|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-05 16:51:00
|
|
goggle |
tänk själv ett debatt-program där björn ranelid raljerar om att kvinnor måste sluta psyk-terra sina män när dom har mens. Det skulle vara skrattretande! SKRATTRETANDE!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-05 16:52:00
|
|
goggle |
fast jag måste hålla med kvinnorna i den här debatten ändpå: Man slår inte en kvinna. Det gör man inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-05 16:55:00
|
|
goggle |
konstigt nog så är detta något jag levt efter hela mitt liv har aldrig slagit en kvinna, men inte fan behöver jag LIZA MARKLUND för att uppfostra mig. Märkligt nog så ingick detta i den kultur jag växte upp i den svenska.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-05 16:56:00
|
|
goggle |
om nån behöver uppfostras så är det Liza. I media-etik.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-05 18:39:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Jag är ledsen, men jämför man mäns våld mot kvinnor med att kvinnor menstruerar så har man nog missat utgångspunkten för den här debatten... läs artikeln igen kanske?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-05 20:56:00
|
|
Marcus |
Men missar man vanlig svenska är det ännu värre.. kan du inte läsa Johannes ;- google skriver "psyk-terra sina män när dom har mens." Det är alltså psykterrorn han är ute efter och jag tycker han har en poäng :-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-06 10:29:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Vet inte riktigt vad som är läskigast med ditt svar. Kanske är det att du tycker att goggles felriktade kommentarer har något med min förmåga att läsa och förstå svenska, alternativt så är det att du försöker jämställa mäns våld mot kvinnor till någon sorts påstådd psykterror? Shit man...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-06 12:41:00
|
|
Daniel Wijk |
Och jag antar att du tycker att kvinnor som slår män är egentligen män på insidan? Isåfall är ingen diskussion nödvändig, då är du redan assimilerad in i ett samhälle där man ska skämmas för sin kropp och ens ursprung enbart på grund utav vad andra har gjort och tyckt innan. Så kan inte ett jämställt samhälle byggas upp, det måste du väl förstå.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-06 13:12:00
|
|
Marcus |
Nej Johannes ,. jag jämför _absurderna_ båda exempel är lika absurda_ google skriver ju attt det är vore skrattretande....
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-06 14:00:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Men Marcus, det är faktiskt så att män som slår kvinnor är ett problem som allt som oftast göms undan eftersom mörkertalet, dvs brott som inte anmäls, är stort. Det är inget absurt exempel utan tragisk fakta. Att försöka göra narr av det inte bara dumt, det är hemskt. Människor lider och ni pratar om pms...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-06 14:03:00
|
|
Johannes Jakobsson |
För övrigt så är det ingen som tycker att män som samhällsgrupp ska skämmas. Däremot finns det människor som tycker att män ska ta ansvar för det våld som riktas mot kvinnor, vilket ur mitt perspektiv är hur j-vla självklart som helst eftersom det är män som står för våldet. Det betyder inte att alla män per definition är skyldiga till misshandel utan att män måste börja anpassa sitt leverne så att kvinnor kan leva sitt liv på samma villkor.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-06 14:07:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Jag blir rent av förbannad. Det vore intressant att se om några av "feminismens" kritiker kunde komma med lite konkreta förslag på hur man kan få slut på mäns våld mot kvinnor utan att belägga männen med något sorts ansvar för sina handlingar. Men istället är allt som skrivs en massa pladder om definitioner och hur en debatt ska bli meningsfull eller inte. För mig är detta likställt med att helt undvika ämnet och söka skada motståndarens argument utan att behöva ta ställning själv.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-06 15:09:00
|
|
Björn |
sv 11: "män måste börja anpassa sitt leverne..."? Ja, de män som misshandlar måste sluta med det. Är det någon som har ifrågasatt det? Däremot har jag som man inget extra ansvar bara för att jag råkar ha samma kön som den som slår. Jaag har naturligtvis lika stort ansvar som vilken kvinna som helst, men inte större. Anser du att tyskarna har större ansvar för nazisternas härjningar än någon annan?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-06 15:34:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Nej, inte bara de män som misshandlar kvinnor. Alla _män_ som vandrar på denna jord måste själva ta ansvar för att se till att de gör vad de kan för att förändra den struktur som existerar i samhället idag som möjliggör att en kvinna hamnar i en situation där hon är utsatt och inte kan försvara sig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-06 15:35:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Att jämföra nazismen med kvinnomisshandel är meningslöst. Det är inte i närheten av att vara samma sak. Vilket åter för mig till tanken att kritikerna inte vill argumentera för sin sak utan hela tiden försöker göra själva diskussionen absurd. Håll dig till ämnet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-06 16:14:00
|
|
Daniel Wijk |
Alla människor som vandrar på jorden, inte bara män har väl precis samma ansvar? Men det ansvare har inte jordens befolkning bara mot kvinnor utan även mot män och barn eller hur? Vilken stuktur det är i samhället som möjliggör att en kvinna kan hamna i en situation som gör att hon far illa är att hon har ett fritt val att välja vad hon vill göra.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-06 16:16:00
|
|
Daniel Wijk |
Hon -kan- välja att sitta inne i sitt rum hela sitt liv och aldrig träffa en annan människa. Eller så kan hon gå ut och träffa folk. Det sistnämda kan leda till att hon råkar illa ut, men så är det i livet. Därmed inte sagt att det är hennes fel, men alla människor i samhället tar den risken så varför är det just bara synd om kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-06 16:20:00
|
|
Daniel Wijk |
Jag antar att din syn på andra män är att dom skiter i kvinnor över huvud taget. Om du tycker detta så varför pratar du med oss då, du måste ju isåfall inse att en person som du inte kan göra någon skillnad om dina tankar om män är riktiga. Jag tar inget ansvar för att kvinnor blir utsatta för våld om inte jag har utfört våldet eller har kunnat inom rimlighetens gränd förhindra det.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-06 16:57:00
|
|
Björn |
sv 15: Jag har aldrig påstått att nazism och kvinnomisshandel är samma sak. Vad jag gör är just att argumentera för min sak, nämligen att i grunden ifrågasätta det kollektivistiska sättet att tänka. Har det verkligen gått det dig helt förbi att det är det jag kritiserar? Att vi alla har ett ansvar förnekar jag inte, jag bara hävdar att ansvaret inte ökar bara för att man råkar ha samma kön som den som slår. Ska det verkligen vara så svårt att betrakta människor som individer?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-06 17:04:00
|
|
Biff |
Johannes, du skriver att män ska ta ansvar för det våld som riktas mot kvinnor. Vad betyder det egentligen? Här kommer olika tolkningar: 1, män ansvarar för att kvinnor misshandlas. 2, män ansvarar för att kvinnomisshandeln ska minska. 3, män ansvarar för konsekvenserna av kvinnomisshandeln. Vilken av tolkningarna är den rätta?
|
| |