|
Inlägg #21: Postat: 2004-11-06 17:41:00
|
|
elin |
alla är de rätta.vi som människor bär 100 ansvar i vårt förhållande till varandra.ALLA har en om än ack så litendel i det hela.
björn,skriv då att du har något emot detta kollektiva sätt att tänka.antifeminister har en förkärlek till att dra upp hitler så fort någon generaliserar kring män oavsätt sammanhang.det verkar som om ni bara kopierar varandras åsikter istället för att tänka själva.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-11-06 17:47:00
|
|
Björn |
Elin: Det var ju precis det jag skrev. För övrigt är jag faktiskt inte antifeminist. Detta vet jag efter att ha undersökt deras hemsida och kommit fram till att jag inte håller med dem heller. Orsaken till att jag inte kallar mig feminist trots att jag förmodligen passar in i NÅGON av de olika definitionerna av ordet är att det inte klargör något.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-11-06 17:51:00
|
|
Björn |
Orsaken till att Hitler dras upp är att nazismens brott är den yttersta konsekvensen av kollektivismen vi har sett, och ett accepterande av kollektivismen kan resultera i just det om vi inte passar oss. Nationaldemokraterna debatterades här på Sourze förut, och jag argumenterade på precis samma sätt då. Det är grundprinciperna som är intressanta, inte enskilda detaljer som bara är logiska konsekvenser av den grundsynen.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-11-06 22:41:00
|
|
elin |
björn:jag menar att du kan skriva det utan att dra upp nazismen."Anser du att tyskarna har större ansvar för nazisternas härjningar än någon annan?"liknelsen är irrelevant.tyskarna leddes till ignorans av en enorm propagandamaskin;isolerade från verkligheten.våldet mellan oss finns här varje dag.vi kan absolut uppmärksamma det och protestera.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-11-06 22:46:00
|
|
elin forts |
jag fattar vad du menar.du gillar inte kollektiv skuld.men den kanske finns trots allt.ALLA bidrar.så varför riktar man sig just till män i frågan?därför att män har än att tala.kvinnor har länge protesterat mot våldet i fråga,men endast ett fåtal män.TROTS att männen lever i förhållanderna i lika hög grad som kvinnorna och bidrar till våldet.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-11-06 22:46:00
|
|
elin |
frågan är då ska vi som inte brukar våld låta de andra stå för det?naturligtvis.men när vi ser det MÅSTE vi protestera.och faktum är att män som slår skiter i vad kvinnor tycker.de lyssnar bara på andra män.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-11-07 03:32:00
|
|
Daniel Wijk |
"liknelsen är irrelevant.tyskarna leddes till ignorans av en enorm propagandamaskin;isolerade från verkligheten." Låter som instutitionen för genusvetenskap på ett svenskt universitet då kanske... Är det bevisat att män som slår skulle sluta om andra män sa att dom inte skulle det? Du skriver det som ett faktum iallafall.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-11-07 03:35:00
|
|
Daniel Wijk |
Min personliga erfarenhet av våld är att det för det mesta brukas av människor som känner sig i underläge på något sätt. Anledningen till varför man känner sig i underläge kan vara underliga och/eller difusa men anledningen är oftast att man råkar in i en situation som man inte ser någon annan utväg ur. Ett riktig problem för folk som har sociala svårigheter m.a.o.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-11-07 03:38:00
|
|
Daniel Wijk |
Hamnar man i den situationen så bryr man sig nog inte om vad ens kompisar tycker och säger eller vad tror du? Alla män i detta landet har väl ändå från barnsben fått inpräntat att man inte ska slå kvinnor eller känner du andra sorters män än jag? Lustigt nog så motsvaras den hederskoden inte av någonting som kvinnor får lära sig och därför får vi ett samhälle där kvinnors våld ignoreras och mäns våld i stort sett alltid tas som ett teckan på att "han är ond".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-11-07 03:43:00
|
|
Daniel Wijk |
Tro nu inte att jag ser män som slår som oskyldiga, men att så kraftigt belysa ett problem bara från en sida kan ju inte göra saken bättre eftersom de män som tycker illa om kvinnor bara komemr att tycka värre om er och en del av de män som skulle kunna hjälpa till får avsmak för hur debatten föds och börjar med all rätt protestera.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-11-07 15:15:00
|
|
Marcus |
Johannes. Jag håller inte med dig. Och jag vägrar som man ta på mig ansvaret för mäns våld mot kvinnor. JAG VÄGRAR. Och ju mer jag krävs på ansvar, desto mindre tänker jag ta det ansvaret. Det spelar ingen roll vad du säger, detta är fel väg. Jag håller heller inte med dig i din analys av läget. Jag håller inte med dig om din syn på verkligheten heller.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-11-07 15:16:00
|
|
Marcus |
Den värld jag ser är: Onda och goda kvinnor och män. Jag ser kvinnor och män som båda psykiskt och fysiskt misshandlar andra män och andra kvinnor. Så länge du inte också ser detta så kan vi aldrig mötas.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-11-07 15:20:00
|
|
Marcus |
Jag har massor av bra förslag mot våldet i samhället, jag har ett förslag som BEVISLIGEN FUNGERAR, men så länge feminister bara tjatar om mäns våld mot kvinnor så blir jag bara trött och orkar inte bry mig. Lägg ner feminismen på parti och regering och riksdagsnivå sen kan vi snacka. Inte innan.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-11-07 15:23:00
|
|
Marcus |
dom där strukturerna du pratar om, jag känner igen mig i dom, för mig är dom inte självklara, för mig är dom inte sanning. Så länge vi inte kan föra detta samtalet med en jämställd och inte som nu, en feministisk analys, så kommer vi ALDRIG NÅGONSTANS.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-11-07 15:25:00
|
|
Marcus |
Lägg ner den feministiska analysen, lägg ner det feministiska perspektivet. Inför en jämställd analys, inför ett jämställt perspektiv. Då kan vi snacka... inte innan. Du kommer ha lättare att konvertera Judarna till Muslimer än vad du har att konvertera män till den feministiska analysen av hur världen ser ut.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-11-07 18:01:00
|
|
Björn |
Marcus: här måste jag nog märka lite ord: i egenskap av medborgare oavsett kön har vi ansvar för ALL brottslighet i samhället. Det blir ju lite svårt att principiellt försvara en rättstat annars. Min poäng här är att vi bör bortse från kön när vi diskuterar ansvar, annars ägnar vi oss åt samma sak som sexisterna på förra sidan 1900-talet som på fullt allvar menade att kvinnor inte borde få rösta.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-11-07 18:28:00
|
|
Björn |
Elin: Om en man säger på fikarasten på jobbet imorgon "jag var tvungen att spöa min fru i helgen, hon var så jobbig" och de andra männen antingen inte reagerar, eller också dunkar honom i ryggen och säger "Bra gjort, så ska de tas", då stämmer ju ditt resonemang klockrent. I det fallet håller jag med dig helt och hållet. Men hur vanligt tror du egentligen att scenariot är?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-11-07 19:57:00
|
|
elin till daniel |
jaså du.jag ser inte genusvetenskapen som en propagandamaskin, ingen tvingas till att tycka som diverse genusvetare och informationen bemöts och blandas med andra perspektiv i samhällsdebatten.jag tror att om män som feministernatog kraftig offentlig ställning mot våldet skulle det göra skillnad,ja.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-11-07 20:01:00
|
|
elin |
jag är mycket medveten om det du skriver:våldet är ett maktverktyg och används för att man känner sig i underläge.det måste göras klart att det inte är en acceptabel metod - att om man känner sig arg och hjälplös måste man söka andra tillvägagångssätt.jag och många kvinnor ser inte att det råder öppen acceptans för våld mot kvinnor,men inte heller ett starkt avståndstagande.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-11-07 20:05:00
|
|
elin |
angående "hederskoden".jadu..man har hört "du kan inte slå henne hon e tjej",men det är tydligen inte så självklart ändå.som tjej blir man över huvud taget ofta förnedrad av män.speciellt när man är ute.vart man än går är man en hora.att *respektera* kvinnor verkar inte ingå i "hederskoden".fråga vilken kvinna som helst så känner hon igen sig.
|
| |