|
Inlägg #21: Postat: 2004-10-19 16:39:00
|
|
goggle |
det är ju uppenbart när man läser inläggen här att männen behöver en motsvarighet till feminismen.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-10-19 16:46:00
|
|
sten |
"Är du från en annan planet" är ett bra exempel på förhållanden som skulle få de flesta män att reagera och kanske också agera.Det finns mycket mera laddning där en om feminister gör alla män ansvariga för kvinnomisshandel. Förstå mig rätt jag också av misshandlade kvinnor men jag vill inte känna ngn kollektiv skuld men medansvarig när det gäller barnen.Konstigt??
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-10-19 16:51:00
|
|
nickel |
I min lilla stad misshandlades i helgen fem personer svårt av olika gäng. De var alla män. Din artikel var väl inte så tokig och jag är verkligen tacksam för alla som jobbar för utsatta kvinnor på olika sätt... men faktum kvarstår. Män får också, om inte mer, stryk. Varför skulle det på något sätt vara mindre viktigt? Det är våld i allmänhet som är vidrigt, vilket kön det riktar sig mot är faktiskt ganska ointressant.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-10-19 16:52:00
|
|
från läktarplats |
Ansvar att göra som du säger. Glasklart, vi har ett ansvar, men det är inte upp till oss att avgöra vad detta ansvarstagande innebär, det skall du göra. Om jag hjälper misshandlade kvinnor, lovar du att hjälpa alkoholiserade män?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-10-19 17:00:00
|
|
Calle S |
Jag tycker det är klandervärt att inte en enda kille här kan läsa med lite självironi och mellan raderna. Kanske är det för att jag läser "Män är från Mars, kvinnor från venus" just nu men hela denna diskusion ser ut som ett stort äktenskap i kris.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-10-19 17:11:00
|
|
Undrande |
Men snalla josefin, du har fina ideer. Men ar du inte lite val idealistisk nu? Saval man som kvinnor kan inte paverka eller bestamma vad som forsiggar i andras hem. Folk killar/man som misshandlar och valdtar kvinnor ar djupt storda och sjuka. Till en viss grans kriminella ocksa, om man nu inte vill dalta med dem och tvunget "forsta" dem. Dessa manniskor ar blockerade, lever i sin egen varld. De ar inte mottagliga for information eller annat.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-10-19 17:13:00
|
|
Joakim Johansson |
Klockrent. Perfekt. Håller med dig till 100 procent. Trots att jag inte är feminist, och aldrig någonsin kommer att bli så står jag på din sida. Jag har skrivit det förut, många män reagerar som primitiva gorillor så fort denna debatt kommer upp. De tar allt personligt och förlorar totalt fokus. Och det är så synd eftersom det totalt stannar upp alla möjligheter till framsteg.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-10-19 17:34:00
|
|
Marcus |
Men Manshat är ju också misshandel! Har du aldrig tänkt på det? Både män och kvinnor är utsatta för våld fysikt och psykitksk. JAG LIDER !! på grund av feminismen. Är då inte feminismen värd att läggas ner och ersättas med en jämställd jämtälldhetsträvan.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-10-19 17:59:00
|
|
Jon Hallqvist |
Vem har tänkt ta upp bägge könens förtryck av barnen och deras ideer?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-10-19 18:42:00
|
|
realist |
Men shit vilken lögn att det våldtas en kvinna i timmen, möjligen i universum, inte i sverige.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-10-19 18:46:00
|
|
herman |
Bra skriven krönika !
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-10-19 19:05:00
|
|
Anna Li |
Bra! Jag häpnar återigen över att det självklara måste förklaras på en sådan basal nivå, men du gör det bra. Synd bara att förslag läggs på ett sådant sätt/framställs så i media att vi får en pseudodebatt istället.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-10-19 19:17:00
|
|
ensam |
Ditt grundantagande är så vitt jag kan se att våld är en social konstruktion. Annars hade du väl inte trott att det har så mycket med "mansrollen" att göra. Jag tror du har fel. Våld och aggression är en grundläggande mänsklig egenskap, som aldrig kommer att kunna pratas bort helt. Samhället och "mansrollen" säger redan idag att våld, speciellt mot kvinnor, är fel.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-10-19 19:28:00
|
|
kento |
Snyft snyft snyft ja det finns väl inga kvinnor som slår män???
Vet du hur stort mörkertal det är frågan om???
Det är inte många män som anmäler dessa övergrepp.
Tänk dessutom på alla äckliga otrogna mammor och kvinnor som slänger ner sina barn från Alviksbro
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-10-19 19:56:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Stå på dig!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-10-19 19:59:00
|
|
David |
Josefin, jag tycker att du har skrivit en klar och tydlig artikel. Jag förvånas över de många negativa kommentarerna. De flesta torde väl i alla fall vara överens om att misshandel och våldtäckt är fel, oavsett vem det drabbar och oavsett orsaken till det. De förslag du gav till åtgärder kräver ju inte att man ställer sig bakom någon särskild förklaringsmodell, det räcker med att ha en känsla av medmänsklighet inom sig.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-10-19 20:00:00
|
|
Erik |
Misströsta er inte, alla ni antifeminister! Det finns gott om feminina kvinnor som väntar på sin drömprins. Hon vill inget annat än vara din underlydande hustru. Men se till att du har en bra ekonomi så att frun kan gå och shoppa med sina väninnor utan att behöva skämmas. Bra status bör du också ha, läkare är inte så dumt, det finns gott om sjuksköterskor som vill bli knullade. När du blir vuxen och din fru känns gammal och tråkig kan du byta ut henne mot en yngre, det finns gott om villiga.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-10-19 20:11:00
|
|
PerB |
Nu kanske någon redan svarat i kommentarerna, men du angriper fel saker. Det som det protesterats mot är inte att vi ska ta ansvar, utan att det enbart är män som grupp som ska ta ansvar. Jag är precis lika mycket/lite ansvarig som du för mäns våld mot kvinnor. Alla/ingen ska ta ansvar. Inte män/kvinnor.. Mammor har lika stort ansvar för att deras söner inte växer upp till att bli kvinnomisshandlare som pappor. Eller hur?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-10-19 20:18:00
|
|
Jon B |
Klassisk Alvunger. På könsfronten intet nytt.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-10-19 20:23:00
|
|
Mathias |
Varför känns alla dina förslag som klippta ur "Tillsammans"?
|
| |