Manshatarkrönika

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-10-19 23:42:00
Uno Hansson
Det som ingår i den historiska mansrollen - både evolutionärt och kulturellet - är att utöva våld för att försvara sig. I Sverige började detta förändras för tusen år sedan i och med kristendomen. Däremot gäller det naturligtvis inte våld mot kvinnor. Men här slår det visst fortfarande slint i vissa manshjärnor.
Inlägg #22: Postat: 2004-10-19 23:49:00
Uno Hansson
Numera är statens våldsmonopol för att bestraffa kränkningar av frihetsrättigheterna så pass etablerat inom kulturen så att den urgamla mansrollen med fördel kan och bör förändras enligt nuvarande förutsättningar.
Inlägg #23: Postat: 2004-10-19 23:55:00
Uno Hansson
De förändringar som krävs gäller naturligtvis sedan sekler inte alla män individuellet, men det gäller rimligen fortfarande vissa mäns attityder för att hävda sig inom vissa grupper och i vissa gäng.
Inlägg #24: Postat: 2004-10-20 00:02:00
Uno Hansson
Denna gamla typiskt manliga våldsmentalitet, visades bl.a. i filmen "Jägarna" som visades på tv för några år sedan.
Länk: susning.nu
Inlägg #25: Postat: 2004-10-20 09:06:00
Calle S
Per, jag tycker inte att någon ska ta skit men eftersom jag inte tar manshatarpolemik så personligt så kan jag se det för vad det är, frustration och ilska över att inte nå fram och att inte få erkännande för sina upplevelser. Låter man alla argument tolkas i kollektiva termer så blir det omöjligt att hitta en konstruktivt dialog. Det blir bara en partiledardebatt där ingen vinner.
Inlägg #26: Postat: 2004-10-20 09:07:00
Calle S
Istället fördjupas klyftan och alla går därifrån och känner att:
1. De lyssnar inte
2. De anklagar mig felaktigt.
Hur löser man konflikter? Tycker du det är "romantiskt" att släppa på prestigen och kanske tänka tanken "Hur kan tjejer vara så förbannade när jag själv inte alls upplever samhället på det sätt de beskriver? Antingen har de fel eller så har jag fel eller så upplever vi inte samma sak och båda har rätt."
Inlägg #27: Postat: 2004-10-20 09:07:00
Calle S
Om vi upplever samhället olika så skit i tonen på inlägget och se till meddelandet. Det är inte män som förtrycks i samhället. I de fall människor förtrycks är majoriteten kvinnor. Om däremot frågor som mansskatt tas upp seriöst och inte som en pr-kupp då är det allvarligt och måste bekämpas i mina ögon.
Inlägg #28: Postat: 2004-10-20 12:47:00
Per Lindgren
Om man inte reagerar över osakliga påhopp sätts normen snabbt. Då blir det allmänt accepterat att använda onödigt hårda ord mot män. Du behöver inte förklara för mig hur samhället ser ut. Jag är på det klara med det. Jag är också på det klara runt hur kvinnor kan se det osv. ”Låter man alla argument tolkas i kollektiva termer så blir det omöjligt att hitta en konstruktiv dialog.”
Inlägg #29: Postat: 2004-10-20 12:47:00
Per Lindgren
Ifall de uttrycks i kollektiva termer kommer dels meningen tolkas så och dels kommer den konstruktiva dialogen omöjliggöras. Och går då feministerna hem och tänker ”de lyssnar inte” så tänker de fel. Lyssnaren har tvärtom gjort ett utmärkt jobb.
Inlägg #30: Postat: 2004-10-20 12:47:00
Per Lindgren
Han har lyssnat in varenda anklagelse och säkerligen det underliggande budskapet också, men det blir helt ointressant p.g.a. den osmidiga ingången. Jag kommer inte att skita i tonen. Så enkelt är det. Jag kan acceptera tonen den dagen jag förtryckt en kvinna.
Inlägg #31: Postat: 2004-10-20 15:59:00
Biff
Calle, jag håller med dig till viss del, men inte i liknelsen med en partiledardebatt. Skillnaden är att jag ärligt talat inte bryr mig särskilt mycket om vare sig feminister, feminism, förtryck eller kvinnomisshandel. Inte heller har jag något särskilt starkt behov av att övertyga folk om att jag inte bryr mig.
Inlägg #32: Postat: 2004-10-20 16:00:00
Biff
Om jag läser en text som anklagar män, blir jag upprörd och skriver kanske en kommentar, men inom en vecka har jag glömt detta och lever på som vanligt, utan att göra ett smack mot kvinnomisshandel. Feministerna har alltså allt att förlora, och inget att vinna, på att börja bråka med sina mottagare i kommunikationen.
Inlägg #33: Postat: 2004-10-20 16:01:00
Biff
Jag tror dessutom inte att jag är ensam om att fungera på det viset.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...