Ler ni åt Selmas misshandel av Fridolf?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-11-16 17:44:00
Biff
Angående "anormalitet", tror jag att kvinnor och män som slåss har mer gemensamt med varandra, än med resten av sitt kön. Inget omedvetet förtryckarbehov i just männen, med andra ord.
Inlägg #22: Postat: 2004-11-16 18:05:00
Anna Drangel
Nisse: Även det påståendet vänder jag mig emot!
Inlägg #23: Postat: 2004-11-16 18:08:00
Anna Drangel
Biff: Nej, inget omedvetet förtryckarbehov i mannen. Jag tror nog fler kvinnor skulle slåss om dom var fysiskt större än männen.
Inlägg #24: Postat: 2004-11-16 18:22:00
Biff
Anna, kanske det. Men kom ihåg att det är lite av "det-man-inte-får-vill-ha-syndromet". Kvinnor som vill slåss men inte vågar, känner kanske behovet av att slåss starkare, just för att de tror att de inte på allvar kan skada mannen. Konsekvenserna av våldet blir alltså mindre fokuserade. Som man har jag snarast en känsla av att kvinnor kommer falla ihop som korthus om jag skulle slå till dem. Detta gör att jag aldrig någonsin får lust att slå till kvinnor.
Inlägg #25: Postat: 2004-11-16 18:44:00
Mike
För den som är någorlunda intelligent som jag t.ex är sanningen uppenbar. Om det uppstår en konflikt i en relation är sannolikheten att den fysiskt starkare tar till våld för att avgöra till sin fördel mycket högre än sannolikheten att den fysiskt svagare gör det. Det handlar om självbevarelsedrift helt enkelt.
Inlägg #26: Postat: 2004-11-16 18:44:00
Anna Drangel
Biff: Är du en stor biff Biff?: Isåfall är det ju inte konstigt om du känner att kvinnorna skulle falla ihop som korthus... Det är väl bra om detta hindrar dig från att slå till. Själv kan jag bli oerhört arg - det kan brinna till i huvudet ibland, men jag tror inte att jag blir mer våldsbenägen för att jag inte vågar bli så arg som jag verkligen är - möjligen mer frustrerad. Men när det handlar om misshandel, så inkluderar det ju så mycket mer än 1 slag på käften.
Inlägg #27: Postat: 2004-11-16 18:48:00
Mike
Forts, det spelar ingen roll om det är en man och en kvinna, två män eller två kvinnor. De flesta par-relationerna är trots allt tvåkönade och mannen är oftast fysiskt starkare, därför verkar statistiken vid första anblick visa en "våldstendens" hos män.
Inlägg #28: Postat: 2004-11-16 19:01:00
Muller
"Den fysiskt späda Liza Minelli"??? HAHAHAHA hon är ju bred som en ladugårdsvägg!
Inlägg #29: Postat: 2004-11-16 19:03:00
Mike
I alla "osunda" relationer är nog vanligt att båda parter försöker manipulera och tvinga den andra parten dit man vill. Medlen kan vara, många: våld, hot, mobbing, utpressning, martyrskap, bedrägeri, etc. Man väljer det vapen man själv hanterar bäst. It aint pretty ;-
Inlägg #30: Postat: 2004-11-16 20:11:00
Lasse P
Rätt! Hur noggrant undviker inte alla feminister och feminissar detta faktum: osunda relationer har en enorm komplexitetsgrad och det är givet att lika många män som kvinnor bidrar med det osunda, men att de gör det på olika sätt beroende på vilka trick de kan bäst! Antingen dessa är fysiska eller psykiska. Annars var det en helt OK artikel.
Inlägg #31: Postat: 2004-11-16 20:38:00
Nisse
Svar 22: Har du några argument för varför du vänder dig emot vad 30 års vetenskaplig forskning visat? Jag diskuterar naturligtvis gärna sakligt. Dessutom undrar jag fortfarande vem som påstått att kvinnor misshandlar mer, vilket du skriver ovan 3. Kan du ange en källa så att vi kan få veta att du inte använder lögnen som vapen när andra medel tryter.
Inlägg #32: Postat: 2004-11-16 21:41:00
Anna Drangel
Nisse, det kanske var att hårddra det att säga fler. I kommentarsfälten har sagts att MINST lika många män blir misshandlade som kvinnor. Det kan som jag tolkar det både innebära lika många som fler...
Inlägg #33: Postat: 2004-11-16 21:52:00
Anna Drangel
Och du, än en gång, var inte en sån jävla fittnisse!
Inlägg #34: Postat: 2004-11-16 21:53:00
anders
Antalet kanske är berorende på hur misshandel definieras. Räcker t ex en örfil för att det ska vara misshandel? Detta gäller naturligtvis män som kvinnor. Ändå är det något som jag har funderat på i samband med "har du blivit misshandlad av en man/kvinna"-enkäter i kvällstidningar. Hur definierar de misshandlad?
Inlägg #35: Postat: 2004-11-16 22:40:00
Greg
Slagen dam har såvitt jag förstått en väldigt vid definition som ikluderar i princip allt som hot och liknande. Det skulle vara mycket intressant om samma undersökning som de utförde hade gjorts mot män, jag gissar att sifforna inte blivit mindre åtminstånde.
Inlägg #36: Postat: 2004-11-17 01:00:00
Nisse
Svar 34: Om det skulle gå att föra en konstruktiv diskussion utifrån att seriösa studier visat att det inte finns någon signifikant skillnad mellan könen om partnervåld, så skulle man naturligtvis kunna reda ut skillnader i detaljer. Men som det nu är sticker de flesta feminister och liknande huvudet i sanden så fort man nämner makesmisshandeln och vägrar diskutera ens varför de inte håller med.
Inlägg #37: Postat: 2004-11-17 01:04:00
Nisse
I Slagen Dam räknar man med "kramar mot kvinnans vilja" och verbala hot som "våld". Det är bara så man fått den orimligt höga siffran av 46 kvinnor utsatta. En mer rättvisande siffra ligger mellan 25 och 30 för fysiskt våld. Experter i kriminologi sade när undersökningen kom att siffrorna hade blivit högre om man frågat män, också enbart om våld från kvinnor. Den studien vågar man inte göra. Då avslöjas myten.
Inlägg #38: Postat: 2004-11-17 01:06:00
Nisse
Anna: Du tycks lida av personlighetsklyvning, av kommentarerna att döma. Om nu inte ... ;-
Inlägg #39: Postat: 2004-11-17 07:15:00
Anna Drangel
Nisse: Svar 33 har inte jag skrivit...
Inlägg #40: Postat: 2004-11-17 12:01:00
Anna Drangel
Inte jag heller.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...