|
Inlägg #41: Postat: 2004-11-07 20:08:00
|
|
elin |
att folk som slår tas för onda är för att svenska folket tror att det är modernt fast det är efterblivet.det finns inga onda människor och trot eller ej - debatten rörandes mäns våld mot kvinnor håller på att moderniseras.folk börjar inse att det handlar om en "dans" mellan 2 parter.det finns också litteratur om mäns maktlöshet.exempelvis "ställd" som är skriven av en av världens främsta feminister, susan faludi.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-11-07 20:10:00
|
|
elin till marcus |
utan feminismen hade begreppet "jämställdhet" över huvud taget aldrig kommit på någon slags agenda.det finns feministiska analyser som är långt ifrån fullkomliga,men att avfärda dem alla är bara korkat.låt oss diskutera dem istället och utveckla dem så att dess effekter blir så positiva som möjligt.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-11-07 20:14:00
|
|
elin till björn |
det händer antagligen inte. men jag hänvisar till 38-39.det finns inte ett starkt nog avståndstagande mot kränkningar av kvinnor generellt sett.hur ofta tas det upp män emellan?och hur ofta säger man rent ut "fy fan va vidrigt.vilket kräk skulle göra så?" ha det bra så länge.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-11-07 20:25:00
|
|
Björn |
Elin: Hur ofta? Tja, enligt min erfarenhet varje gång något fall av kvinnomisshandel eller våldtäkt tas upp i media. Det är möjligt att det inte är tillräckligt, men trots allt är det ju då det är naturligt att beröra ämnet. Då är faktiskt reaktionen just den du efterlyser, åtminstone bland de jag har umgåtts med i mitt liv. Frågan är om de män som misshandlar ändrar sitt beteende pga dessa reaktioner, hur starka de än må bli. Jag tror dessvärre inte det. Ha det bra så länge även du.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-11-08 02:34:00
|
|
Daniel Wijk |
"vart man än går är man en hora" Jasså? Skumt, för i dom kretsar jag rör mig har mig veterligt ingen kallat någon en "hora" för att trycka ner denna nån gång då jag varit med iallafall. "fråga vilken kvinna som helst så känner hon igen sig." Tror knappast att alla kvinnor håller med dig där, sorry.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-11-08 02:38:00
|
|
Daniel Wijk |
elin. Så feminismen ledde till att jämställdheten dök upp på riktigt, bra. Nu kan vi ju slänga bort feminismen då och koncentrera oss på jämställdheten då eftersom det är ett problem att ha en ideologi/namn som inte alla kan ställa upp bakom när man vill förändra samhället så radikalt som jämställdheten kräver.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-11-08 10:20:00
|
|
Marcus |
Marcus till elin! Nej jag håller inte med. Feminism är hot mot jämställdehet. Feminismen är kvinnodomineradd och är därför inte jämställd. du kan inte bygga jämställdhet på kvinnodominans. Den enda vägen att gå är att lägga ner feminismen och ersäätta den med en jämställd jämställdhets stärva
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-11-08 10:26:00
|
|
Marcus |
Marcus till Elin. Det är korkat att tro att feminism skapar jämställdhet,e se bara på hur stor misssämja och hur mycket ojäämsätlldhet som helta tiden skapas av feminismen. Skatt för män, det är ju totalt ojämställdet.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-11-08 19:15:00
|
|
Björn |
sv 45: En förklaring kan ju vara att det i nästan alla sammanhang är dräggen som märks mest. Om 999 personer går förbi dig och skakar hand med dig, och 1 pers går förbi dig och ger dig en örfil kommer du att bäst minnas den som slog dig. Ok, jag vet att jämförelsen kanske haltar en smula, men ser du poängen i förklaringsmodellen?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-11-08 22:13:00
|
|
elin svar på 45 & 49 |
det är inte "drägg" som häver ur sig skit till och om kvinnor.det är helt vanliga killar så vitt man ser det på dem.och det är inte typ en på tusen - det händer ofta.daniel:jaså du.jag tror inte att du har koll på detta så väl som jag.sorry.men bra att inte du o dina kompisar inte häver ur dig sån skit, i alla fall.förresten ger män sällan sig på kvinnor i sällskap med andra män.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2004-11-08 22:16:00
|
|
elin svar på 46 & 47 |
feminismen är nödvändig för jämställdheten eftersom den till del kontrar ett ojämställt samhälle.när vi har jämställdhet kan vi slänga bort alla redskap.möjligen.om den är kvinnodominerad får väl männen blanda sig i mer.feminismen skapar ibland missnöje,men den är inte gjord för att vara trivsam.speciellt män har alltid hatat feminismen,även i fall som den stött kvinnors rätt att rösta.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2004-11-08 22:21:00
|
|
elin svar på 44 |
gött,björn.det är nog rätt som du säger.frågan är mer komplicerad än så.jag tror mycket har att göra med att pojkar inte uppmuntras att reflektera över sitt och andras känsloliv till tillräcklig grad.tjejer överältar ofta.det borde finnas ett gött mellanalternativ.tyvärr har dagens föräldrar inte kommit på detta än.vad jag ser.man pratar liksom inte om världen och livet på ett utvecklande sätt.i alla fall rekommenderar jag "ställd" som rör ämnet ifråga. ha d.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2004-11-08 23:03:00
|
|
Björn |
sv 50: En på tusen var bara en lösryckt siffra för att illustrera vad jag menade. Men framför allt: läs om din egna mening igen, för den är viktig "... så vitt man ser det på dem"! Att de beter sig som du beskriver gör dem faktiskt till drägg, oavsett hur mycket deras kostym kostade. Nåja, du är långt ifrån den första att döma hunden efter håren, men av dina övriga resonemang att döma borde du vara kapabel att inte göra det.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2004-11-08 23:08:00
|
|
Björn |
Att det händer ofta är för övrigt ingenting jag betvivlar. Dock tror jag snarare det beror på att de som beter sig illa är väldigt aktiva i sitt beteende. Det är sällan bara en eller två kvinnor de behandlar som skit, utan i princip alla de kommer i kontakt med. Det kan bli ganska många kränkta kvinnor per drägg ja, jag framhärdar i att kalla dem det på ganska kort tid. Det var ungefär så jag menade. ha d.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2004-11-09 01:37:00
|
|
Marcus |
till Elin... Ja ... och nazismen var nödvändig för tyskland, det var nödvändigt att utrota judarna..... Elin.... Feminismen är inte nödvändig, feminismen är ojämställd.... du kan inte kriga dig till fred...... du kan inte skapa jämställdhet med ojämställdhet. Men jag tror inte du kommer fatta det, men vi män kommer heller aldrig att lyfta ettt finger för att hjäpla till med er feminism... så allt kommer att gå hundra gånger långsammare...... än om vi män hade hjälpt till....
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2004-11-10 01:03:00
|
|
Sara |
"men vi män kommer heller aldrig att lyfta ettt finger för att hjäpla till med er feminism... "
Tala för dig själv Marcus! Det finns tack och lov många män som är beredda att lyfta ett finger, och fler kommer det att bli.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2004-11-11 13:19:00
|
|
elin till björn |
nja... min mening var väl snarare att man INTE kan döma hunden efter håren.jag fattar vad du menar och jag tror säkert att det är så,men ändå att det finns väldigt många kvinnofientliga män däreute.sedan är det ju de som är jätteartiga,men förvandlas till riktiga svin så fort de blir avvisade av en kvinna.jaja..hare gött.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2004-11-11 13:22:00
|
|
elin till marcus |
dedär om judarna fattar jag inte,men resten av resonemanget är bra.man kan inte kriga till sig fred.och det är inte heller vad feminister försöker göra.däremot möts de ofta av krigiskt motstånd från folk som påstår att de "verkligen" vill ha "jämställdhet".då går det bra att kriga,eller?feminismen är det enda redskap vi har för att uppmärksamma orättvisorna.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2004-11-11 13:27:00
|
|
elin forts |
feminismen är SOM SAGT inte ojämställd.det är omöjligt eftersom feminismen inte är en utopi eller ett samhälle,utan ett redskap gjort för att blottgöra diverse orättvisor.den är ett samhällskritiskt komplement. till den värld vi lever i.jag håller fullt med sara.för varför skulle män inte lyfta ett finger? många,många vet bättre än att förkasta feminismen bara för att vissa *feminismer* inte kommer att bära god frukt.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2004-11-11 13:32:00
|
|
elin |
ditt resonemang passar ju alldeles utmärkt in på antifeminismen också, eller hur? du kan gärna skylla feminismen för antifeminismens existens - att den är nödvändig som kontringsmedel. precis som feminismen är nödvändig för att kontra samhället. inte sagt att feminismen som antifeminismen definitivt behövs lika mycket
|
| |