Till dig som smygsuper

Den här tråden diskuterar artikeln Till dig som smygsuper.
Inlägg #1: Postat: 2004-12-17 09:52:00
djpjgj
Vet inte vad jag ska tycka om detta. Tonen i din text känns nedlåtande..?
Inlägg #2: Postat: 2004-12-17 12:32:00
Beth4020
Blev lite konfunderad över artikeln. Du låter bitter, uppgiven och personlig.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-17 13:14:00
AC Collin
Om syftet med din artikel är att få en alkholist att komma till insikt så tror jag inte att du lyckas. Du pekar på förnedringen, skammen, hemlighetsmakeriet, något som missbrukaren redan lever med. Jag väntade på en ny vinkling på problemet, men den kom aldrig...
Inlägg #4: Postat: 2004-12-17 14:28:00
Unto S
Vi kommer alltid att ha ”skamliga alkoholister”. Värre blir det nu när samhället jäktar efter individualism. Vi blir mer och mer isolerade. Då är det bra att ha en kompis, en spritflaska. Värre blir det också, nu när spritpriserna skall sänkas och i nära framtid kan vi köpa alkohol på ICA-butiken. Även om man inte ser skamligt på alkoholen kommer den fria tillgången att göra ännu fler rent fysiskt beroende av alkoholen.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-17 18:00:00
memuero
Tycker att ämnet är högaktuellt, för det sups rejält i stugorna, och det är nog många som mer eller mindre känner igen sig i din text
Inlägg #6: Postat: 2004-12-19 16:14:00
Jon Hallqvist
Jag tror inte folk är lika djärva som klåparen Klåvus. Istället och jag har en livstids erfarenhet av alkoholism i flera olika uttrycksformer så "smyger" de för anhöriga på dass och i pannrum m.m. Det jobbigaste med alkoholism och här hänvisar jag till min expertis i drogkännande är att det tar veckor innan psyket repar sig. Orkeslöshet och depression sitter i minst 14 dagar, vilket gör den där lilla supen som botar besvären än mer åtråvärd.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-19 22:04:00
Anna Li
Jag tyckte din artikel var bra. Det hörs att du är arg. Klåvus var förresten inte ett tillfälle, en kille på radio berättade om hur han åkt med en berusad Klåvus redan för ett antal år sedan. 1.24 promille då är en icke-alkoholist rejält skitfull.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-20 14:03:00
Chris.X
Intressant artikel om alkoholens baksida. Men det låter lite som om du anklagar och/eller är bitter på alkoholister. Visserligen finns det säkert minst 1000 olika orsaker varför man börjar dricka, men att kritisera en alkoholist känns ungefär som att kritisera en person med t.ex. anorexi. Dessa människor som lider av ett missvbruk, oavsett om det är sprit, droger, mat eller vadsomhelst behöver hjälp. Dom blir inte hjälpta av att man trampar på dom. Även om jag delvis förstår din reaktion.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-20 21:58:00
Sofia Hadjipetri
Bara undrar: är det en allmän tendens att försöka sig på semipsykologiska anlayser av de som skriver texterna här på Sourze? Jag förstår om man vill diskutera texten. Men varför denna besatthet av att att dissikera personen BAKOM texten?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-28 14:08:00
martinpartin
Ledsamt att du tror dig kunna "bota" alkoholismen genom att ytterligare lägga på dem skuldbörda.
Skulden kanske egentligen är din egen om du inte sagt till, hjälpt eller sagt ifrån. Att ytterligare trycka ner den redan trasiga människan tror inte jag hjälper. Och speciellt inte med uppenbart förakt.
Laddar...