Lesbisk på låtsas

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-12-09 14:18:00
Biff
"... och varför feminister vill ändra på kvinnors värderingar." ska det vara i sista meningen.
Inlägg #22: Postat: 2004-12-09 22:44:00
Sofia Hadjipetri
Biff - gubben!
Att analysera ur ett genusperpektiv är att även analysera ur ett maktperspektiv. Alla sådana teoribildningar, även om de sinsemellan är olika, bygger på att män är överordnade kvinnor - de har alltså mer MAKT. DU analyserar feminister i "väst" som strävandes efter oberoende.
Inlägg #23: Postat: 2004-12-09 22:46:00
Sofia Hadjipetri
Det får stå för dig. Jag skulle säga att de snarare vill nå en position där de anser sig stå bredvid männen - på alla plan. Nu finns det ju olika falanger inom feminismen, men ursprungstanken är att jämlikhet ska råda. Man eftersträvar ett himanistiskt ideal i total samvaro män och kvinnor emellan. Är detta illa? För jag förstår inte hur feminism kan ases vara dåligt. Det är genom att erkänna att det finns problem, som problemen löses.
Inlägg #24: Postat: 2004-12-09 22:47:00
Sofia Hadjipetri
Så, Biff,T tycker inte män att det är härligt att vara hemma med barnen?
Inlägg #25: Postat: 2004-12-10 00:03:00
Biff
Sofia, när du skriver "makt", är det då Marx eller Foucaults version du menar? Att män är överordnade kvinnor är inte ett helt uttömmande påstående. Snarare kan man sträcka sig till att män och kvinnor är olika, och att männen är vinnarna ur en ekonomisk synvinkel. Något som innebär absolut makt enligt ett marxistiskt tankesätt. Feminismen har "erkännt problem" eller mer korrekt: belyst skillnader, mellan könen i över 50 år nu.
Inlägg #26: Postat: 2004-12-10 00:03:00
Biff
De flesta är numera mycket väl medvetna om att kvinnor och män inte är likadana oavsett om det är genetiskt eller kulturellt, och att kvinnor ekonomiskt sett dragit nitlotten. Att ytterligare belysa kvinnors "offerroll" kommer bara försämra deras situation. Kvinnans natur blir en nitlott, och därmed blir alla hennes prioriteringar värdelösa; om en kvinna uppskattar något, så gör hon det av ett andrahandsskäl:
Inlägg #27: Postat: 2004-12-10 00:03:00
Biff
"-Varför? -Jo, för att hon är kvinna, och allt en kvinna gör beror av hennes underordning." Precis samma tankesätt som den dagen marxister ansåg att författare från tredje världen omöjligt kunde skriva berättelser som inte speglade kolonialt förtryck. Du har själv åkt i fällan, genom att tro att kvinnor inte kan göra någonting utan att spegla sin underordnad. Samtidigt tror som du tror dig kämpa för jämställdhet, upprätthåller du kvinnans underordning.
Inlägg #28: Postat: 2004-12-10 00:04:00
Biff
Färre män än kvinnor tycker det är härligt att vara hemma med barnen. Men om du anser att detta gör kvinnor underordnade, är det du och ingen annan som förtrycker dem.
Inlägg #29: Postat: 2004-12-10 00:07:00
en man svarar
Ja, många män tycker att det är härligt att vara hemma med barnen, men barn behöver också mat, kläder och tak över huvudet, sånt kommer inte från himlen, man måste ha pengar.
Inlägg #30: Postat: 2004-12-10 01:04:00
Sofia Hadjipetri
Foucault menar att makt är det som sker mellan två människor eller fler oh att makt därför är en dynamisk och och verksam rörelse. Han brukar ju beskriva akademikers strävan efter att sätta etiketter på dessa Andra. Detta är att ha makt. För vem bryr sig om vad en invandraren tycker om svensken? Ingen, för invandraren har ingen reel makt i samhället.
Inlägg #31: Postat: 2004-12-10 01:09:00
Sofia Hadjipetri
Sen har vi ju Bourdieu som pratar om fyra typer av kapital; ekonomiskt, socialt, kulturellt och symboliskt. Hur vi agerar utifrån dessa och vad som tilldelas oss i vår miljö och på grund av de vi är också en aspekt av makt. Vissa är alltid bättre än andra. Varför gnäller män när kvinnor belyser detta faktum? Jo, därför att de känner sig utpekade som individer. Jaget känner sig kränkt. Det är inte enskildheten feministen vill åt, utan det totala.
Inlägg #32: Postat: 2004-12-10 01:10:00
Sofia Hadjipetri
Ja, just det, angående Foucault. Anledningen att jag nämner invandraren som ett exempel är för att det är en annan grupp som är underordnad den Vite Medelklassmannen. Dock inte i samma grad som kvinnan.
Inlägg #33: Postat: 2004-12-10 14:29:00
Biff
Nja, du borde nog läsa lite mer Foucault, för det du skriver är inte riktigt rätt. Eller så är det inte jag som förstår din förklaring. Hur som helst tänkte jag inte diskutera hans teorier här, ville bara klarlägga ifall det är dem du använder dig av. Jag hoppas iaf att du förstår vad jag menar i svar 25-28.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...