Öppet brev till Jan Guillou

Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #41: Postat: 2004-11-22 23:17:00
Biff
John, enligt utvecklingspsykologen Daniel Stern, uppskattar barn inte sexuella relationer. Ord står mot ord.
Inlägg #42: Postat: 2004-11-22 23:21:00
John
Biff : Nej, det finns tusentals dokumenterade fall av barn som själva säger just detta. Både under förhållande och efter.
Inlägg #43: Postat: 2004-11-22 23:25:00
Biff
John, det gör det säkert. Men anledningen till att dessa överhuvudtaget vill ha sex så tidigt i livet, kan även den ses som en psykisk störning.
Inlägg #44: Postat: 2004-11-22 23:25:00
John
Malin : Eftersom du aldrig ger detaljer så är det omöjligt att bedömma. Du har dock ofta sagt att det skedde mot din vilja, och när det gäller tvång så ger det ofta primär skador vilket kan stämma i ditt fall. Det finns dock inga biologiska orsaker till skada så all skada kommer från yttre påverkan eller tvång.
Inlägg #45: Postat: 2004-11-22 23:27:00
John
Biff : Nej, man har gjort psykiska tester på dessa barnen och de är inom standard värderna för normal populationen. Du har inget stöd för din teori.
Inlägg #46: Postat: 2004-11-22 23:36:00
Biff
John, att de överhuvudtaget gör ett "psykiskt test" att gå till en psykolog är väl ett tecken på att de inte mår bra? Dessa tester är dessutom inte pålitliga ur alla psykologiska perspektiv. Man ska istället fråga sig hur barnet mådde under perioden som sexakten skedde. Kanhända berodde sexlusten på barnets psykiskt dåliga hälsa, och kanske hjälpte sexakten till och med barnet. Poängen är iaf att det finns ett bakomliggande problem till sexlusten.
Inlägg #47: Postat: 2004-11-22 23:38:00
Biff
Ur ett kognitivt seende, borde barnet med sexlust då ha sex för att stilla sina bekymmer. Men är det synsättet inte lite väl postmodernt? Sex är ju rätt känsligt, det måste väl till och med du erkänna?
Inlägg #48: Postat: 2004-11-22 23:48:00
John
Som sagt så har man studerat barnen i alla skeden och det finns fortfarande inga belägg för det du säger. Barn njuter av stimulans av könsorganen, om detta sker med någon de gillar så njuter dom av det. Ingen påstår att barn är "kåta". Men som sagt, läs på lite av den vetenskap som finns så kanske du förstår lite bättre.
Inlägg #49: Postat: 2004-11-22 23:51:00
John
Man har observerat alla typer av barn i dessa förhållanden. Vissa ville ha en extra förälder, vissa ville ha någon att prata med, några ville ha njutning etc etc etc. Från alla typer av samhällsklasser o.s.v. Kom ihåg att barn i alla åldrar kan känna sexuell njutning och orgasm.
Inlägg #50: Postat: 2004-11-22 23:53:00
John
Länk: home.wanadoo.nl

Läs detta, bör ge dig inblick i hur barn känner och tycker.
Inlägg #51: Postat: 2004-11-23 00:17:00
Stefan_B
svar 39: John, jag vet inte om du medvetet ignorerar mig eller om du bara har missat mina kommentarer så jag försöker igen. Först och främst, för att vara en person som gärna påpekar hur mycket Malin m.fl. "förnekar" det du argumenterar för, så är du rätt duktig på att själv förneka och nedvärdera deras upplevelser. Den närmast totala brist på empati och respekt som du visar gentemot dem är anmärkningsvärd och skänker dig ingen heder.
Inlägg #52: Postat: 2004-11-23 00:24:00
Stefan_B forts.
Vad gäller dina argument så är min fråga densamma: även om barn och ungdomar skulle kunna vara initiativtagare till sexuella relationer med vuxna, och även om de skulle kunna uppskatta detta, vad spelar det för roll? Det är fel. Den stora majoriteten barn vill inte detta, inte heller den stora majoriteten vuxna.
Inlägg #53: Postat: 2004-11-23 01:35:00
Michea till John
Jag har tidigare uttalat mig om barns fysiska upplevelser vid övergrepp. Dagen efter dök mitt namn upp på en pedofilsida, någon hade stulit ett av mina citat, ryckt det ur sitt sammanhang och fått det att framstå som om jag försvarade övergrepp. Därför avböjer jag att kommentera.
Inlägg #54: Postat: 2004-11-23 02:15:00
Biff
John, ja det var ju en underhållande text. Men kom ihåg att alla de citerade personerna berättar om barn som är mellan 11 - 15 år gamla. De har alltså redan kommit in i puberteten. Eftersom dessa barn även på olika sätt verkar ha blivit uppmuntrade till sex under en längre tid, kan man, enligt anknytningsteorierna, även dra slutsatsen att de utvecklat sin könsmognad tidigare än andra barn.
Inlägg #55: Postat: 2004-11-23 02:17:00
Biff
Sedan ska man väl tillägga att författaren i förordet avsäger sig allt akademiskt syfte, vetenskapligt värde, och empirisk grund med boken. Dessutom är den skriven 1982. Är du säker på att du inte snarare letar efter teorier som stödjer dina åsikter, än vice versa, John? Sedan tycker jag du ska svara på Stefans fråga också; hur pedofili rättfärdigas ur den vuxnes perspektiv.
Inlägg #56: Postat: 2004-11-23 07:36:00
John
Stefan B : Efter att Malin deklarerat att hon inte under några som helst omständigheter tänker acceptera pedofiler så insåg jag vilket typ av människa hon är. Det är min fulla rätt att tvivla på det hon säger, hon har ofta fel i sina fakta och styrker aldrig sina påståenden med mer än att hon upplevt det själv.
Inlägg #57: Postat: 2004-11-23 07:40:00
John
Fel? Visst, dagens moral säger det men det är inte nödvändigtvis bra för barnen. Jag säger inte att alla barn skall ha sex med vuxna, jag säger att de som vill det skall kunna ha det utan att behöva känna skam och fördömmande från omgivningen. Vet du hur mycket skada barn tar om omgivningen reagerar starkt negativt? Läs på det så kanske du börjar förstå vad det är du själv kämpar för och hur farligt det är.
Inlägg #58: Postat: 2004-11-23 07:43:00
John
Malin : Ja, jag är fullt medveten om att många av de fakta som finns idag talar för pedofilin och om du börjar medge dessa öppet så skadar det din sak. Detta var också vad jag ville få fram, att du är livrädd att göra medgivande eftersom sanningen inte är till din fördel.
Inlägg #59: Postat: 2004-11-23 07:48:00
John
Biff : Du missade den 8 åriga flickan som exempel. Om lagarna sänks till 8 år så kommer jag inte klaga. Jag skulle t.o.m. bli riktigt glad. Kom ihåg att om du tar studier från 1980-2000 så finner du en stor procent av oskadade barn. Mitt tips till dig är att du läser på varför barn ibland tar skada och försöker klura ut hur man skall undvika det. Jag vet svaret men det är bättre om du kommer på det själv.
Inlägg #60: Postat: 2004-11-23 11:17:00
Myran
Jag blev sönderknullad mot min vilja av min far... något jag lider av oerhört nu. något jag i tre års tid försökte ta mitt liv, ett trettiotal gånger för, kom inte och påstå att jag var med på noterna. jag pratar för mig, om mig, inte om andra, som kanske inte lidit!
Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...