|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-08 08:07:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Joakim Johansson!
Om man inte belyser verkligheten så kan det inte heller ske förändringar. Det handlar om strukturer som fortfarande genomsyrar våra liv. ALLAS liv. Vilka är fortfarande VD:n? Professorer? Får lest Nobelpris? Och det är inte för att män är bättre än kvinnor som detta sker, utan för att det finns en historia, ett stöd och ett nätverk som står bakom den man som vill lyckas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-08 11:41:00
|
|
FraK |
Hör du det Joakim? strukturer. struktuuuuuuuurer. Otroligt smidigt att kunna skylla allt från regn till kärnvapen på strukturer. Personligt ansvar, vad är det? Det är alltid någon annans fel.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-08 11:54:00
|
|
Joakim Johansson |
Problemet med ditt resonemang Sofia är bara det att de strukturer du talar om inte tycks gälla mig. Jag har aldrig haft en längre anställning trots att jag är över 30 år. Jag har hattat fram och tillbaka mellan relativt lågbetalda jobb sedan 20-årsåldern. JAg har ingen makt, inga pengar och jag kommer garanterat aldrig att få något nobelpris. Faktum är att nästan alla tjejer/kvinnor jag känner har mer makt, pengar och framgång än jag. Så din verklighet gäller då inte mig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-08 12:10:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Joakim Johansson!
Strukturerna innefattar individen, men i första hand den stora massan. Det handlar om ett kollektivt ansvar, som många män inte vill ta för de tänker: "Men vadå? Det där handlar inte om mig"
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-08 12:57:00
|
|
Joakim Johansson |
Men Sofia, det handlar faktiskt inte om mig. Jag tillhör inte de strukturer du nämner, hur gärna du än önskar det. Därför kommer jag aldrig att ta ansvar för att vissa kriminella individer begår brott, eller för att en del män med makt missbrukar sin ställning. Dessutom tror jag inte en sekund på att ni kvinnor ständigt skulle vara så underlägsna som en del vill påskina.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-08 14:38:00
|
|
Mikael Jacobson |
Joakim: Men tyvärr så är det så att du blir inplacerad med de värsta mansgrisarna och makt- och pengagiriga företagsledarna, "alfahanarna" då du råkade födas med snopp.. Men sanningen enligt mig är att kvinnor och män kan placeras in på "maktstegar" där männens...forts
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-08 14:40:00
|
|
Mikael Jacobson forts |
...börjar en bit högre upp än kvinnornas, men de män som är längst ner på den manliga stegen är fortfarande betydligt längre ner än de flesta kvinnor. Sen är de väl också så att det är fler män som befinner sig högt upp på den manliga maktstegen än det är kvinnor högt upp på den kvinnliga. Det är i alla fall mitt sätt att se på det...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-08 14:44:00
|
|
Biff |
Sofia, exakt varför anser du att samhället är jämställt när kvinnor blir professorer och direktörer lika ofta som män? Varför tror du det är så oerhört mycket bättre att vara direktör än att vara hemma med barnen? Människor har olika värderingar, och prioriterar olika saker, och även om det inte är utan undantag, så prioriterar kvinnor genrellt sett oftast det senare. Frågan är varför så många feminister vill ändra på dessa kvinnors värderingar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-08 15:13:00
|
|
Biff |
Hur skapas värderingar?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-08 15:14:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff!
Ovan fråga från mig till dig.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-08 15:29:00
|
|
Biff |
Svår fråga. Värderingar skapas genom ett bollande av åsikter, viljor och reaktioner. Dessa är troligvis i grunden genetiskt ärvda, men väldigt lättpåverkade av mentaliseringsprocesser, och subjektiv och intersubjektiv självsuppfattning. Vi formar oss genom att förhålla oss till andra, vilket gör att vi ser på oss själva genom andra ögon. Vi vet hur vi upplevs och hur vi vill bli upplevda. Ingen har dock klurat ut vad självet egentligen är.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-08 15:33:00
|
|
Biff |
Så vad är en värdering? "Något som självet anser", föreslår jag. Att påstå att detta är helt "styrt" av diskurser är alldeles för simplifierat. Om tänkandet är grunden och utgångspunkten för Livet, kommer även värderingarna från tänkandet, vilket gör att de är skapade av en själv, men omformade av andra. Vad anser du?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-08 15:39:00
|
|
Joakim Johansson svar 7 |
En mycket bra jämförelse det där med maktstegen. Klockrent.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-08 23:36:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff!
Hur kan värderingar vara genetiskt ärvda menar du? Värderingar är ju något man tycker, ett tyckande som blir en del av en själv. Men finns dessa verkligen där från början?
Kanske föds vi människor som tomma blad. Och för varje ny dag tolkar vi vår omgivning efter rådande förutsättningar i hemmet och i den övriga miljön. När vi sen blir vuxna inbillar vi oss själva att vi gör fria val och agerar efter detta själv. Inga val är i grund och botten fria.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-08 23:37:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff!
Inte så länge vi hela tiden är beroende av andras blickar och bekräftelse och at det vi gör är "rätt". Av vilken anledning anser du at kvinnor väljer att vara hemma med barnen?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-09 00:30:00
|
|
Biff |
Sofia, nja, jag skrev att värderingarna grundar sig i gener. Det är absolut inte samma sak som att värderingarna i sig är genetiskt ärvda! Människan är inget tomt blad, men däremot ett blad skrivet med blyerts som är enkel att sudda. Vi tolkar miljön, men miljön även tolkar även oss. Vi är helt klart beroende av andra blickar, bekräftelse och uppskattning. Varför skulle detta vara något dåligt? Varför är så många västerländska feminister ute efter kvinnors makt och oberoende?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-09 00:30:00
|
|
Biff |
Att vara oberoende anses på andra ställen dåligt; som att vara utstött, mobbad och ensam. Varför ska det vara fint att bo stort, luftigt, bekvämt och ödsligt? Man strävar efter oberoende och därmed kommer ensamhet, och sedan har man mage att boka tid hos psykologen för att man mår dåligt!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-09 00:31:00
|
|
Biff |
Man strävar efter att tjäna mycket pengar, så man slipper dela lägenhet med kompisarna. Sedan flyttar man och köper en widescreenteve för kollar på alla människor i den som har roligt med varandra, medan man känner sig ensam och ledsen. Så varför väljer kvinnor att vara hemma med barnen? Många gör det nog för att det är härligt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-09 13:19:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff!
Tycker inte män att det är härligt att vara hemma för barnen?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-12-09 14:13:00
|
|
Biff |
Sofia, jag märker att du kör med "motsatsretoriken". Det vill säga, du svarar hela tiden genom att ställa frågor som anspelar på att om jag inte kan bevisa motsatsen, så är det dina påståenden som stämmer. Sorry gumman, men sådant håller inte! Du har fortfarande inte svarat på varför du tycker det är så hemskt med att kvinnor prioriterar andra saker än män, och varför feminister vill ändra på det.
|
| |