Feminism humanism

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 23:28:00
Petra
Var bor du? Jag vill mer än gärna flytta dit. Maila adressen om det är top secret.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-14 23:30:00
Peter
Sverige
Inlägg #3: Postat: 2004-12-14 23:37:00
Petra
No kidding. Jag fattar inte. Vad du snackar om då. Kan du förklara?
Inlägg #4: Postat: 2004-12-15 00:53:00
Uno Hansson
Trams, Peter, jag uppfattade att hon menade att det är männen och de typiska mansattytyderna, som har makten att fatta besluten inom politiken, institutionerna, företagen och medierna. Titta bara på den reklam som tror att de är så fiffiga och humoristiska.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-15 07:09:00
Peter
Vilka är de typiska mansattityderna och hur yttrar de sig i maktutövningen menar ni? Hur skulle det bli annorlunda med kvinnor? Är det verkligen relevant att dela upp attityder i manliga och kvinnliga, när det gäller ovanstående? Intressekonfliken går inte mellan män och kvinnor.
Olika män har olika attityder och olika kvinnor har olika attityder. Många män och kvinnor har samma attityder. Kolla diskussionerna på sourze tex.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-15 07:20:00
Peter
Du skriver att "makten" borde fördelas jämnare mellan könen.
Det är fel. Ni påstår att könstillhörigheten påverkat vem som fått "makt" och att männen är priviligierade. Då ska man isf se till att könstillhörigheten slutar att vara en faktor som spelar roll i detta sammanhang. I dagens Sverige har man en större chans att få ett chefsjobb om man är kvinna för att man är en kvinna och det är egentligen könsdiskriminering och oacceptablet.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-15 07:28:00
Peter
Kan någon ge ett exempel på den dagliga diskrimineringen som kvinnor utsätts för?
Vi utsätts alla för olika kränkningar då och då. Det är oftast från aggressiva, elaka individer eller så pga att något missförstånd lett till en konflikt. Var är den systematiska kränkningen av kvinnan?
Inlägg #8: Postat: 2004-12-15 07:32:00
Anna Nilsson
ett exempel jag hittat i min vardag är t ex att kvinnor inte vågar berätta för sina arbetsgivare att de är gravida eftersom de tror att det kommer påverka deras arbetssituation negativt.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-15 07:33:00
Peter
Diskussionen bör utgå från kränkningar av män, kvinnor och barn i stort.
Det är inte relevant att bortse från psykiska kränkningar. Det är helt säkert den vanligaste formen och kan vara värre än en fysisk kränkning. Den drabbar alla och förövarna, är minst lika ofta kvinnor som män. Kanske tom oftare eftersom kvinnor är lika aggressiva som män, men, i genomsnitt, fysiskt svagare.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-15 07:34:00
Anna Nilsson
forts.
Jag trodde själv inte att det var särskilt vanligt med diskriminering av gravida tills jag själv blev gravid och upptäckte att jag inte blev erbjuden fast anställning trots att jag varit provanställd längre än flera andra som fick fast jobb.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-15 07:36:00
Anna Nilsson
forts. Just diskriminering av kvinnor i arbetslivet p ga rena fördomar _alla_ kvinnor är mer hemma med barnen, VABar mer och har egentligen inte samma vilja att arbeta som en man är inte alls ovanligt och väldigt svårt att värja sig emot. Jag har fler exempel på lager om det rä nån som är intresserad
Inlägg #12: Postat: 2004-12-15 07:38:00
Peter
Jag läste i Scandinavien Direkt nr 5,6 el 7, en sjukskötersketidning, att 250000 fall av mobbning anmäldes förra året. Anmälningarna kom ifh från vård, skola och omsorg.
Det framgick inte på vilket sätt det anmälts. Hursomhelst, för en kvinnoorganisation som kämpar för individuella kvinnors livssituation, är inte detta värt att motarbeta? Tydligen inte. Det kan vara svårt att se igenom fasader, men intresset ljuger inte.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 07:43:00
Peter
Ja, jag är intresserad. Man kan förstå att det kan vara svårt att få en anställning om man snart tänker vara borta ett halvår eller mer. Det är nog svårt pss att få ett jobb om man berättar att man tänkte ta ledigt och plugga ett halvår nästa termin. Jag är tveksam till att det är fråga om diskriminering.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-15 07:46:00
Peter
"_alla_ kvinnor är mer hemma med barnen, VABar mer och har egentligen inte samma vilja att arbeta som en man". Nja, jag tror att det är sant för genomsnittet.
Är det dåligt då? Jag tror att det är ett medvetet fritt val i de flesta fall. Här är nog snarare männen utnyttjade av "samhället". I Sverige lönar det sig väldigt dåligt att satsa på arbete.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-15 07:55:00
Peter
Vad individuella kvinnor vill spelar ingen roll för elitfeministerna. De anser sig stå för den enda sanningen och nonchalerar totalt alla invändningar. Den grumliga mixen mellan politisk och vetenskaplig agenda hör inte hemma i vårt århundrade.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-15 07:58:00
Peter
Jag har absolut inget emot att flest chefer skulle vara kvinnor. Men, bara om de tillsatts utan hänsyn till att de är kvinnor.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-15 09:38:00
Lina
Du skriver att man ska se till att könstillhörigheten slutar vara en faktor som spelar roll när man söker jobb. Du menar då att det är feminismen i sig som har gjort att det blivit en faktor som spelar roll? Skulle det bara ha löst sig helt naturligt om ingen lagt sig i? Är kvinnor inte lika smarta, är det därför de tidigare inte varit chefer?
Inlägg #18: Postat: 2004-12-15 09:56:00
Peter
Nej, jag tror att kvinnor är lika smarta. Det har säkert funnits fördomar om vad kvinnor kan och inte kan som varit ett hinder och där har debatten gjort stor nytta. Jag tror att manliga chefer av okunskap och fördomar kan ha ratat kvinnliga kandidater tidigare, men knappast idag. Dessutom har det tidigare inte funnits lika många kvalificerade kvinnor som män, och många, många fler män har genomgått avancerad chefs-och ledarskapsutbildning genom militärtjänst.
Inlägg #19: Postat: 2004-12-15 10:01:00
Malin K
Peter - vakna! Det är fortfarande så idag! För mig. Alltså lever det.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-15 10:03:00
Peter
Menar du att du blir diskriminerad när du söker ett chefsjobb?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...