Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 16:55:00
|
Anna Drangel |
Det finns också tusentals NORMALA människor som har olika problem med sig i bagaget vare sig det är missbruk, problem från barndom eller psykiska problem. Vare sig det är män som misshandlar män eller kvinnor eller viceversa. Det handlar så mycket om kultur o attityder. Vad är OK och vad är inte OK?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-16 16:55:00
|
Anna Drangel |
För bara 30 år sedan var det helt okej att slå sina barn. Idag ifrågasätter vi såna resonemang. För 60 år sedan var det OK att slå sina barn med livremmen varje söndag – idag ser vi inte det så ofta. För ännu längre sedan kunde man skära fingrarna av barn som snattade. Tiderna förändras och även vad som anses vara normalt och inte.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-16 16:57:00
|
Anna Drangel |
Du ifrågasätter trovärdigheten med kvinnohus. Varför? Du verkar mena att det finns alldeles för många! Det är väl bra om det finns kvinnohus som vill hjälpa kvinnor som har det svårt - eller måste dom godkännas av dig först? Och jag tycker absolut att vissa av läsarna här på Sourze som menar att det är vanligare att män blir misshandlade av sina hustrur än tvärtom borde starta ett eget manshus för misshandlade män och inte bara klaga.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-16 17:00:00
|
Anna Drangel |
Att vissa män pga av sin styrka har ett visst övertag vid en fysisk konfrontation med en kvinna är väl ingenting som någon tvivlar på. Precis som en förälder har ett fysiskt övertag över ett barn... Om detta i sin tur leder till ökat våld mot kvinnor tål att diskuteras. Det är kanske lättare att ge någon ett kok stryk om man inte riskerar att drabbas tillbaka.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-16 17:01:00
|
Anna Drangel |
Men det där gäller ju även mellan män och män också. Du kanske inte så gärna argumenterar med en 2m "Christer Pettersson" - vare sig du är man eller kvinna. Det är väl inte konstigt om man pga av sin styrka har ett visst övertag! Och din jämförelse med Selma och Fridolf belyser ju just detta fenomen. Hon som är typ dubbla hans size – slår honom för att hon kan. Hon kanske inte skulle våga om förhållandena var omvända!!!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-16 17:03:00
|
Anna Drangel |
Och för er som följer Inger Olsson uppmaning och läser hennes tidigare inlägg kommer bara märka att ni blir ännu luddigare i öronen!
Och JA Inger! Jag garvar åt Selma och Fridolf på samma sätt som jag garvar när Helan slår en stekpanna i huvudet på Halvan.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-16 17:05:00
|
anders |
Men om förhållandet hade varit det omvända hade det knappast ansetts vara "lustigt".
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-16 17:21:00
|
Nisse |
Svar 3: Vilka här "menar att det är vanligare att män blir misshandlade av sina hustrur än tvärtom"? Bara ett enda namn av "alla i högen"! Eller är det så att du fabulerar fritt och hittar på vad andra menar bara för att du annars inte har något att kritisera? Visa nu att du kan stå för dina påståenden!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-16 17:24:00
|
MickeR |
Konstigt då att det är samma kvinnor som återkommer med anmälningar flera gånger. Har Anna aldrig hört talas om problemet med kvinnor som gång på gång blir tillsammans med farliga män? Det brukar ju generara artiklar i tidningar titt som tätt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-16 17:24:00
|
Anna Drangel |
Var inte en sån jävla fittnisse nu, Nisse! Du vet vad jag menar!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-16 17:24:00
|
Nisse |
Att du, Anna, garvar åt makesmisshandel visar hur normaliserat och accepterat kvinnors våld mot män är i vår svenska kultur. När ett endaliknande "skämt" förekom om våld mot kvinnor i en tidning gick ROKS ut med stora krigsrubriker och hävdade att detta enda fall var ett bidrag till normaliseringen av våldet mot kvinnor. Så gör man när man blundar med ena ögat, enligt feministisk modell.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-16 17:30:00
|
FraK |
Det är INTE vem som helst som slår, och inte vem som helst som blir drabbad. De flesta, både slagna och våldsverkare har mycket i bagaget. Kolla te x i gårdagens DN om kvinnomisshandel. Länk: dn.se
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-16 17:30:00
|
Anna Drangel |
Nisse: Den som använt mitt namn ovan är förmodligen en kille.... Hur vet jag det då:::Hmmm
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-16 17:33:00
|
Anna Drangel |
FraK: Jag menar inte att alla som misshandlar är normala, men jag anser inte att man ska kalla alla som misshandlar onormala! Det är en sak att ha mycket i bagaget och en annan sak att bli kallad onormal...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-16 17:34:00
|
Nisse |
Hur du "vet" det? Jag kallar det fördomar. Vad säger du?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-16 17:35:00
|
Anna Drangel |
Och - jo, jag har nog hamnat i situationer själv där jag varit så JÄVLA förbannad att jag kanske hade slagit om jag hade varit starkare...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-16 17:37:00
|
Nisse |
Svar 14: Alla som slår är onormala just genom att de slår. Det är så deras anormalitet visar sig och kommer till uttryck. Bara några få av kvinnorna misshandlar och detta gör dem till onormala för att de bryter mot lagar och moral. Vad som ligger bakom anormaliteten kan man sedan diskutera, men oftast syns den inte omedelbart på utsidan.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-16 17:39:00
|
Biff |
Anna, jag tror du blandar ihop två olika fenomen; kvinnor som blir slagna av sin man, och kvinnor som blir slagna men stannar kvar hos mannen. Ludd i öronen är för övrigt bra. Teorier som påstår sig reda ut mänskligt beteende bör ses om mycket suspekta.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-16 17:41:00
|
Nisse |
Anna: Den fysiskt späda Liza Minelli misshandlade under många år sin mycket starkare make David Gest. Det är, som sagt, inte fysiken som är avgörande, utan moral och självbehärskning. Liza tappade ofta självbehärskningen efter en flaska vodka och pryglade maken eftersom han hade sett henne dricka. Det var hans "brott".
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-16 17:43:00
|
Nisse |
Anna: Kan du vara så vänlig att ange vem som påstått att kvinnor misshandlar mer, så att vi får klart för oss att du inte använder lögnen som metod. Titeln till min artikel är f ö "Kvinnor misshandlar lika mycket".
|
|