Inlägg #1: Postat: 2004-11-04 22:52:00
|
Biff |
Det är pinsamt uppenbart att du inte läser DN just nu, Sandra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-04 23:07:00
|
Marcus |
När skall det ena lyftas fram framför det andra? När skall judar lyftas fram framför palestinier? När skall homosexuella lyftas fram framför transexuella och bisexuelal?
Ditt resonemang blir bara fel hur du än tänker Sandra. Allt våld måste diskuteras inget lyftas fram framför något annat
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-05 03:59:00
|
Nisse |
Så här skriver Sandra: "Visst, men låt oss prata om det faktum att varje dag misshandlas kvinnor i sina hem. Det är verkligheten."
Detta är fel. Faktum är att kvinnor OCH MÄN misshandlas varje dag i sina hem. Att Sandra glömmer bort den ena halvan av verkligheten visar bara ännu tydligare att det Lundahl m.fl. säger måste sägas och att feminister som allt ivrigare propagerar mot mäns våld mot kvinnor är sexister.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-05 08:02:00
|
MickeR |
Sandra vill att vi ska tala om mäns våld mot kvinnor. Ok, det kan vi göra. Men hon ska inte försöka inbilla oss att hon inte tycker att det problemet är viktigare än andra former av våld. Se bara hur hon avfärdar de som vill nyansera debatten med ett "Visst, men låt oss prata om det faktum..". Vad är det om inte en solklar indikation på vad Sandra tycker är viktigast?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-05 08:43:00
|
Michael Lundahl |
För att svara på dina frågor: våldet mot männen är vanligare förekommande och grövre. Ändå är våldet mt kvinnorna det enda som är i fokus. Därav budskapet att våld mot män är inte viktigt. Därav budskapet att män är nte skyddsvärda.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-05 10:14:00
|
carin |
svar 1
Att bemöta debatten som handlar om kvinnors/mammors utsatthet för våld från män vilka oftast är deras partner i en "kärleks-"relation med att "män misshandlas minsann också leder inte huvudfrågan i just denna debatt vidare.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-05 10:14:00
|
carin |
svar 2
mansmisshandel skall avhandlas i en egen debatt om män anser att deras kvinna slår skiten ur dem,hotar att döda dem,våldtar ? dem,hotar med att göra gemensamma barnen illa.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-05 10:15:00
|
carin |
svar 3
debatt misshandel skall delas upp i olika delar såsom vem,var,när hur,varför misshandel äger rum,och där angripa var sak för sig för att rättvist synligöra faktum misshandlade individer lever i.
synligörs detta så är det genast mycket lättare att se verkligheten,istället för att göra som man gör idag-mixar ihop allt i en o samma debatt vad gäller våld.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-05 10:16:00
|
carin |
svar 4 slutsvar
det enda sidospår jag kan tänka mej passa in i denna debatt är att barnens utsatthet belyses iom att de många gånger lever i ett hem där deras mamma är utsatt för våld ty barnen blir ju indirekt utsatta pga av det.Genom det kan debatten alltid utvecklas och vi kan hoppas att en debatt om hur vårdnadslagen låter redan utsatta barn tvingas till umgänge med en förövare samt att samma förövare får ha om barnen trots sitt våldbeteende.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-05 10:49:00
|
Sune |
Citat" Att det är den person som ska värna om dig och stötta dig som skadar dig."
Vaddå jämlikt? Skall kvinnan vara svag hjälplös? Vart tar då jämlikheten vägen?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-05 11:45:00
|
Chris.X |
Att män är mera benägna att initiera våld i parrelation är dessvärre en sanning med modifikation. Jo, män är förmodligen mera benägna, men kvinnor är NÄSTAN LIKA benägna. Någonting man glömde nämna i den feministiska propagandaapparat även kallad Genusforskning.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-05 11:54:00
|
Chris.X |
Om man säger att kvinnor som blir slagna av sina män ligger illa till, är det mycket mycket värre för de män som blir utsatta. Ingen tar dem på allvar. Om man som vissa föreslår slår tillbaka mot kvinnan, kan kvinnan lugnt anmäla en för misshandel. Vem tror ni rätten tror på om kvinnan t.o.m. kan uppvisa blåmärken och andra skador? Mannen kan m.a.o inte göra någonting alls. Bara ta emot alla slag och sparkar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-05 11:55:00
|
Chris.X |
Att det är bara män som slår är lögn och åter förbannad lögn. På sidan ifeminists.net finns massor med artiklar, b.la. finns en man som heter George Rolph som startat ett nätverk som heter Man2Man med män som blivit misshandlade. Som hjälper andra män så gott dom kan. En intressant artikel som man blir upprörd över är: Länk: ifeminists.net
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-05 11:55:00
|
Chris.X |
George har själv blivit svårt misshandlad av sin före detta fru. Ingen tog honom på allvar. Polisen trodde inte ens på honom när han blivit svårt knivskuren, och ligger i sitt eget blod. De trodde bara att kvinnan försvarat sig själv. Kvinnan fick deras barn, samt underhåll från Gerorge, trots att det var hon som manipulerat och misshandlat Gerorge och deras barn. George hade aldrig ens krökt ett hårstrå på sin fru. Gjorde han det skulle han med stor sannolikhet fått fängelse.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-05 11:55:00
|
goggle |
jag tror att anledningen till att denna debatt härjar är att dess sk feminister inser att dom börjar tappa fotfästet. Kvinnor är inte så förtryckta som dom gärna vill tro och då tar man till detta klassiska grepp: Mannen håller kvinnan kuvad med sin fysiska styrka hans ända biologiska fördel.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-05 14:23:00
|
goggle |
TILL SOURZE REDAKTIONEN: Jag tycker ni ska ha FEMINISM som egen kategori här.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-05 15:46:00
|
Tredjemannen |
För egen del tycker jag det vore än mer angeläget att tala om vuxnas våld mot barn. För en vuxen kvinna finns oftast någon form av utväg från en våldsverkare men barnen har en hopplös situation.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-05 16:11:00
|
anonym |
Det är väl bra att våldet debatteras, men varför vill feministerna inte godta mäns vittnesmål om kvinnors våld mot män och barn? Jag tror ingen av er feminister skulle kunna se mig i ögonen när jag berättar vad jag gått igenom
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-05 16:49:00
|
goggle |
att argumentera att män som folkgrupp förtrycker kvinnor är lika dumt som att säga att kvinnor som folkgrupp förtrycker män när dom har mens.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-06 08:32:00
|
per |
|
|