Inlägg #21: Postat: 2004-10-19 11:59:00
|
Joakim Johansson forts. |
Och eftersom tjejer inte på samma sätt fostras som killar har de naturligtvis svårare att hävda sig i ett sådant samhälle. Medan de lekte med dockor sprang vi ikapp. Medan de satt med bästisen och pratade kärlek hängde vi med killgänget och gjorde saker i grupp. Vi män är helt enkelt fostrade till att ta för oss, och i detta ligger ett visst mått av att trampa på de svagare inte alltid, och oftast är de svagare just kvinnor. Jag kräver inte att någon ska hålla med, men det är min syn på saken.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-10-19 12:16:00
|
pUs |
Joakim; Bara för att du har blivit uppfostrad på ett visst sätt behöver inte det betyda att någon sorts osynlig "struktur" bidrog till detta, och att vi andra har blivit stöpta i precis samma form. Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-10-19 14:17:00
|
Biff |
Jag känner inte heller igen mig i din beskrivning om hur "vi" växte upp Joakim. Du har enbart beskrivit den stereotypa syn på män som feminister har, och inte svarat på min fråga. Därför ställer jag några följdfrågor: Varför tror du att du helt oproblematiskt kan härleda en sådan stereotyp syn till kvinnomisshandel, utan att redovisa de olika leden? Tror du inte att det kan finnas andra, viktigare diskurser inblandade?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-10-19 14:17:00
|
Biff |
Och varför tror du att du bär med dig detta stereotypa "manliga" pojkbeteende när du är vuxen, vem säger att det är så? Kan inte mognad innebära att man förändras och utvecklas istället? Vaför måste pojkens lek vara det som formar honom för resten av livet? Jag undrar även varför du anser att kvinnor inte kan hävda sig, hur yttrar sig deras svaghet?
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-10-19 14:19:00
|
Biff |
Tillägg: "... den stereotypa syn på män som feminister har" ska vara "... den stereotypa syn på män som feminister, filmer och media oftast har"
|
|