|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-25 22:43:00
|
|
Anna Li |
Jag måste erkänna att jag utan att ha någon kunskap i fallet i fråga instinktivt lagt en betydande skuld på brodern. Som flicka har Jila sannolikt först ingen möjlighet att säga emot sin bror, sedan blir hon fråntagen sitt barn och dömd till döden. Men du har naturligtvis rätt i att med den bristande kunskap vi har om fallet är båda barnen offer för ....någonting.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-25 22:46:00
|
|
Gori |
Du har lite fel.Jag tycker att det ar vansinnigt tragiskt det som hander. Forst och framst eftersom det har inget med Koranens bud att gora. Enligt Koranen hade Jila och hennes bror fatt ga fria om de uttryckligen angrade sig och lovade att leva ett "rent liv. Darfor tycker jag att du anvander helt fel ord nar du sager "den islamiska regimen". Det handlar bara om den Iranska regimen anno 2004.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-25 23:01:00
|
|
Catherine Danell |
Jag läste om det här någon annanstans och det finns inte ord för vad jag tycker om det, du uttryckte det bra, en jävligt viktig artikel!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-26 09:18:00
|
|
Missan |
Ja, vad ska man säga.
Bra att du tar upp det. Det är verkligen hemskt hur det går till i vissa länder. Hon är ju ett flickebarn, liten och allt det där. Hua, hoppas dom backar och släpper barnen fria igen!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-26 09:57:00
|
|
Stefan L |
Vi bör ha klart för oss att det är Ledningen! i det landet som "önskar" stena ett BARN, INTE FOLKET!
Att dra alla över samma kam vore ett fatalt misstag.
Jag kommer inte ifrån att jag får svårt att andas, när jag läser något så jävla uridiotiskt...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-26 10:06:00
|
|
Alvunger |
Bra och viktig text.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-26 10:56:00
|
|
Adde |
vilken otur för henne då.. haha
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-26 11:25:00
|
|
Lars Nilsson |
Feministerna säger "en bra och viktig text". Jaha? Är det allt ni kan säga? Inga fördömanden utav dessa MÄN som mha sharialagar och familjedomstolar dömer KVINNOR till dödsstraff för att MÄNNEN inte kunnat hålla sina snoppar i styr? Varför kritiserar ni inte mer? Ni vet väl att det finns personer i Sverige som har samma värderingar som prästerskapet i Iran? Var är kritiken mot dessa MÄN? Är det bara SVENSKA MÄN ni kan kritisera och trakassera?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-27 02:44:00
|
|
Jakob |
Skulle du som infödd Svensk ha skrivit denna artikeln så vore du stämplad som milt sagt- rasist! Så långt har det gått. Islam får man inte analysera eller kritisera. Då är man ute i den politiska-kylan! De offrar flicke-barn på löpande barn. Med medias hjälp...Sveriges media är den mest makt-lojala i Europa.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-27 08:53:00
|
|
marlon |
Sådana primitiva kulturer kan man inte påverka. Själva den persiska kulturen är ju inte primitiv, utan väldigt utvecklad. Det man har och tacka är det fundamentalistiska tänkandet som gör att de befinner sig ungefär där kristendomen gjorde på 1400-talet
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-27 10:29:00
|
|
Niklas |
1 Stening - en 3000 år gammal biblisk lag - har inte praktiserats i Iran under en tid. Den avskaffades även i lagtexterna för ett par år sen.
2 Stening, när straffet existerade, var för äktenskapsbrott, så även om det skulle ha existerat så skulle det aldrig utdömas i det här fallet.
3 Rättsväsendet i Iran har också avfärdat denna lögn som spridits av Herr Ghasemiani och hans likar, bl.a på
Länk: womeniniran.org
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-27 10:30:00
|
|
Niklas |
Någon "stening" har aldrig utdömts utan de har omhändertagits av de sociala myndigheterna.
Kommunister ja, det är just vad han är som Herr Ghasemiani är självklart mindre intresserade av verkligheten, och mer intresserade av att sprida sin propaganda. Därför är det irrelevant om det de skriver är sant eller falskt; poängen är att man använder ett argument som går hem hos svenska folket för att misskreditera sina politiska motståndare, i detta fallet partiet som styr i Iran.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-27 17:12:00
|
|
Anna Drangel |
Det är fruktansvärt! Jag tycker det är helt horribelt att religonen används som täckmantel för att förtrycka och trycka ner och visa sin makt. Detta gäller flera religoner, men måste säga att islams kvinnosyn är bedrövlig. Att överhuvudtaget behöva bära slöja för att bli accepterad i ett samhälle är så befängt att man bara suckar - för att inte ta deras syn på sex. BÄHHHBLÄÄÄÄPPPPTSRRRUUU.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-28 10:00:00
|
|
Josua |
Stening betraktas som vedervärdigt, med all rätt. Men jag saknar liknande reaktioner när man utför helikopterattacker mot oskyldiga barn och förstör barnens hem med bulldozer. Kristenheten accepterar detta så länge det inte är muslimer som gör det.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-31 12:18:00
|
|
susanna s |
En mycket bra artikel men lyssnar mullorna? Tänk på att USA har inte skrivit på barnkonventionen franför allt för att den förbjuder dödsstaff för personer under 18 år. Är USA ett civiliserat land?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-31 14:15:00
|
|
Kritisk |
Kommunistisk propaganda i första hand. Missvisande om kurder och delvis om Irak som starkt har moderniserats. Förakt för religion stinker och du blandar friskt ihop begreppen. Men mest är den enfaldiga uppfattningen att en 13 och 15 åring inte vet vad dem gör.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-05 09:47:00
|
|
René |
test
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-05 09:51:00
|
|
René |
Stefan och Lalou Självklart skall mitt inlägg kunna kritiseras. All kritik är positiv om den
åtföljs av konstruktiva förslag. Men visst går det att tala om en tidsaxel som inte kan vara annat än rak.
|
| |