Föraktet för religionen

Den här tråden diskuterar artikeln Föraktet för religionen.
Inlägg #1: Postat: 2004-12-17 17:41:00
Fowler
Buttiglioni skulle sitta som kommisionär för rättsliga frågor vilket skulle innebära att han bla. skulle hantera asyl- och diskrimineringsfrågor. De som först underkände honom var parlamentets utskott för mänskliga rättigheter, coh på goda grunder dessutom. Uppsamlingsläger för flyktingar i Nordafrika nedsättande uttalanden om homosexuella och kvinnor. Dessutom föga kristet om du frågar mig. Det du gjort för någon av mina minsta och fattiga har du också gjort för mig... eller hur var det nu?
Inlägg #2: Postat: 2004-12-17 18:01:00
soilander
Marcus, kul att ha dig här.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-18 15:29:00
Robert W
Det är väl bara ett sundhetstecken om religiösa politiker blir misstänkliggjorda. För religion är väl ingenting annat än barnsliga fantasilekar för vuxna människor, och det är väl viktigt att ledande politiker kan skilja på dikt och verklighet.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-18 17:22:00
stålis
Tack! Förträfflig journalistik via Buttiglione-citatet. Är själv liberal i sk. homofrågor, vilket inte hindrade Tommie Nygren att undra vad jag ansåg om NDU:s överfall på Pride.
Paranoja med andra ord. Politisk korrekthet är vår tids mccarthyism!
Inlägg #5: Postat: 2004-12-18 22:13:00
Jon Hallqvist
Men är det inte ganska suspekt med en kultur som bottnar, ur ett värderingsmässigt perspektiv, i religion men samtidigt officiellt dömer ut den som vidskeplighet. Vad innebär det egentligen i fråga om demokrati, exempelvis? Att det är en bluff, ett luftslott?
Inlägg #6: Postat: 2004-12-19 11:39:00
Hugo O
Upplysningen, vtenskapn, yttrandefrihet och demokrati utvecklades trots och inte tack vare kyrkan, och motarbetades systematiskt av denna. Västrlandet har gjort revolution mot religionen, det är därför vi är där vi är. De nda ismer som möjlign kan konkurrera med kommunismen i antalet människor som mördats i dess namn är kristendomen och, därefter, islam.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-19 14:38:00
Albin Katolik
Kära facister. Förstår ni inte att ni inte bara förmedlar en obildad och trångsynt världsbild när ni raljerar om religonen som vidskeplighet och om kyrkan som en stor ond och mörk organisation, utan även gör er skyldiga till en gammal synd bland vita överklass-"intelektuella" i västvärlden, nämligen rasism. Hela Sydamerika besvär sig till katolska kyrkan, Afrika är i princip uppdelat mellan diverse kristna och muslimska organisationer, i sydostasien och framförallt
Inlägg #8: Postat: 2004-12-19 19:47:00
Anna Drangel
Jag tycker du blandar ihop saker o ting i din text. Att Buttiglioni uttrycker en åsikt som gör vissa människor till syndare är inte OK. Vare sig du ser det ur en religiös synvinkel och då menar jag kärleksbudskapen eller en demokratisk politisk alla människor är värda lika mycket. Hade han sagt Amen i varannan mening, eller berättat att han äter hundra oblater i veckan, hade det varit OK. Men inte att som en föregrundsgestalt ge sig på en minoritet.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-20 09:38:00
Unto S
Albin Katolik använder ordet fascist. En ateist med mycket kritisk syn på religion undrar varför fascismen var och är så stort just i katolska länder. Franco i Spanien, Portugal, Mussolini i Italien, Hitler i Österrike/Fristaten Bayern, Ungern, Kroatien, på senare tid Polen och för att inte glömma hela Sydamerika som har haft otaliga fascistdiktaturer. Är det något i den katolska läran som föder fascism? Jag bara undrar.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-20 11:02:00
Bärnson
Varför skulle vi behöva en religion för att ha en moral? Om vi till att börja med jämställer alla religioner, så ser vi att moral och etik inte på något sätt är garant för godhet eller medmänsklighet. Människooffer, slaveri krig och etnisk rensning, har godkänds av olika religioner i mänsklighetens historia.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-20 11:38:00
Robert W
Kristendom är självbedrägeri, för har någon kunnat bevisa att det finns en gud, eller att Jesus var guds son? Inte? Varför tror då kristna på att det förhåller sig så? Svaret är att kristendomen är en indoktrineringslära där människor ska fås att tro saker som de egentligen inte fått belägg för. En intellektuell perversion där verkan inte har någon orsak, och ett sätt att kontrollera svaga sinnen.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-20 12:59:00
Anna Drangel
Är det inte väldigt tråkigt när inte skribenten svarar? Men han kanske är ute och missionerar?
Inlägg #13: Postat: 2004-12-21 12:07:00
Albin Katolik
Det finns länder som har försökt "avveckla" kristendomen genom hot, folkmord, tortyr och hjärntvätt. Det tydligaste exemplet är Sovjet andra är kambodja, kina, nordkorea och Nazityskland. Märkligt nog är det i dessa länder som underground-kyrkan vuxit sig starkast och hos just denna motståndet mot förtrycket varit hårdast, se bara på Polens eller Nicaraguas frigörelse. Människors längtan och kärlek till Jesus kan inte kuvas av en urvattnad "etisk" ateism.
Laddar...