Inlägg #1: Postat: 2004-11-18 13:36:00
|
Bong |
"Varför satsar inte våra politiker på oss kulturarbetare?"
För att skola, vård & omsorg prioriteras högre?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-18 13:42:00
|
Surfaren |
Svaret är enkelt. Vi har en annan kultur som politikerna valt att satsa på. Mångkulturen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-18 13:58:00
|
FraK |
Om ni hade skapat något som folk ville se/uppleva skulle ingen av er vara abetslös. Varför gör ni inget som folk vill betala för?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-18 14:01:00
|
Dennis |
Ah, finns det några mer uppblåsta människor än kulturarbetare? Alltid lika kul att höra deras pompösa svador om vikten av kultur. Särskilt när alla vet att det ofta handlar om att de ska få fjanta runt på en scen och göra "viktiga" pjäser om dagens samhälle - naturligtvis ur ett vänsterperspektiv. Tänk så här: om ni var så viktiga som ni tror så hade ni nog fått mer pengar...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-18 15:42:00
|
Mangan |
Skit enkelt att förstå, speciellt nere i Malmö. Vi kan inte stå för eller satsa pengar på bara svenskarna, det är rasistiskt och fullständigt förkastligt, orättvist och diskriminerande.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-18 16:01:00
|
stefan |
Kan ju alltid hoppas att statskulturen dör och att vi får fler kulturarbetare med kraft att stå på egna ben.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-18 16:10:00
|
Fredrik |
Kulturarbetare med talang och gör sådant som folket vill ha kommer alltid att ha jobb. Ser inte varför staten ska se till att just kulturarbetarna ska skyddas när staten måste spara. Om så pass få vill se pjäser på teater så att det omöjligt kan gå runt så borde det läggas ner.
Satsa pengarna på sådant som kan öka Sveriges konkurrenskraft eller sociala skyddsnätet istället.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-18 18:15:00
|
Tjäna era egna pengar! |
Felet med er är att ni kräver betalt av skattebetalarna för att få syssla med er hobby! Skandal att t ex författare vars böcker ingen vill läsa ändå ska få sk kulturarbetarlön av skattemedel!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-18 21:29:00
|
Carl |
Betalade du för att skriva denna text? Förövrigt så håller jag med alla de övriga åtta som har kommenterat texten.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-18 21:57:00
|
Vincent |
Nina. Sourze är fel forum för dina bedjanden. Här finns enbart kulturhatare som ser kommunism i allt. T.o.m. du som är bra fotograf har läst om dig någon gång stämplas och du som invandrare får även en känga som bara rasister kan ge. Dessa kulturhatare och rasister anser att Bush´s krig är vad folk vill ha. Det här är ett forum där majoriteten är antiintellektuella liberal/moderater. Dessa oduglingar är fenomenala, därför är det nyttigt att läsa deras lortiga yttranden.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-19 00:55:00
|
Förvirrad |
Jo det beror på att våra akademiska "konstnärer" enbart tycks lära sig 1. Att spotta ut skit ingen vill ha. eller 2. Att provocera så många som möjligt. Eller vad sägs om utställningen med de avlivade smådjuren eller Jesus som läderbög som "konstnären" dessutom ville tvinga upp i kyrkor.. Så vidrigt att jag ryser. Bra konst som folk vill ha verkar idag som alltid skapas UTANFÖR de akademiska svängarna. Med eller utan statligt stöd.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-19 01:02:00
|
Förvirrad |
Hittills har jag sett väldigt lite akademisk konst som jag inte per automatik tvingats fnysa eller rent av kvälja kräkreflexer över. Så länge det är så är jag tacksam för att staten lägger pengarna på annat. Menar att hänga upp en ihopklippt duk med skottmönster efter 4 års studier som jag sett en examenskonstnär göra är inget jag vill se skattepengar bekosta. Guldfisken i mixern var en annan goding som visar nivån på de "konstärer" som utexamineras.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-19 01:06:00
|
Förvirrad |
Den konst som folk köper verkar endast i undantagsfall komma från akademiker så varför underhålla folk med pengar som uppenbarligen inte klarar av att sälja sina skräpalster. Har själv verkat inom många konstområden men skulle inte få för mig att gnälla efter pengar. Är det bra nog så kan jag sälja det. Ska väl vara samma villkor som för andra. Gör man uppskattade grejer går de åt och gör man skit så ska man inte gnälla efter pengar från staten.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-19 20:15:00
|
Yohannis Petersson |
Kultur, betyder enligt "Bra böckers svenska ordbok": allt som människor skapat, med hänvisning till konst och litteratur. Jag för min del definierar "kultur" som "det heliga", "äkta" och verklighetsförankrade. Därför har jag svårt för att förstå, varför så många kulturarbetare vädjar om statliga subventioner till deras konstverk. Jag förställer mig istället en konstnär, som inte förväntar sig pengar i första hand -i synnerhet inte från staten -för sina konstverk.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-19 20:15:00
|
Yohannis Petersson |
Utan istället tacksamt tar emot gåvan, i form av pengar, i ett andra skede; hjärtat först, pengarna sedan. Läs min artikel "Liberala kulturknuttar".
|
|