|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-03 14:37:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Så hennes personlighet blev "viktig" i dina ögon för att hon läste till jurist? snacka om att falla för konstiga saker, som att någonting sådant någonsin skulle vara viktigt i vänskap? Och varför skulle det inge mer respekt än en som tex. jobbade i ett garage? visst verkar du ha kvar en del fördommar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-03 15:12:00
|
|
Stefan också fördomsfull |
Hon passar perfekt in i min bild av juristbrudar. Varför blev du förvånad? Historia var mer udda för en sådan person tycker jag. Allra populärast att studera bland dessa kvinnor verkar ekonomi vara. Om 5 år kommer hon stå och le bakom en monter på någon mässa.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-03 19:14:00
|
|
Mysan! |
Jepp tänk om akademikern blev fattig,pank arbetslös och tingades ta ett skitjobb och blev av med lyxvåningen.Eller om den smala perfekta polaren skulle bli vrålfet.Eller om den snygge poppis killen blev fet ful och av med alla brudarna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-03 20:07:00
|
|
Förvirrad |
Förlåt, förlåt mig för att jag inte kan undgå att känna agg och intesivt förakt som jag faktiskt förnimer när jag ser, läser eller hör något från den tillgjorda, fåfänga, oärliga och ytfixerade cosmopolitanskara du tycks representera. Förlåt mig för mina fördomar...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-03 20:23:00
|
|
Förvirrad |
Om nu någon mot förmodan skulle undra varför? Jörgen Öhlund har svaret. Fy fan vad äckligt det är med personer som ändrar sin negativa åsikt om en person till fjäsk BARA för att denne visar sig ha mer status, makt eller pengar än du själv. Fram tills detta budskap om hennes juridikstudier gick fram ogillade du ju henne fortfarande??? Men nu så plötsligt verkar hon ju vara en bra allierad i din fortsatta jakt på makt och status. Hon ska ju bli jurist minsann. Någon att se upp till. Härligt Anna
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-03 21:49:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Men vad är du för en då?? Plötsligt acceptera henne bara för att hon ska läsa juristlinjen! Blaha. Hon kan ju vara en hemsk människa även om hon råkar bli jurist eller en underbar person även om hon arb. på ICA. Konstigt inställning tycker jag. Blä.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-04 02:24:00
|
|
Mathias |
Just! Visst är det underbart når någon orkara vara både bra och kul? Bry dig inte om jante-gänget i kommentarerna ;-
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-04 05:31:00
|
|
Sylvestre Lejeune |
Tråkigt och lite oväntat att det finns skrivkunniga människor som är så ytliga. Vill klargöra att jag därmed inte alls menar att du skriver bra Tankeväckande däremot att du vill dela med dig av din taskiga människosyn, det får en att undra vad du egentligen försöker få fram.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-04 07:52:00
|
|
Peter |
Intressant betraktelse. Det ligger mycket i vad du skriver. Dock, så kommer vi aldrig ifrån att vi måste göra en tolkning och att vi kan ha fel. Människor är oerhört mångfacetterade och man vet ju ingalunda allt ens om sig själv. Man kan ju bara försöka förstå och aldrig glömma bort att möjligheten alltid finns att man kan ha fel.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-04 09:36:00
|
|
Per J |
Jag tror att du har blivit lite missförstådd här, kanske man inte ska tolka din text 100 bokstavligt? Jag känner igen mig lite faktiskt..
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-04 13:19:00
|
|
bubblan |
Allt är ju relativt... Kanske du ser upp till en universitetsstuderande och därför förändrades din syn på tjejen och du rannsakar dig själv och dina fördomar. Bra.
Men. I din situation hade jag väl gissat på ungefär universitet.
forts.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-04 22:46:00
|
|
gregoriuss |
Blev du så imponerad av hennes studier - då har du verkligen fördomar om studier. De kan förenas med vilken stil som helst.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-05 01:06:00
|
|
blondiner? |
"De börjar redan vid det blonderade håret"
I början av hennes artikel kan man läsa ovanstående text, vilket får mig att reflektera.
vilka är egentligen de blåsta? Blondinen eller de som fäller de nedlåtande kommentarerna?
Att tro, och envist försöka framhäva att intelligens styrs av hårfärg, är för mig helt ofattbart enfaldigt och inskränkt och sätter genast de som har de fördomarna, i facket för underutvecklade neanderthalare.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-05 10:08:00
|
|
Anna Arvidsson |
Självklart spelar det roll hur du behandlar din kompis efter vilket jobb hon har. Jag är bara ärlig. Det vore det bra om andra vore också.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-06 13:09:00
|
|
Man Originalet |
Bra text! Vi är säkert många som gör oss skyldiga till den här typen av ytliga, generaliserande bedömningar av människor - både på gott och ont.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-08 10:35:00
|
|
Anna Drangel |
Tänkvärt budskap! Riktigt bra text. Och visst, har vi inte alla fördomar så det förslår...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-08 18:58:00
|
|
Sunny |
Tänkvärd! Den farligaste fördommen i världen är den att vi själva är fördomsfria.
|
| |