Manshatarkrönika

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-10-19 17:02:00
Alvunger
Haha ja det mästerverket ja... Så du menar att jag är i botten av min svallande våg nu, och männen vill vara i sin grotta?
Inlägg #2: Postat: 2004-10-19 17:10:00
Calle S
Män tror ofta att kvinnor beskyller dem för saker som de inte känner att de kan rå för. Kvinnor uttrycker ofta sig i känslomässiga ordalag medan män tolkar dessa ordagrannt. Mao är bollen upplagd för att man ska missa poängen. Poängen är inte att vi män ska känna kollektiv skuld för vad idioter som har ett fysiskt övertag tar sig till med kvinnor.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-19 17:10:00
Calle S
Poängen, som jag tolkar Alvungers lista med förslag, är att hon vill att vi ska visa att vi faktiskt symptiserar med dessa utsatta kvinnor, att vi ser med avsky på de män som förtrycker kvinnor, att vi lyssnar på den orättvisa som de upplever, att vi faktiskt bryr oss om våra kvinnor, alla kvinnor. Alvunger är ingen manshaterska, hon är frustrerad över att män bara försvarar sig i stället för att lyssna så hon tar i rätta mig om jag har fel
Inlägg #4: Postat: 2004-10-19 17:12:00
Calle s
Alvunger, hoppas du inte tar illa upp för att jag tolkar fritt, jag vet att du säger ifrån om jag tolkat fel :-
Inlägg #5: Postat: 2004-10-19 17:17:00
Joakim Johansson
Jag jublar Calle. En fullträff så det bara sjunger om det. Istället för att lyssna och förstå börjar en del skrika " JAG HAR INTE SLAGIT NÅGON, JAG ÄR OSKYLDIG!". De tar åt sig personligen istället för att se hur verkligheten ser ut.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-19 17:17:00
Alvunger
Sympati är trevligt men sympati förändrar inget. Meningen med min lista är i första hand att se till att NÅGOT sker, att män blir delaktiga i att förändra de delar av mansrollen som genererar dessa traumatiska livsöden. Men du har tolkat mig rätt vad gäller att jag inte hatar män.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-19 17:21:00
Calle S
För övrigt har jag inte kommit till "svallande våg" kapitlet än men jag tror mig förstå vad du menar.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-19 17:23:00
Per Lindgren
Calle S:
Vad skönt att någon kommer som en bro mellan två världar och hjälper oss dödliga i denna prekära situation. Jag önskar att jag var lika allvetande som du är. Berätta för mig. Skulle inte kommunikationen förenklas lite om man istället för att tala i gåtor och provokativa påhopp sade vad som du påstår sägs mellan raderna? Per Lindgre
Inlägg #9: Postat: 2004-10-19 17:29:00
Calle S
Självklart räcker inte sympati långt för att förändra ett samhälle, det tar tid eftersom det är flera generationer som ska påverkas. Vad som är lite kinkigt är att kvinnovåldsproblematiken så intimt hör ihop med missbruk. Jag tror faktiskt att bättre psykvård och missbrukarvård skulle göra mer för att minska våldet i samhället än ett manligt demonstrationståg för kvinnofrid med det ej menat att det inte skulle behövas.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-19 17:35:00
Calle S
Per, skönt att man inte är ensam här. Jag tror dock att det är både mäns och kvinnors ansvar att försöka förstå varandra bättre. Om alla skulle prata manligt "klarspråk" skulle mycket känslomässig info gå förlorad. Och varför ska kvinnor igen anpassa sig till manlig norm :-
Inlägg #11: Postat: 2004-10-19 17:54:00
Per Lindgren
Svar 10:
Manligt eller kvinnligt vet jag inte ifall det är att tala klarspråk. Jag tycker bara att det är bra, då det minimerar risken för missförstånd. Du talade om att kvinnor säger saker som män tar för ordagrant. Det som har yttrats på sourze är i många fall angående mäns kollektiva skuld. Jag har svårt att tolka budskapet bakom, så du som läst nämnda bok kanske kan hjälpa mig. Vad säger boken du läser om det?
Inlägg #12: Postat: 2004-10-19 17:55:00
Per Lindgren
Det kanske betyder något romantiskt och vackert, men det jag ser är mansförakt och en vidgande klyfta. Josefine klagar på att män pekar åt ett annat håll istället för att göra något konstruktivt av kritiken. Felet ligger inte där, utan hos sändaren. Det kanske betyder något romantiskt och vackert, men det jag ser är mansförakt och en vidgande klyfta. Josefine klagar på att män pekar åt ett annat håll istället för att göra något konstruktivt av kritiken. Felet ligger inte där, utan hos sändaren.
Inlägg #13: Postat: 2004-10-19 17:55:00
Per Lindgren
Om kommunikationens sändare har en anklagande ton är självförsvar att vänta. Att inte försvara sig när kritiken innehåller påhopp och skuldbeläggande är att likställa med erkännande. Jag kommer därför peka bortåt så länge kritiken har den anklagande tonen.
Inlägg #14: Postat: 2004-10-19 17:58:00
Per Lindgren
Blev visst lite galet när jag klistrade in texten. Du förstår nog vad jag vill säga ändå. Subtrahera upprepningen.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-19 18:05:00
josephine f
Jag har svårt att se varför män uppfattar detta som skuldbeläggande och anklagande när Josefine har varit tydlig med att det inte är alla män som slår och våldtar, men att alla människor har ett ansvar att se vad som händer och reagera. Vad i det är det som är orättvist?
Inlägg #16: Postat: 2004-10-19 18:05:00
Alvunger
Men du Per. Jag tror jag förstår vad du vill säga. Eller jo, klart jag förstår. Men jag håller inte med : Alltså såhär, oavsett vad "sändaren" säger, vilka du väl i detta fall menar är feministerna, så skall väl inte det hindra mottagaren för att ändå agera och vilja förändra?
Inlägg #17: Postat: 2004-10-19 18:05:00
Alvunger
Jag tycker att det är en lam ursäkt. "Jag vill få slut på våldet, men så länge feministerna använder fel retorik o fel budskap så gör jag inte ett skit". Alltså feministerna drabbas ju inte av att män inte vill befatta sig med våldsfrågor. Det är de utsatta som drabbas.
Inlägg #18: Postat: 2004-10-19 18:17:00
Per Lindgren
Svar till 17:
Jag har aldrig sagt att jag inte kommer att göra ett skit. Jag kommer däremot aldrig göra ett skit på feministernas villkor. Inte när de försöker provocera fram det.
Inlägg #19: Postat: 2004-10-19 20:27:00
Tomas
Alvunger: Din argumentation faller ihop när du från ingenting helt plötsligt kommer fram till att mansrollen måste förändras. Faktum är att det ingår i mansrollen att INTE slå kvinnor, men detta passar ju inte in i de feministiska konspirationsteorierna.
Inlägg #20: Postat: 2004-10-19 20:31:00
Tomas
Av denna anledning är det ingen man som talar om för sina vänner att han misshandlar sin fru/liknande så vi andra kan faktisk inte ta något ansvar om inte kvinnan polisanmäler eller pratar med gemensamma bekanta.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...