|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-15 15:10:00
|
|
Dennis |
Jag har nästan exakt samma erfarenhet från samma år, fast i Brännkyrka gymnasium några kilometer norrut. Vi sjöng nationalsången i protest i alla fall och jag har alltsedan gymnasiet och förtrycket av svenskar där varit nationalistisk. Och vi hade knappt några invandrare, bara ett par invandrarklasser som just kommit till landet och skulle komplettera sin gymnasieutbildning.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-15 15:17:00
|
|
Olle |
Ja, det är galenskap att förbjuda nationalsången och svenska flaggor. Som du säger så provoceras knappast någon invandrare av det. Av någon anledning är dock tyckareleiten extremt svenskfientlig. Någon speciell svensk kultur finns inte, svenskar är inget folk och sverige knappt ens en nation. Förnekar man något av detta ses man som "högerextremist"
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-15 15:19:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Jag är för gammal för samma erfarenhet, men mina vuxna barn och yngre arbetskamrater har vittnat om samma sak. Jag tycker ditt tankesteg om ilska hos en tonåring som tar steget över i nazism har trovärdighetens prägel. Minns hur ett par, inte nazister tror jag, men radikal-nationalister berättade i DN hur de blivit sådana p g a att lärarna i deras skola tagit invandrarligisters parti.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-15 15:23:00
|
|
Johan Nordahl |
Kulturer är konstruerade för att uppbringa moral och medmänsklighet mellan varandra. Kulturen är en tankevärld där man skall hålla de redan undertryckta, undertryckta, som samtidigt skall hålla samman. Detta är något du ger sken av i din artikeln. Vissa känner sig undertryckt på grund av att de inte få sjunga deras nationalsång. Människor måste få vara stolt över sin egen kultur för att ta del av andras. Så ser sanningen ut.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-15 15:41:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Jag tycker mycket saker är konstigt med USA, men en sak är de väldigt bra på, att vara stolta över sitt land! Och det känner nog invandrare där, och mångas största dröm är ju att få bo i "the great USA". Varför ska vi i Sverige skämmas, ja nästan huka oss inför de som kommer hit? KNAS!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-15 16:14:00
|
|
CalWIn |
Klart man ska få sjunga sin nationalsång och vifta med sin flagga om man vill - det finns otroligt många saker i Sverige som man kan vara stolt över.
Förresten - vad ska man göra på den "lediga nationaldagen"? Vi har inga gamla tunga traditioner som tvingar oss att göra på ett visst sätt. Dörren är öppen för lite nytänkande!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-15 17:14:00
|
|
Som man bäddar får man ligga! |
Det är lika bra att ni vänjer vid den nya sköna världen i Sverige: Allt som är svenskt är dåligt och "rasistiskt", allt som kommer utifrån är "fint" och mångkulturellt! Men skyll er själva, det är ni som röstar fram dom! Det är ni som inte protesterar men det är ni som så småningom kommer att få betala ett mycket högt pris!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-15 17:24:00
|
|
Utvisa PK-dårarna! |
Fattar dom inte att vår nationalsång och flagga också är invandrarnas nationalsång och flagga när dom väl blivit bosatta här! Invandrarna själva, med vilka jag har mycket kontakt, skakar bara på huvudet och undrar var dom har hamnat!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-15 17:40:00
|
|
Julmustapha |
Allerdings richtig!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-15 17:48:00
|
|
Oscar |
Jag tror att inställningen till nationalsången har förändrats. Det var väl någon form av kontraproduktiv panikåtgärd för att stävja nationalistiska strömningar. men ärligt talat, går man med i SD eller ngn nazist organisation bara av den anledningen? Jag gissar att man isåfall var ganska främlingsfientligt inställd redan innan. Förövrigt är nationalismen en ganska risig ideologi!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-15 18:23:00
|
|
Anders Klasson |
Det patrask som vill förbjuda
Nationalsången är dom verkliga
rasisterna eftersom dom hatar
och föraktar sitt eget folk.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-15 18:35:00
|
|
Bo Henriksson |
Min kommentar till detta är bara att dumma inskränkta ointelligenta människor med "makt" är det farligaste som finns,dom finns tyvärr överallt framförallt inom journalistkåren,att vi ska vara rädda om våran nationalsång är en sån självklarhet att den egentligen inte behöver kommenteras.
Tack för ordet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 18:40:00
|
|
Anders Klasson |
Om vi skulle haft en folkomröstning
om mångkulturen hade den varit
avskaffad för länge sedan,jag undrar
om Författaren av denna artikel är
medveten om detta ? Det finns
massvis av folk i vårt land som inte
vill ha nån mångkultur,men dom
vågar inte rösta bort den av feghet
eller nåt annat skäl.Utan SD eller
ND blir vi aldrig av med "multikulti",
sen får du säga vad du vill om dessa
partier.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-15 19:06:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Intressant artikel. I spanien får man inte ens kombinera deras färger utan att kallas nationalist eller nazist, alltså betydligt värre än i sverige. Effekten de fått där har blivit ÖKAD nazism och nationalism...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-15 19:18:00
|
|
Prestopnik |
Varför sjunga nationalsången på en skolavslutning? Måste man vara nationalist? Kunde ni inte bara ha skippat nationalsången och mångkulturdagarna och haft en trevlig stund tillsammans? Som människor och klasskompisar.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-15 21:53:00
|
|
Olof |
Helt rimlig artikel. Men varför ska vi värna om det mångkulturella? Det märker väl de flesta att det blir mer problem, mer kriminalitet och dyrare och mer svåradministrerat på alla sätt ju fler nationaliteter som bor på ett och samma ställe?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-15 22:47:00
|
|
Marcus |
Mycket bra! och självklart bra av er att sjunga nationalsången också! Det var bäst. Politisk korekthet är det värsta jag vet, det är bara hyckleri.... Och jag är rädd att du har rätt... att förbjuda nationalsången kan ha skapat fler Sverigedemokrater väldigt korkat.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-15 22:50:00
|
|
Anders Klasson |
Mångkultur är ett övergångsfenomen,så småningom
tar den mest aggresiva kulturen överhanden.Som det ser ut nu
verkar det inte bli den Svenska
som gör det.Det blir Svensk-reservat
i övre Norrland för våran del.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-15 22:59:00
|
|
Tjapp |
Sourze rassarnas högborg.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-12-15 23:10:00
|
|
Madeleine Nordstierna |
Visst är det hemskt att man visar lite respekt mot främmande kulturer, för då kan man lära sig något. Det är SÅ synd om stackars stackars feta män i från medelklassen som inte får heila till.. eller förlåt sjunga nationalsången.
|
| |