Till alla hycklarsvin

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-08 03:17:00
KEJJ forts.
Jag kan även erkänna att jag inte vill bo bland några araber eftersom jag har svårt för de antidemokratiska värderingar som tyvärr förekommer lite väl ofta bland dessa människor. De strider nämligen mot allt det jag som individ står för. Nämligen jämlikhet mellan könen, solidaritet med det svenska samhället, rättvisa, demokrati och åtskillnad mellan religion och politik.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-08 10:12:00
pUs
Jösses. Det känns som om det kvittar om min granne är demokrat, nazist, anarkist, rörläggare eller svanskuperare. Han kan vara en god granne ändå.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-08 10:58:00
mikebike
KEJJ! bra försök du kommer kanske ganska nära, men jag tror nog att det finns en lite hycklare i dig trots allt. För varför måste du annars ursäkta dina åsikter i jämställdhetens och solidaritetens namn?

förresten. jag är inte ett dugg bitter, jag känner mig renad;
Inlägg #4: Postat: 2004-12-08 12:03:00
KEJJ svar 3
Det är inga ursäkter. Det är sanningsenligt och till 100 vad jag anser. Du vet, vissa av oss kan vara rätt komplexa.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-08 12:12:00
mikebike
sorry, men jag vet att det bor en hycklare i dig med.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-08 14:11:00
KEJJ
Det gör det inte.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-08 14:41:00
mikebike
jag kan tyvärr inte tro dig. ifall du inte är en hycklare. då är du en som skiter i allting. vad alla säger, vad alla tycker. du är en som går din egen väg nomatterwhat. och det tror jag inte att du är. du säger att du står för "jämställdhet", "solidaritet med det svenska samhället", "rättvisa"
Inlägg #8: Postat: 2004-12-08 14:43:00
mikebike
KEJJ! det är fina ord på pappret men lever du verkligen fullt ut efter det? knappast. skulle inte tro att du klarar det. jag är helt övertygad om att det finns sprickor även i din jämställdhet och rättvisa!
Inlägg #9: Postat: 2004-12-09 01:03:00
KEJJ
Det är klart att det finns sprickor även i min personlighet, precis som i din. Men det innebär inte att jag är en hycklare. Precis som du kan jag ändra åsikt när nya fakta tillkomer. Men är det samma sak som hyckleri? Och visst kan jag säga en sak och mena en annan, men är det hyckleri? Snarare är jag mänsklig på så sätt att jag förändras med den verklighet jag lever i.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-09 01:07:00
KEJJ
Dessutom fattar jag inte varför du hakar upp dig på orden jämställdhet, solidaritet och rättvisa. Tror du alltså inte på att vissa av oss anser dessa saker vara viktiga grundstenar i samhället? Har det verkligen gått så långt i vårt samhälle att tron på de elementära grundstenarna i vårt samhälle anses vara hyckleri?
Inlägg #11: Postat: 2004-12-09 01:29:00
mikebike
jag hakar bara upp mig på dem eftersom det var de du drog som exempel. min point är att människan är en hycklande varelse. jag försöker ingenstans få människan varken dig eller någon annan att ändra på det. det är bara ett konstaterande. ja KEJJ, du är mänsklig, det är alla med fel och brister, det är min poäng och jag pekar på hyckleri som mänsklighet. är det så hemskt att acceptera att människan är en hycklare?
Inlägg #12: Postat: 2004-12-09 01:35:00
mikebike forts
det är ju svårt för mig att dra exempel som passar på just dig men säg att du bor i lägenhet och din granne berättar att hon ska hyra ut sin lägenhet i andrahand till tre iranier. du känner en klump i magen. samtidigt hävdar du att du tror på rättvisa och jämställdhet, men att du per definition inte gillar araber för att så många av "dessa människor" hyser antidemokratiska värderingar. är det inte att hyckla tycker du? säga att du står för en sak men sedan göra undantag som det passar dig.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-09 01:37:00
mikebike
det är så lätt att hyckla. nästan omöjligt att inte göra det. sedan får du lägga in dina värderingar på hur du definierar hyckleri. jag har gjort min definition.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-09 13:29:00
KEJJ
Jag skulle inte bli så orolig om några iranier flyttade in i lägenheten bredvid. Har bott i hyreshus med övervägande invandrare, och det var inga problem. Det jag menade var att jag inte skulle vilja bo i ett område med övervägande araber. Och det beror på att det tyvärr är farligt. Fråga de brandmän, ambulansförare, vakter och poliser som tex jobbar i Rosengård i Malmö muslimsk majoritet. De vågar knappt åka till Rosengård eftersom de blir attackerade varje gång.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-09 13:33:00
KEJJ
Tyvärr beror det på stora kulturella olikheter mellan vårt svenska demokratiska system och det religiöst präglade system dessa människor har med sig i bagaget. Och där kommer orden jag nämnde tidigare upp. Eftersom det i den muslimska kulturen ingår kraftiga antidemokratiska drag och ojämställdhet kan jag inte acceptera att bo i ett sådant område. Jag skulle ständigt ställas i konflikt med mina värderingar.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-09 13:35:00
KEJJ
Därför skulle jag inte påstå att min åsikt speglar någon slags hyckleri. Snarare tvärt om. Jag erkänner fullt ut att vissa drag i den muslimska kulturen skrämmer mig lika mycket som vissa nazistiska åsikter. De är antidemokratiska, människofientliga, fanatsika och ett hot mot det öppna samhället.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-09 13:42:00
mikebike
ja du är jätteöppen, fint KEJJ. du erkänner att du känner dåliga vibbar pågrund av att det finns vissa drag i den muslimska kulturen du skräms av. fine. det är inte där hyckleriet ligger. det ligger ju i att du samtidigt står för rättvisa, jämställdhet etc. sorry KEJJ men man kan inte vara rättvisekämpe på halvtid. det är hyckleri. om du slopar det så går du fri på den punkten kanske. sedan har du säkerligen hundra grejer till som är helt tokiga ur hycklerisynpunkt.
Inlägg #18: Postat: 2004-12-09 14:06:00
KEJJ
Jag kan inte se på vilket sätt min tro på rättvisa och jämställdhet står i motsats till mina åsikter angående vissa inslag i den muslimska kulturen. Du verkar mena att man inte kan stå för dessa saker och samtidigt kritisera en våldsideologi? Konstig åsikt tycker jag. Men men...skit samma!
Inlägg #19: Postat: 2004-12-09 16:40:00
mikebike
men KEJJ det är ganska orättvist att döma ut islam som en våldsideologi. majoriteten muslimer är nog trots allt inte såna djur som du verkar tro. fattar du inte? om du inte gillar muslimer så är det helt ok, du får tycka vad du vill. men säg inte att du tror på rättvisa och jämställdhet då. det är ju inte rättvist att döma ut hela massan. tycker du verkligen det själv? isåfall slutar vi diskussionen här.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-09 19:06:00
KEJJ
Okej, efter svar 19 inser jag att du inte läst mina tidigare inlägg över huvud taget. Men men, jag är van. Detta är ju Sourze och meningen är väl att vi ska tjata på varandra. Men jag måste trots allt förtydliga mig: Jag har INTE sagt att islam är en våldsideologi, jag hävdar däremot att det förekommer våldsideologier inom islam. Jag har aldrig påstått att muslimer är djur herregud, var fick du det ifrån?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...