fått höra din defination på just kultur - vilka kriterier som krävs. Att det finns en marknad för en produkt är väl knappast nog för att kalla något kultur?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...