Feminism humanism

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 23:14:00
Sofia Hadjipetri
Shima! Du förklarar feminismens kärna, tack för det! Många glömmer bort att det handlar om humanism. Tyvärr har ju feminism i dag blivit ett skällsord. Och en hel del är till och med glada över att kalla sig antifeminister! Absurt. Intelligent, vettig och viktig artikel!
Inlägg #2: Postat: 2004-12-14 23:20:00
Peter
Du halkar bara tillbaka till generaliseringen att män har makt över kvinnor. Släpp det så kan vi kanske komma någon vart.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-14 23:24:00
Patrik
Vad gäller de två stridande basketlagen så kan jag hålla med om att det var dumt att använda den nynazistiska "versionen", jag själv tycker inte om tolkningen som läggs i den.. men den innehåller heller inga fakrafel om man går efter expressen som skrev om samma händelse kommer tyvärr inte håg var jag läste den eller när, ni får söka själva...

Tyvärr blir det fel när folk väljer att tolka det som att invandrare skulle vara på det viset...
Inlägg #4: Postat: 2004-12-14 23:27:00
Patrik
Jag förstår inte överhuvudtaget varför du skulle ge dig på att skriva en ny artikel? Du skriver samma sak igen och tillför fortfarande varken några fakta eller för den delen något nytt över huvudtaget till debatten.

Finns det verkligen ingenting hållbarare för feminismen att stå på? Undrar faktiskt ärligt för jag tycker att grundtanken med det hela är minst sagt beundransvärd.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-14 23:39:00
Joakim Johansson
Det är möjligt att feminismen på pappret står för humanism, rättvisa och jämlikhet. Och det är ju bra. Problemet är bara att var enda gång en feminist öppnar truten kommer en massa skit som är så långt ifrån dessa begrepp man kan komma. Läs tex. citaten av Skugge med Co i Michael Stålbergs insändare.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-14 23:42:00
Daniel
Du skriver i din förra artikel om: "hårdkokt, tillförlitlig, fakta som att antalet kvinnor som blev misshandlade förra året är tre gånger större än antalet män." Jag förstår ärligt talat inte var du får dina siffror ifrån. Statistiken från BRÅ för 2003 är som följer:
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 23:55:00
ziggy
Problemet är det språkbruk som de sk unga arga feministerna använder sig av med väldigt mkt överdrifter. De flesta läsare och andra krönikörer är inte vana med detta och det leder till att de missar budskapet.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-15 00:37:00
Sofia Hadjipetri
Det finns fler feminister än Skugge/Rytel m-fl som Michael Ståhlberg tar upp. Varför nämns inte de som används annan retorik? Jag skulle exempelvis också kunna leta upp sjuka citat från män gällnde kvinnor. De citat Ståhlbeg väljer är nutida, medan många män i makt Aristoteles var rätt tidig har spytt galla över kvinnor i tusentals år. Nej, så vill jag inte göra. Det kallas för sandlåderetorik. Viljan att diskutera seriöst fattas, tycks det mig.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-15 00:49:00
Alf Carlsson
Humanismen har ALLTID ett "uppifrånperspektiv" - och det är även här de galande kärringarna sitter. Man ger fullständigt fan i den ensamstående mamman som måste slita upp sin unge 5 på morgonen, lämna sin unge på dagis, för att nå ett lågavlönat jobb. Feminismen är fullständigt värdelös utan ett klassperspektiv.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-15 04:08:00
Pär Khuek
Shima, denna artikel liksom din förra, har inte ett skit med feminism att göra, utan den förklarar bara en ung kvinnas syn på världen. Om feminismen är en humanism? Så länge du inte vet vad feminism är, lär du inte kunna svara på den frågan.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-15 07:48:00
Pollux
Jag är humanist. Inte feminist eller antifeminist så jag har svårt att sätta likhetstecken mellan dessa ismer. En humanism kämpar för allas rättigheter och inte 50 av befolkningen.
Det du säger är sant - män dominerar i höga positioner i samhället av blandade orsaker och om feministerna vill ändra på detta så har dom mitt stöd.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-15 09:02:00
bubblan
OBS - BARA en tanke. Själv är jag helt för lika lön för samma jobb. Så, bara för funderingens skull: En man och en kvinna med "samma" jobb och samma lön står i arkivet. Kvinnan säger åt mannen att lyta ner en tung låda från en hylla. Mannen vägrar med argumentet: Vi har samma lön och du behöver den - ta ner den själv.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 09:28:00
Marcus
Har era Regeringar också skickat ut er för att handla? Sa en kompis till mig och en annan en gång. Det tog ett tag innan jag fattade att han med regeringar menade våra flickvänner.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-15 09:54:00
Thomas
Skämtar du.Just nu finns det ingen rörelse som ligger närmare nazismen,än vad feminismen gör.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-15 10:29:00
Tommie Nygren
Intressant frågeställning: ponera att vi har ett jämställt samhälle med samma rättigheter och skyldigheter för män som kvinnor. Jag gör min flickvän med barn. Hon vill inte behålla barnet... men det vill jag. Vilken rätt har jag till barnet? Om det ÄR jämställt... så har jag rätt till barnet, eller? Mannen har väldigt mycket skyldigheter gentemot födda barn de inte vill ha, men INGA rättigheter vad gäller barn som inte fötts som de VILL ha. Hur ser en feminist på detta dilemma?
Inlägg #16: Postat: 2004-12-15 10:34:00
bärnson
Våld mot kvinnor har inte ett dugg med patriarkala strukturer att göra... våld mot kvinnor bedrivs av män som är sjuka... de är så föraktade att de måste isoleras på fängelser... ta ansvar för mäns våld mot kvinnor, vad ska vi göra? Slå ihjäl dom?
Inlägg #17: Postat: 2004-12-15 10:41:00
Inger Olsson
Jag kan bara skaka pa huvudet. Du ar ett tydligt bevis pa hur bl a skolan fungerar idag. Nada kunskaper om inget och flummet breder ut sig med sitt forakt for vetande. Aven Hitler anvande sig av fordomar baserade pa kanslor! Det ar just de unga outbildade kvinnorna som stryker med. Och det gor mig mycket orolig. Jag som sjalv kommer fran arbetarklassen. Och du skulle vara dar jag ar nu. Det ar den vita hetreosexuella kvinnan som har ALL makt.
Inlägg #18: Postat: 2004-12-15 11:12:00
Darwin
"Tack och lov gick jag på högstadiet på 2000-talet och då hade man för länge sen kommit fram till att det inte finns några biologiska skillnader på hur män och kvinnor beter sig". Ja och hela övriga världen skrattar...Naturvetenskapen i Sverige blir banlyst för att ge plats åt genus"vetenskapen". Tack iaf för att du visade exakt hur jävla lång denna idioti har gått...
Inlägg #19: Postat: 2004-12-15 11:19:00
Nartin
skillnaden mellan feminism och jämställdhet är att feminismen tycker att det är viktigare att förklara problemen än att göra någonting åt dem. Se till exempel på det här med "könsmaktordningen". VEM har någon som helst nytta av att prata om den? När upphör den? Vad är tidplanen?
Inlägg #20: Postat: 2004-12-15 11:46:00
blabla
bla
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...