Inlägg #1: Postat: 2004-10-18 18:17:00
|
Sune |
Fysiskt våld i alla dess former är förbjudet. Den som blir utsatt får väl göra en polisanmälan så att gärningsmannen åker dit. Dessutom, varför stanna i ett förhållande en minute efter första smällen?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-18 18:34:00
|
Joakim Johansson |
Håller med dig i stort där Joachim. Inte att vi ska ta ett kollektivt ansvar, men att vi kollektivt måste agera mot kvinnorvåld. Och det är en stor skillnad.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-18 18:49:00
|
Joachim, modell 1933 |
Vi judar måste ta ett kollektivt ansvar för att bekämpa våld mot arier. Vi kan inte dra oss undan. Vi som inte använder våld i något sammanhang, försvarar inte krig och tortyr och därmed har ett gott samvete, vi måste vara tydliga när det gäller våld och förnedring av arier. Vi måste påtala varje försök som förhärligar våld och förnedring. Detta medför bl.a. här på Sourzes sidor att judar med dåligt samvete försöker misskreditera nazismen. Och därmed avslöjar sig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-18 18:58:00
|
Joakim Johansson |
Det där hänger jag inte reiktigt med på! Jag är väl för ung!
Vill dock förtydliga mig själv ovan. Visst ska vi ta ett kollektivt ansvar, men vi bör inte beläggas med en kollektiv skuld. Det är kontraproduktivt anser jag. Men visst ska vi ta vårt kollektiva ansvar och kollektivt agera för ett jämlikt samhälle.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-18 19:11:00
|
Nisse |
Att utdelandet av kollektivt ansvar är så j-a dumt, beror på att detta ansvar bara delas ut till männen, och inte till kvinnorna att stoppa mäns och kvinnors partnervåld, när kvinnor kan ta precis samma ansvar som männen och göra något åt våldet. Varför bara männen? Kan inte kvinnor?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-18 19:17:00
|
Joakim Johansson |
Svar 5: Eftersom det odiskutabelt är männe som står för det mesta av våldet i samhället är det väl ändå vi som borde börja ta ansvar för våra bröders agerande. Och det är mycket enkelt. Det handlar om att be den där polaren som alltid ska fajtas på krogen att lägga av. Det handlar om att ingripa om du märker att en kvinna misshandlas. Det betyder inte att du ska står där i skamvrån med en strut på huvudet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-18 19:19:00
|
Joakim Johansson |
Våga säga ifrån. Vi män accepterar ofta andra mäns våld med motiveringen att "ja ja...alla män slåss ibland". Eller för att vi är för fega för att säga ifrån. Och det är just dessa mekanismer vi kollektivt måste ta ansvar för. Vi som inte slår måste ta våra våldsamma bröder i kragen. Vi måste kollektivt göra en kursändring när det kommer till våra manliga normer.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-18 19:36:00
|
Greg |
Jag tänker inte ta credit för alla uppfinningar män gjort genom tiderna, men inte heller skuld för allt dumt de gjort heller. Män är inte mina bröder. Jag har inga bröder.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-18 19:56:00
|
Joakim Johansson |
Svar 8: Nä man kan ju låtsas att man är ensam i hela världen och att man inte är beroende av någon. Bättre än att medge och förstå att vi människor fungerar i sociala sammanhang och strukturer. Personligen kallar jag det undanflykt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-18 20:29:00
|
Nisse |
Svar 6: Problemet för elitfeminister som Gudrun och JämO är att män - en förkrossande majoritet - redan tar det ansvaret. Jag gör det, men knackar inte på hos grannen varje dag för att kontrollera att ingen misshandel ägt rum. Någon j-a angivare kommer åt kommunister kommer jag aldrig att bli.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-18 20:32:00
|
Nisse |
Dessutom tar alla män redan det ansvaret i avsevärt större utsträckning än Svensson - du och jag - tar vårt ansvar mot skattefusket och svartjobbet. När anmälde du en svartjobbande eller skattefuskande kompis till polisen senast, eller när läxade du upp honom/henne/dig senast för att han/hon/du inte tar sitt ansvar och motarbetar svartjobbar- och fuskarstrukturerna i samhället.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-18 21:25:00
|
pUs |
Vadå "avslöjar sig" ? Jag har aldrig slagit någon i hela mitt liv, men däremot blivit slagen själv flera gånger. Vad är det jag "avslöjar" genom att inte per automatik svälja den färdigtuggade smörjan om kollektiv skuld? Ska jag ta ansvar för dom som en gång har slagit mig?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-18 21:30:00
|
Raygun. |
Man kan naturligtvis inte ta ansvar för något annat än sina egna handlingar...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-18 21:40:00
|
Biff |
Joakim, män är inte mina bröder mer än kvinnor är mina systrar.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-18 22:05:00
|
Joakim Johansson |
Svar 14: Okej då, jag valde tydligen ett ord som vissa inte gillar. Men faktum kvarstår. Det finns en social struktur, skapade av oss män, där vi inte tar itu med mäns våld i samhället. Hårda fakta ligger framför oss, ändå nekar vi. Jag tycker det liknar strutssyndromet. Och återigen. Det betyder inte att man tar på sig någon skuld, men att man förstår att man har ett ansvar som samhällsmedborgare och delaktig i detta land. Något du är vare sig du vill det eller inte.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-18 22:09:00
|
Joakim Johansson |
Svar 11: Kan säga att jag läxat upp vänner som jobbat svart, kört onyktra och som struntat i att rösta. Men det är jag det.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-18 22:45:00
|
Nisse |
Svar 15: Vadå social struktur där vi inte tar itu med mäns våld? Har du svalt allt vad feministisk propaganda heter? Kvinnor misshandlar sin partner minst lika mycket som män, och kvinnor i Sverige misshandlas ö h t väldigt lite. Feminister kommer att gnälla och skuldbelägga kollektivt så länge en enda kvinna misshandlas. En fluga gör ingen sommar och några få fall av könsneutralt partnervåld gör ingen j-a struktur!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-19 00:13:00
|
Biff |
Svar 15, OK! Få höra nu Joachim, varför tror du att "mäns våld i samhället" beror av en samhällsstruktur skapad av män? Vad har du för belägg för detta?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-19 11:58:00
|
Joakim Johansson |
Svar 18: Ända sedan jag var liten har jag till skillnad från min syster fått lära mig att tävla om det mesta. Det handlade om vem som spottade längst, cyklade snabbast, klättrade högst, och vem som var starkast. I detta låg naturligtvis en strävan efter att stiga i hierarkin. Att få status. De som förlorade var svaga och hamnade i botten. Inte sällan hånades dessa individer.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-19 11:59:00
|
Joakim Johansson forts. |
Som vuxen bär jag med mig detta fast på ett annat plan och betydligt mer sofistikerat. Det ingår i den manlighet som jag, och de flesta andra svenska män, lever med.
Denna manliga struktur finns överallt i samhället. Den är norm eftersom vi män i århundraden format samhället.
|
|