|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-01 11:29:00
|
|
Observer |
Enkelt svar: politikern är lagstiftare och förtoendevald. Fattar du ?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-01 11:42:00
|
|
reagan |
Det här var nog sourze dummaste artikel _någonsin_. Det är väl klart som korvspad att de som sätter reglerna borde förmå att följa dem?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-01 11:42:00
|
|
Lina |
Politiker fifflar med skattepengar, ganska stor skillnad, eller?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-01 11:48:00
|
|
Jan E |
Onödig artikel. Skulle precis använda orden lagstiftare och förtroendevald, men sign Observer hann före. I samma ögonblick som en person blir vald till riksdagsman så ingår han ett avtal med landets medborgare om att följa de lagar som finns. Att han är ett föredöme är ju viktigt inte minst med tanke på efterlevnaden av lagarna i samhället.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-01 11:51:00
|
|
Nartin |
Allt är som det skall vara. Om inte politikerna fifflade, vad skulle vi då ha att gnälla på? Vad skulle kvällstidningarna skriva om?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-01 11:55:00
|
|
Jesus |
Den som är utan skuld kastar första stenen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-01 12:22:00
|
|
Birgesson |
Sourzerekord i dumhet, det säger inte så lite. Nog blir det svårt att slå detta rekord.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-01 12:35:00
|
|
Michael the Mongo |
Visst Michael. Logiskt! Ett annat exempel: Varför skulle det vara fel om domarna vid våra domstolar vore korrumperade, fifflande tjuvar? Dom som dom dömer är ju också det!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-01 12:53:00
|
|
Joakim Johansson |
Du har klara poänger. För inte länge sedan läste jag att staten förlorar flera miljarder om året på svartjobb. Pengar som kunde gått till upprustning av skolor, för att minska sjukhusköer, bättre infrastruktur, osv. Men tyvärr finns det en förlegad inställning om att "svenssons" svartjobb inte är så farligt. Men man kan därför inte bortse från att det är allvarligare när politiker myglar. De är trots allt valda i förtroende.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-01 12:59:00
|
|
David Högberg |
Eftersom man inte vill bli förfördelad på något negativt sätt så är det lätt att tänka: ”Varför inte också jag om alla andra gör det?” Exempelvis om jag bemödar mig med att slänga skräp i papperskorgen istället för på marken men ser att alla runt omkring mig obehindrat släpper kolapapper på trottoaren så kommer jag resignera och också ge blanka fan i papperskorgar. Snart så vadar vi ju alla runt i skräp hur som helst, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-01 13:35:00
|
|
Eye |
Jag fifflar inte så jag blir jävligt sur när andra gör det. Politiker inkluderade.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-01 13:43:00
|
|
Kalle |
Därför att riksdagens ledamöter har det ovanliga privilegiet att till stora delar själva sätta nivåerna på de arvoden och ersättningar de anser sig vara berättigade till. När det sedan uppdagas att inte ens detta räcker för dem, utan att de dessutom utnyttjar systemets bristande kontroll till att roffa åt sig varje extra krona som de ser som åtkomlig, då undrar man 2 saker.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-01 13:45:00
|
|
Nationalisten reagan |
Dumme schwede.. Det finns nog inget land där folk är så dumknullade som i sverige. Här har vi en bessutten politikeradel som sitter och grisar med skattemedel och skriver regler och inför skatter som det inte ens själva kan leva upp till. Men naturligtvis tycker inte den dumme svenskendet gör ont i mitt nationalistiska hjärta att säga det att det är systemet och systemmakarna det är fel på, nej det är folket det är fel på.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-01 14:01:00
|
|
Nartin |
Jag bestämde mig tidigt i livet för att inte bli politiker. Jag låter dem sköta sitt, så sköter jag mitt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-01 14:13:00
|
|
ett samhälle på dekis! |
Bra Michael! Låt samhället ruttna uppifrån! Legitimera korruption, förskingring av skattemedel, mutor och maktmissbruk! Det är så man skapar ett bättre samhälle utan tvekan! " Om några fuskar så kan jag också"! Helt rätt!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-01 14:18:00
|
|
Bärnson |
Riksdagen stiftar lagar... om riksdagsmännen då inte håller sig till de lagar och regler de själva fattat beslut om, är det inte allvarligt? Och vem har sagt att vi inte är förbannade på fifflande svenssons? Dessa fifflare som helst vill se att allt skylls på någon annan: invandrare, uteliggare, narkomaner, samer, bögar, feminister.....
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-01 14:38:00
|
|
ll |
It’s The Hypocrisy, Stupid
Det är väl inte fifflet i sig som man blir förbannad på. Det är hyckleriet att insistera på att upprätthålla ett system som inte fungerar och låtsas som att det är perfekt. Eftersom man då och då frågar sig om politikerna verkligen "gillar läget" blir man oerhört frustrerad när man sedan ser att dat inte är så.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-01 15:00:00
|
|
pUs |
Det sticker i ögonen när våra folkvalda, som i övrigt är ganska pigga på att beskatta oss, visar hur benägna dom är att kringgå sina egna principer. Självklart är det inte bättre när Svensson gör samma sak. Men det är en ganska ointressant aspekt av saken, tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-01 15:48:00
|
|
Reagan |
Fjunmustachen fortsätter att tjata 2felinte1rätt,2felinte1rätt2felinte1rätt bla bla bla. Men det är inte många som har hävdat det. Det flesta menar att politiken isig är bristfällig och att politikerna som sjävla har skapat det rådande klimatet är det största hycklarna eftersom det inte ens själv kan leva upp till det. Politiken finns till för folket, inte för politiken.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-12-01 16:49:00
|
|
Mike |
Michael, vilket tror du har potentiellt störst konsekvenser för samhället: en moraliskt korrupt minister eller en moraliskt korrupt "svensson"?
|
| |