Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 09:35:00
|
Lina |
Vadå oavsett bakgrunden till händelsen? Finns det fall där han alltså inte bör dömas om han har genomgått dessa mentala spärrar?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-16 09:49:00
|
Danman |
Lina kanske inte känner till det, men grov provokation kan ge både strafflindring och t o m frikännande om det rör sig om lindrig misshandel, typ en örfil.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-16 10:18:00
|
Lina |
Lina kanske tycker att det är helt sjukt. Vem är det som avgör provokationen? Om jag har på mig en röd tröja fast min man har sagt att jag inte får är det då tillåtet att utfärda en örfil?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-16 10:40:00
|
Danman |
Gör dig inte dummare än du är. Du förstår mycket väl vad som menas med "grov" i rättslig mening. Det gäller för övrigt även i alla sammanhang när det har förekommit misshandel - inte bara mellan man och kvinna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-16 11:09:00
|
Lina |
Nä, jag är inte jurist och vet således inte vad grov innebär.
Det betyder inte heller att jag är dum.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-16 11:26:00
|
Danman |
Man behöver inte vara jurist för att fatta att färgen på en tröja inte kan utgöra grund för att betrakta en provokation som grov.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-16 11:51:00
|
Lina |
Men ge mig ett exempel på när nån har rätt att slå mig då!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-16 12:04:00
|
Lasse P |
Varför läser du inte lite juridik så att kan klara att delta i en debatt som handlar om brott? Men OK, du ska få ett tips. Skaffa fram en lagbok. Slå upp brottsbalken. Leta fram kapitlet som gäller nödvärn. Läs där. Lagböcker finns på större bibliotek. Konkret exempel: Om någon misshandlar dig har du rätt att försvara dig med mer våld än nöden kräver. Men läs nu på lite själv. Ja visst ja, jag talar med en feminist, meningslöst. Men ni andra fick ett tips nu i alla fall.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-16 12:09:00
|
Oscar |
Ha ha, jag väntar med nyfikenhet på danmans svar!
|
|