Jämställdheten har inte råd med feminsm

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2004-11-21 01:02:00
Stefan_B forts.
Men istället för att bara tjata om detaljer, så vill jag ställa en enkel fråga: vad exakt anser du är skillnaden mellan feminism och jämställdhet?
Inlägg #2: Postat: 2004-11-21 01:26:00
Mats Göring
Äntligen har jag min chans! Hör på mig Stefan!. I åratal har jag försökt förklara att det finns en massa olika sorters nazismer men det är ingen som hör på mig. Men jag känner att du och jag, vi är lika, du kan förstå mig! Jag är alltså differensnazist vilket är något helt annat än t.ex. ´vertikalnazist. För mig är nazism och kärlek samma sak. Har vi kontakt?
Inlägg #3: Postat: 2004-11-21 10:30:00
Marcus
Först en komentar. Det alla dom olika feministiska gruperingarna har gemensamt är inte jämställdhet, vissa feminister vill faktiskt inte ha jämställdhet utan hämd. Nej det enda dom har gemensamt är just feminismen. Att dom kallar sig feminister, det är den gemensamma nämnaren. Jag är emot all feminism.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-21 10:33:00
Marcus
Skillnaden mellan feminism och jämställdhet är oerhört mycket. Ett sätt att beskriva den skillnaden är som att beskriva skillnaden mellan den kristna Guden och Kärlek, eller den Muslimska Guden och kärlek.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-21 10:35:00
Marcus
Men den skillnade som jag vill framföra är och som jag framför i min bok farväl till feminismen är:
Inlägg #6: Postat: 2004-11-21 10:35:00
Marcus
Min huvudtes:
Feminismen är kvinnodominerad
Feminismen har ett kvinnodominerat namn
Feminismen har en kvinnodominerad historia
Feminismen har en kvinnodominerad analys av hur världen ser ut.
Feminismen är alltså inte jämställd.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-21 10:36:00
Marcus
För att få jämställdhet behövs en jämställd Jämställdhetrörelse,
med lika många kvinnor som män,
med ett jämställt namn,
med en jämställd historia,
och en jämställd analys av världen.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-21 13:39:00
Joakim Johansson
Tyvärr har du missat en viktig detalj i sammanhanget Marcus. Något som beror på att du är en fanatsik feministhatare av gigantiska mått. Feminismen är en proteströrelse, en blåslampa och dessutom nödvändig så länge vi INTE har ett jämställt samhälle. Och det har vi inte hur mycket du och dina talibanliknande medlöpare än påstår det.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-21 13:41:00
Joakim Johansson forts.
Liknande rörelser har funnits i alla tider och har gjort stor skillnad. Miljörörelsen är en sådan. När den startade eldade folk bildäck bland höstlöven, hälde ut kemikalier i närmsta å och slängde giftavfall var som helst. Det fanns då fanatiska miljövänner som mer eller mindre krävde att vi skulle återgå till ett medeltida samhälle för milöns skull. Men de vettiga och sunda åsikterna vann till slut gehör. Och idag är det nog ingen som har något emot en stark miljörörelse.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-21 13:41:00
Joakim Johansson forts.
På samma sätt fungerar feminismen. Det är en proteströrelse som kommer att finnas så länge vi inte uppnått jämställdhet. Det är en blåslampa i arselet på dig Marcus som i dina manliga privilegier är så uppblåst och självgod att hälften kunde vara nog.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-21 13:41:00
Joakim Johansson forts.
Slutligen. När vissa individer på fullt allvar jämför feminismen med nazismen så har all trovärdighet försvunnit i denna debatt. Sådana patetiska och löjliga jämförelser visar man att man inte fattar ett skit. Det är så historiskt och ideologiskt okunnigt att man diskvalificerat sig själv för all framtid.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-21 13:47:00
Marcus
Joakim jag fattar inte vad du gör i det här forumet. Du skrev ju nyss att du inte hade fattat ett jota av min artikel. Hur kan du då komentera den?
Inlägg #13: Postat: 2004-11-21 13:48:00
Marcus
Du är en av dom som jag aldrig kommer att kunna övertyga så varför går du inte ut och tar en promenad istället för att sitta här och försöka förklara för mig vem jag är och vad jag har.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-21 13:50:00
MArcus
om du hade förstått min artikel så hade du insett att den där Blåslampan du pratar om är värdelös. Bara 20 är feminister men miljörörelsen som är mycket mycket yngre har fått kanske 80 av Sveriges befolkning att bli miljömedvetna. Milörörelsen fungerar det gör inte feminismen.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-21 16:40:00
Daniel Wijk
Detta mest på grund utav att de miljöprofiler vi har i media inte försöker skuldbelägga grupper i samhället såsom miljöfarliga och onda. Kul att Joakim blir sur för att folk jämnställer feminister och nazister. Själv jämställer han ju folk som inte håller med honom med talibaner.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-21 16:41:00
Marcus
Miljörörelsen skapade något bra.... men feminismen skapar bara skit som vanliga människor 80 av Sveriges befolkning inte vill ha.... Va fan skall man ha feminismen till då?
Inlägg #17: Postat: 2004-11-21 19:14:00
Stefan_B
svar 3: Jo, alla större feministiska grupperingar står bakom jämställdhetsbegreppet. "Jämställdhet syftar till att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter, att personer oavsett kön ska kunna utvecklas och leva på bästa sätt och utan könsrelaterade hinder." Eller vet du något som jag inte vet, Marcus? Du säger dig också vara för jämställdhet och emot "all" feminism. Detta är en paradox, då den klassiska feminismen ÄR jämställdhet.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-21 19:25:00
Stefan_B
svar 4, 6: Jag hade hoppats på något mer konkret än en abstrakt liknelse. Att den feministiska rörelsen av tradition har varit kvinnodominerad är väl knappast märkligare än att arbetarrörelsen dominerats av arbetare, att fredsrörelsen dominerats av pacifister, et cetera. Detta beroende på att det feminismen från början handlade om var att kvinnor skulle få de rättigheter som män redan hade.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-21 19:37:00
Stefan_B
svar 7: En intressant tanke. Låt mig ställa en fråga: kan en ond diktator utföra goda handlingar? Självklart. Det som räknas är nämligen VAD som görs, inte VEM som gör det. Vilket för mig tillbaka till min inledande kritik: det du gör är nämligen att kritisera rörelsen, inte dess handlingar och mål. Det skulle vara betydligt mer konstruktivt att specificera det du anser är fel och kritisera detta, istället för ett luddigt begrepp.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-21 19:43:00
Stefan_B
svar 8: Bäste herr Johansson, det vore uppskattat om du kunde avstå från personangrepp i denna diskussion. Om detta inte är möjligt så rekommenderar jag att du tar en lång promenad samt ger fan i att skriva fler inlägg just här, du kan skapa en egen "tråd" om sådant roar dig.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...