Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 09:35:00
|
Lina |
Vadå oavsett bakgrunden till händelsen? Finns det fall där han alltså inte bör dömas om han har genomgått dessa mentala spärrar?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-16 09:49:00
|
Danman |
Lina kanske inte känner till det, men grov provokation kan ge både strafflindring och t o m frikännande om det rör sig om lindrig misshandel, typ en örfil.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-16 10:18:00
|
Lina |
Lina kanske tycker att det är helt sjukt. Vem är det som avgör provokationen? Om jag har på mig en röd tröja fast min man har sagt att jag inte får är det då tillåtet att utfärda en örfil?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-16 10:40:00
|
Danman |
Gör dig inte dummare än du är. Du förstår mycket väl vad som menas med "grov" i rättslig mening. Det gäller för övrigt även i alla sammanhang när det har förekommit misshandel - inte bara mellan man och kvinna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-16 11:09:00
|
Lina |
Nä, jag är inte jurist och vet således inte vad grov innebär.
Det betyder inte heller att jag är dum.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-16 11:26:00
|
Danman |
Man behöver inte vara jurist för att fatta att färgen på en tröja inte kan utgöra grund för att betrakta en provokation som grov.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-16 11:51:00
|
Lina |
Men ge mig ett exempel på när nån har rätt att slå mig då!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-16 12:04:00
|
Lasse P |
Varför läser du inte lite juridik så att kan klara att delta i en debatt som handlar om brott? Men OK, du ska få ett tips. Skaffa fram en lagbok. Slå upp brottsbalken. Leta fram kapitlet som gäller nödvärn. Läs där. Lagböcker finns på större bibliotek. Konkret exempel: Om någon misshandlar dig har du rätt att försvara dig med mer våld än nöden kräver. Men läs nu på lite själv. Ja visst ja, jag talar med en feminist, meningslöst. Men ni andra fick ett tips nu i alla fall.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-16 12:09:00
|
Oscar |
Ha ha, jag väntar med nyfikenhet på danmans svar!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-16 12:21:00
|
Lina |
Jag tycker nog att det är dig det inte går att prata med. Du tycker dig ha all rätt att döma mig.
Jag anser inte att provokation oh nödvärn är samma sak, men om det är vad lagen säger så får jag väl erkänna mig besegrad av en chauvinist, vilket du förmoligen aldrig skulle kunna göra.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-16 12:22:00
|
Oscar |
Lasse P: slår du inte in öppna dörrar nu? Alla vet vad nödvärn är, men kom inte och påstå att nödvärn skulle vara den största anledningen till kvinnomisshandel. Jag tror dessutom inte att domstolarna är dummare än att de ser vad nödvärn är. Typiskt att problem för kvinnor och män som diskuteras av feminister alltid ska förlöjligas av vissa
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-16 13:11:00
|
Lasse P |
Lina ville ha exempel. Hon får det. Då är jag "chauvinist". Oscar tycker att jag slår in öppna dörrar och tror att alla vet vad nödvärn är. Varför tror han det. För övrigt: Kallar man sig kommunist, feminist eller nazist är man självklart dömd på förhand. Inom alla rörelserna finns nämligen personer som förespråkat utrotning av en oönskad grupp: Adolf Hitler, Vladimir Lenin och Valerie Solanas.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-16 13:23:00
|
Oscar |
Lasse P: du uttrycker dig absolut som en chauninist."Numera använts chauvinist ofta mer allmänt om någon som har en skrytsam översittarattityd." Jag tycker definitivt att Svar 8: uppfyller definitionen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-16 14:28:00
|
Danman |
Exempel till Lina: om någon förolämpar dig grovt genom att t.ex skrika och kalla dig fula saker du kan säkert förstå scenen och du reagerar med att ge denne en örfil så kommer lagen att ta hänsyn till omständigheterna och sannolikt ge dig en strafflindring. Sådan är praxis, tro det eller ej.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-16 15:10:00
|
Lina |
Och om det är mer än en örfil, tex en smocka eller spark är det samma sak då?
Då kan man ju plötsligt avfärda all misshandel för vem kan bevisa att u inte skrtek fula ord till mig innan du slog.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-16 15:18:00
|
Danman |
Allt vägs in i en dom. Också om det finns vittnen till händelsen som kan styrka att det finns omständigheter som är förmildrande. T.ex om jag offentligt skriker åt dig att du är "en jävla hora som suger alla kukar du kommer åt" och du ger mig en örfil så anses det förmildrande jämfört med om du hade lappat till mig utan synbar anledning.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-16 15:22:00
|
Lina |
Det är ju nästan som att uppmuntra till våld.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-16 15:28:00
|
Danman |
Just det. Det är därför det anses förmildrande.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-16 15:57:00
|
Lasse P |
Svar 12 och 13. Detta är svensk debatt i ett nötskal. Om attityden inte är lämplig då är detta den rätta angreppspunkten. Att man själv inte vill ta reda på fakta spelar sedan ingen roll. Det är nu så att INGEN vet vad som är den vanligaste orsaken till misshandel i Sverige eftersom alla undersökningar som finns är färgade av feministiska fördomar.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-16 15:58:00
|
Lasse P |
Och här ett litet citat från en känd feminist som hyllats exempelvis på DN:s kultursidor. "After the elimination of money there will be no further need to kill men; they will be stripped of the only power they have over psychologically independent females." Så talar feministen Valerie Solanas.
|
|