Inlägg #21: Postat: 2004-12-10 23:57:00
|
Marcus |
Visst KEJJ är det FÄRRE kvinnor som väljer en karriär där män är domminerande.. det har vi statestik på, på samma sätt är det FÄRRE män som väljer en karriär där kvinnor är dominerande. Men vad detta beror på är inte säkert kvinnoförtryck eller mans förtryck, det kan lika gärna vara ett fritt val.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-12-10 23:59:00
|
Marcus |
Tvärt om brukar kvinnor uppskattas ofantligt mycket när dom ger sig in i mansdominerade yrken, alla män blir glada när det kommer kvinnor in där... sen är det naturligtvis en jävla hård konkurens som det alltid är... men att det skullle vara svårare för kvinnor är inte alls många kvinnors och mäns upplevelse, nej nej.... många vittar om att det är lättare för kvinnor eller lika svårt.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-12-11 09:21:00
|
D.E |
Skrattretande..."Kvinnor har det svårare att ta sig fram i samhället än män". De kvoteras in ÖVERALLT. Läst en arbetsannons de senaste 10 åren? "Vi ser gärna kvinnliga sökande" överallt...Måste även säga att detta mest kvinnoförnedrande vi har i detta samhälle. Bland politiker är det ju en sak där vill de ju att man ska vara inkompitent men inte inom alla andra yrken...
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-12-11 12:25:00
|
KEJJ svar 23 |
Snälla lilla D.E, du är en av dessa som tydligen ser det du vill se. Ser du en annons där kvinnor önskas före män drar du slutsatsen att det finns tusentals sådana annonser. Personligen har jag sett motsatsen lika ofta, det vill säga företag som gärna ser män som sökande. Och att påstå att kvinnor kvoteras in överallt, det om något är skrattretande.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-12-11 12:29:00
|
KEJJ 21 |
Där kan du absolut ha en poäng Marcus. Men det tar inte bort det faktum att många kvinnor vittnar om svårigheter i arbetslivet. Att de ställs utanför viktiga beslut, att de nedvärderas och anses mindre kunniga. Vi kan inte bara blunda för dessa vittnesmål och hävda att de beror på elakhet eller manshat. Ingen rök utan eld.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2004-12-11 12:33:00
|
KEJJ svar 22 |
Det där är en sanning med modifikationer. Visst kan kvinnor vara välkomna på manliga arbetsplatser. Men ofta ses de som ett lite roligt inslag, en humörhöjare. Men när de på allvar försöker lägga sig i arbetet så tar det inte sällan stopp. Då är det inte lika roligt med kvinnor längre. Men så länge de håller sig på mattan så...ja då är det jättekul med en kvinna. Och att det skulle vara lättare för kvinnor att göra karriär är inget annat än en fet LÖGN Marcus, och det vet du.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2004-12-11 13:41:00
|
Marcus |
Det finns mängder av män som anses mindre kunniga.... den manliga makthirearikn är STENHÅRD både för män och kvinnor.... där råder massor av fula knep..... detta hårda klimat är riktat mot alla som försöker få makt av båda köne
|
|
Inlägg #28: Postat: 2004-12-11 18:58:00
|
KEJJ svar 27 |
Ahaaa...du erkänner alltså att det finns en stenhård manlig makthierarki!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2004-12-11 20:02:00
|
Daniel Wijk |
KEJJ: Du kanske skulle lära dig att föra en diskussion utan att lägga till "Lilla du" när du tilltalar någon? Det blir lite trevligare att hålle en diskussion med någon som inte försöker trycka ner dig.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2004-12-11 20:22:00
|
Daniel Wijk |
Nä, han säger att det är hård konkurrens i arbetslivet. Vad har detta med att det är en "manlig makthierarki" att göra? Har du fallit för den gamla lögnen att allt som är svårt eller jobbigt är manligt?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2004-12-11 21:44:00
|
KEJJ svar 29 & 30 |
Det har du kanske rätti, det där angående "lilla du" menar jag. För övrigt var det inte jag som skrev att det finns en manlig och stenhård makthierarki, det var Marcus. Något du kan se om du läser inläggen ordentligt.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2004-12-12 03:47:00
|
Marcus |
Det finns många hirearkier som är stenhårda.. men det är inte samma sak som att dom är stenhårda mot kvinnor och mjuka som sockerkaka mot män. Dom är stenhårda mot båda könen.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2004-12-12 11:23:00
|
KEJJ svar 32 |
Så kanske är fallet. Men du borde i så fall inte kunna förneka att det rimligen borde vara lättare för en man än en kvinna att ta sig fram i dessa manliga stenhårda hierarkier eftersom de är skapade av män och formade utifrån våra förutsättningar.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2004-12-12 11:58:00
|
Marcus |
visst precis som det är lättare för en lång person att bli baskett proffs än en kort.. men det finns inget MEDVETEN egotrippad tanke bakom dessa hierariker... ingen har skapat dom medvetet för att dom just tycker att kvinnor inte skall vara med där, ingen underhåller dessa hiearkier för att med nit utehålla just kvinnor.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2004-12-12 11:59:00
|
Marcus |
Nej tvärt om dessa hiearkier är som "den osynliga handen" i liberalsimen, som marknaden, ingen uppehåller marknaden ingen bestämmer pristet på en vara utom den osynliga handen som kallas marknaden... ingen vill förtrycka kvinnor...
|
|
Inlägg #36: Postat: 2004-12-12 12:02:00
|
Marcus |
Och den dagen kvinnor går in och bara ÄR i dessa strukturer så kommer dom förändras automatiskt av sig själv, precis som allas priser sänks på en vara om någon kommer på något sätt att göra den billigare.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2004-12-12 12:04:00
|
Marcus |
Jag jobbar i en kvinnodominerad branch och det är oerhört svårt för mig ibland som man för jag talar ett annat språk och jag har andra värderingar. Men jag går ju inte omkring och tror att dom medvetet försöker förtrycka mitt kön, att dom medvetet stänger ute mig att dom är rädda för män.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2004-12-12 13:08:00
|
KEJJ |
På sätt och vis tycker jag du har många poänger. Men till skillnad från dig tror jag inte på liberalismens "osynliga hand". Där de kapitalistiska metoderna har testats fullt ut visar det sig alltid att den "osynliga handen" trots allt styrs av någon. Det finns alltid de som gynnas i otillbördig utsträckning, vilket brukar vara de som har mest pengar, makt och infytande. Något som ur detta perspektiv är männen.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2004-12-12 19:05:00
|
Marcus |
Jag har inte sagt att jag tror på den osynliga handen eller att den fungerar och människor lyckliga. Jag använde den som liknelse.... jag kan ta en annan liknelsse om du vill. Om du blandar hett vatten med kallt vatten så får du ljummet vatten, det är ungefär samma sak, ingen styr över det mer än naturens lagar inga män sitter där och komenderar molekylernas elektroner att gå ner i eller upp i varv....
|
|
Inlägg #40: Postat: 2004-12-12 19:09:00
|
Marcus |
När man har bara män så blir organisationen manlig, när man blandar in kvinnor så blir den blandad... ingen man sitter och försöker förtrycka kvinnor medvetet.... man gör bara det som faller sig naturligt att göra och för män är det naturligt vara manliga och göra saker på ett manligt sätt och för kvinnordom flesta så är det naturligt att vara kvinliga och göra saker på ett kvinnligt sätt.
|
|