Inlägg #21: Postat: 2004-11-21 19:51:00
|
Stefan_B |
svar 2: Jag kan inte påstå att jag känner till de varianter på nazism som du nämner. Och om kärnan i den nazistiska ideologin fortfarande är rasrenhet, den "ariska" rasens överlägsenhet, et cetera, så vet jag inte riktigt vad de spelar för roll heller, ärligt talat.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-11-21 20:18:00
|
Biff |
Stefan, det finns en mängd olika definitioner på "jämställdhet". Till att börja med de två formerna "kvantitativ" och "kvalitativ". Den förra är det inte många som säger emot, medan den senare är ytterst luddigt formulerad. Sedan finns det "formell" och "reell" jämställdhet också. Den formella betyder att inga konkreta hinder ska stå framför ena könet, medan den reella snarare anspelar på hur jämställdheten ser ut jämfört med hur människor lever sina liv.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-11-21 20:18:00
|
Biff |
Den reella jämställdheten tampas alltså med frågan om vad folk gör av fri vilja, och vad de gör av tvång tex ekonomi eller omgivning. När vi sedan blandar in olika sociala diskurser, blir dessutom definitionen av "fri vilja" ifrågasatt: Vad man gör av fri vilja, normer, gener, kultur, osv. Att säga att feminismen strävar efter "jämställdhet" är alltså inte tillräckligt, för om feminism innebär jämställdhet, har olika feminismer olika jämställdheter.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-11-21 20:38:00
|
Biff |
Jämställdhet i sin renaste form är ur ett diskursperspektiv en omöjlighet, eftersom även de värderingar och institutioner vårt västerländska samhälle har som sanningar faktiskt bygger på ett antagande om att kvinnor har det sämre, och på vad de ska göra för att få det bättre. Bara för att feminismen har upptäckt ett antal könsrelaterade diskurser, betyder det inte att de har brutit sig ur dem. Snarare modifierar feminismen det patriarkala samhället så att det passar kvinnor.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-11-21 22:18:00
|
Marcus |
Stefan B. Bara det faktum att feminismen har ett kvinnodominerat namn gör den redan där ojäsmtälld. Sen lägger den ojämställda förslag, har en kvinnodominerad analys av hur världen ser ut. Det finns inget jämställt med det.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2004-11-22 10:26:00
|
Stefan_B |
svar 25: Du missade visst poängen med mitt diktator-exempel, Marcus. och större delen av vad jag skrev överhuvudtaget. Namnet är HELT utan betydelse, det som räknas är vad som GÖRS. Samma sak vad gäller den "kvinnodominerade analysen" av världenvilken jag redan nämnt. Om du kritiserar analysen som sådan, var vänlig och tala om exakt vad som är fel i analysen, dvs. varför dess resultat inte stämmer. Eftersom det IMHO är resultatet som räknas, kan du inte bara kritisera perspektivet.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2004-11-22 10:30:00
|
Stefan_B forts. |
Du tar ju iallafall upp något som är mer konkret, nämligen att "feminismen" enligt dig lägger ojämställda förslag. Ett steg i rätt riktning, låt oss ta ett par till: exakt vilka förslag anser du är ojämställda och varför?exempel duger förstås. Vilka har lagt fram dem? Är alla "feministiska" förslag per definition ojämställda?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2004-11-22 10:36:00
|
Stefan_B |
svar 22-24: Du har helt rätt i att jämställdhetsbegreppet är långtifrån glasklart, Biff. Dock så skulle jag vilja påstå att dess kärna ändå är den "formella" jämställdheten, dvs. likhet inför lagen, samma politiska och ekonomiska rättigheter etc., och att denna jämställdhetens kärna också är feminismens kärna, då kvinnokampens mål från början var just dessa rättigheter. De formella rättigheterna utgör en grund som nyare riktningar av feminismen har utvecklats ifrån.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2004-11-22 10:48:00
|
Stefan_B, forts. |
Att vi med få undantagt.ex. värnplikt har uppnått just denna jämställdhet tror jag att de flesta är överens om.och stöder. Det som "neo-feminismen" sysslar med är just, som du säger, att problematisera själva jämställdhetsbegreppet och låta det inbegripa ett större spektra av faktorer.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2004-11-22 10:51:00
|
Stefan_B, forts. |
Min kritik mot Marcus bygger visserligen i huvudsak på hans oförmåga att specificera exakt vad han kritiserar, men också det faktum att han genom att använda ett begrepp som "feminismen" utan närmare specifikation i mitt tycke klumpar ihop över 200 års kamp för kvinnors självklara rättigheter med knäppgökar som Valerie Solanas.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2004-11-22 17:10:00
|
Marcus |
Självklart klumpar jag ihop all feminism. Det går ju under samma namn. Vill en grupp innom feminismen något annat. Byt namn. Namnet är signumet och otroligt viktigt.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2004-11-22 17:11:00
|
Marcus |
Ett ojämställt förslag som har lags av en ledande feminist i Stockholms stadshus är att införa självförsvarsträning på skoltid bara för tjejer. Detta är ojämställt. Även killar blir mobbade och utsatta för massor av saker. Killar behöver lika väl självförsvarsträning som tjejer.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2004-11-22 17:12:00
|
Marcus |
kvinnan som lade förslaget heter Inger Stark och är ordförande för jämställdhetsrådet i Stockholms Komun.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2004-11-22 17:14:00
|
Marcus |
Jag behöver inte säga mer än så. Detta är ett bevis för att feminismen är ojämställd.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2004-11-22 17:15:00
|
Marcus |
Men om du vill läsa så har jag skrivit en hel bok som heter Farväl till feminismen där all min kritik och alla mina exempel är med.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2004-11-22 17:31:00
|
Tommie Nygren |
Stefan_B: Du har verkligen inte förstått. Varför joinar du inte jämställdhetsrörelsen istället och slipper problemet? Här, bland oss som är för jämställdhet, slipper vi problemet med att det heter "Feminism" och att man måste klumpas ihop med Gudrun hela dagarna. Jag är för jämställdhet och är med i jämställdhetsrörelsen. Vilken falang av feminism större gruppering som du pratar om tillhör du?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2004-11-22 21:33:00
|
Stefan_B |
svar 31, 34: Ah, erfarenhetens förbannelse. Det påminner mig om ett stycke ur "Människoätarna", när ibn Fadlan och hans sällskap färdas norrut. På vägen passerar de ensliga gårdar, och när gårdsfolket ser honom så försöker de borsta av honom hans hudfärg, då de tror att den är målad på honom.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2004-11-22 22:03:00
|
Stefan_B forts. |
Namnet är inte allt, Marcus. Knappast något alls. Jag kan jämföra med "kristendomen". Kristendomen är en enhet, bunden av vissa grundläggande värderingar. Samtidigt består den av flera större delar som uppvisar avsevärda skillnader gentemot varandra. Dessa består sedan i sin tur av ännu fler delar av varierande storlek, som också skiljer sig från varandra på många sätt.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2004-11-22 22:08:00
|
Stefan_B forts. |
Ditt resonemang tycks se ut ungefär såhär: Ingela Stark är feminist > Hon har lagt ett ojämställt förslag > Alltså är feminismen ojämställd. Ser du problemet med denna tankekedja? Låt oss jämföra med kristendomen igen: Opus Dei är en del av kristendomen > De är intoleranta mot andra religioner > Alltså är kristendomen intolerant. Förstår du vad jag menar?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2004-11-22 22:18:00
|
Stefan_B |
svar 32: Jo, visst tycks förslaget vara ojämställt, där kan jag inte göra annat än att hålla med dig. Det som jag ställer mig tveksam till är huruvida Ingerinte Ingela, som jag råkat skriva i 39 Stark kan anses vara representativ för en mer än 200-årig feministrörelse. Vad gäller din bok så skulle jag faktiskt gärna läsa den, om du lyckas få den publicerad.
|
|