Höj nivån i jämställdhetsdebatten!

Den här tråden diskuterar artikeln Höj nivån i jämställdhetsdebatten!.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 14:04:00
Lina
"Kvinnor är kvinnor och män är män" Vem är du att bestämma hur jag ska vara?
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 14:04:00
Lina
"Kvinnor är kvinnor och män är män" Vem är du att bestämma hur jag ska vara?
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 14:06:00
Chris.X
Först! : Bra skrivet förresten! Själv ogillar jag att applicera en ettikett på mina egna åsikter, av just den anledningen att man riskerar att bli ihopbuntad med antingen manshatare se radikalfeminister eller mangrisar. Vissa människor skulle nog vilja kalla mig feminist, men själv väljer jag att avstå sålänge man i feminismens namn kollektiviserar allt ont till den manliga könsrollen.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 14:12:00
Pollux
Mycket bra skrivet.
Det är dags att höja nivån i debatten om feminism/antifeminism och se att vi alla har ett gemensamt mål.
Att komma med anklagelser och personangrepp leder ingenstans.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 15:50:00
gregorius
Märklig debatt. Man och kvinna är som människa likvärdiga. När var och en utövar sin vilja under ansvar så funkar allt. Så länge du inte skadar någon så har du full frihet att raka dina eller ¨mannens ben. Allt för enkelt ?
Inlägg #6: Postat: 2004-11-22 16:16:00
Oscar
Jag tycker att det skall vara så som jag har tolkat att Judith Butler vill ha det: man skall kunna vara typiskt "manlig" eller typsikt "kvinnlig" om man känner för det, eller lite av båda, eller helt enkelt växla när man själv känner för det oberoende av biologiskt kön.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-22 16:34:00
Michael Lundahl
Din artikel är som om någon hade sagt till politiker: "Man varför bråka om sakfrågor, kan vi inte bara komma överens om ideologin istället?".... varpå Lars Ohly och Fredrik Reinfeldt tittar på varann... och sedan tittar på dig och undrar om du är tossig eller vad.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-22 17:44:00
Marcus
Svenska folket håller med dig. Alla antifeminister håller med dig. Jag håller med dig... problemet är att Feminismen och Sveriges Riksdag inte håller med dig. Det är därför vi klagar på feminismen för att den nu är i Sveriges högs beslutande organ. Annars hade jag inte brytt mig.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-22 18:10:00
Emelie Gunnarsson
Tror du seriöst att vissa feminister inte rakar sig för att det vill bli mer som män? Du säger ju själv att det är strukturerna som måste ändras, och genom att sluta raka sig så förändrar man ju normerna att tjejer är hårlösa och att män är håriga. För att hår är manligt är ju bara ett löjligt påfund. Annars håller jag med dig i vissa saker.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-22 18:44:00
susanna svensson
Bra skrivet jag gillar inte heller feministernas försök att tvinga kvinnor att bli män och män att bli kvinnor. Varje enskild människa måste få välja själv, men är det inte väldigt obekvämt att meka i högklackat själv föredrar jag skyddsskor.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-22 21:00:00
Daniel Wijk
Härligt! Jag har önskat mig en lite mer trevlig debatt om feminismen vara och inte vara också. Hoppas att det blir slut på dagisfasonerna snart! Tack för ditt bidrag till skapandet av en trevligare diskussion :-
Inlägg #12: Postat: 2004-11-23 04:21:00
Fruktis
Du glömde ju o nämna att en banan är en banan. Vad har du emot bananer egentligen,va?! Dessutom en banan ska inte vara en apelsin. Det glömde du också att påpeka. Minsann.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-23 06:30:00
Viktväktaren
Sverige behöver ett feministparti lika mycket som Gudrun Schyman behöver ett barskåp.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-23 06:40:00
Peter
Betyder det att du skrotar "patriarkatteorin" och "könsmaktsordningen" och börjar från början med MÄNNISKANS situation som utgångspunkt? Isåfall, välkommen!
Inlägg #15: Postat: 2004-11-23 08:26:00
MickeR
Artikeln både sänker och höjer debatten. Sänker genom sitt förenklande och höjer genom att sätta sig över det småaktiga käbblet som vissa debattörer brukar ägna sig åt. Bra!
Inlägg #16: Postat: 2004-11-23 09:02:00
Therese
Äntligen någon som förstår att man kan se ut som en tjej men ändå tycka om att göra saker som anses som traditionellt manliga! Problemet tror jag ligger hos många kvinnor som räknar med att andra kvinnor tycker om att göra vissa saker därför att de är kvinnor, vilket är sjukt.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-23 11:40:00
Havanna Bengtsson
1/2 Hej gott folk! Tack för kommentarerna. Tyvärr har även på denna artikel en debatt som jag inte vill stödja blossat upp, nämligen den om feminism hit och feminism dit, samt diverse pajkastning mellan olika läger. Ni som ägnar er åt detta under just denna artikels kommentarsida: Har ni inte läst artikeln? Det är ju just det jag vill bli av med! Ställ er över ert eget fokus, och tänk större. se 2/2
Inlägg #18: Postat: 2004-11-23 13:13:00
Meningslös debatt
Utgå från att alla är människor. Ingen ska behöva konvertera till eller ifrån utan fortsätta att vara männoska. Frihet under ansvar är tillräcklig ideologisk startpunkt för vårt liv. Ska det vara så svårt att fatta ?
Inlägg #19: Postat: 2004-11-23 23:53:00
Mansfrågor
Inlägg #20: Postat: 2004-11-24 01:31:00
Solen
Det låter som om alla här tror att alla vill ha jämställdhet. Både feminister och antifeminister. Det är självklart inte alls sant. Om ALLA ville ha jämställdhet skulle vi redan ha det. Stort misstag att förutsätta det.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...