Mäns våld - nej, feministers misshandel

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-10-18 18:09:00
Jonas Liljeström
Jag har arbetat i en miljö med fullständig manlig dominans i flera år turnerande musiker. Jag vill påstå att jag har mycket goda erfarenheter av hur vi män tenderar att hålla varandra bakom ryggen när manliga bekanta agerar förtryckande och illojalt mot kvinnor i allmänhet och fruar & barn i synnerhet.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-18 18:10:00
Marcus
I min artikel är det dessa kvinnor som är "fegisar och hycklare." Bemöt detta istället.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-18 18:10:00
Jonas Liljeström
Jag har full förståelse och sympati för feminismen, och i mina ögon är den här sortens attacker mot feminismen och synen på män som kollektivt ansvariga för kvinnoförtrycket - i bästa fall naiva och omogna, i värsta fall falska och skenheliga.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-18 18:14:00
Jonas Liljeström
>I min artikel är det dessa kvinnor som är "fegisar och hycklare." Bemöt detta istället.

"Dessa kvinnor"? Jag skriver om kvinnor som utsätts för förtryck. I de flesta fall skulle man kunna säga att de inte skulle låta sig behandlas illa om de hade en feministisk livssyn. På vilket sätt är de fegisar och hycklare?
Inlägg #5: Postat: 2004-10-18 18:58:00
Biff
Jonas, vad du tar för "manlig illojalitet mot kvinnor" är nog vad jag kallar vänskap mellan män. Precis detsamma gäller mellan kvinnor ska du veta, och det har absolut ingenting med feminism eller förtryck att göra. Man måste få snacka skit om kvinnor ibland!
Inlägg #6: Postat: 2004-10-18 19:23:00
Jonas Liljeström
Jag syftar på betydligt allvarligare saker än "skitsnack", Biff. Och till och med det kan bli påfrestande när man tvingas höra det dag ut och dag in.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-18 19:40:00
Greg
Feministiska artiklar i media kan bli lite påfrestande när man får höra hur ruttna män är, dag ut och dag in. Vad var din poäng?
Inlägg #8: Postat: 2004-10-18 19:56:00
Jonas Liljeström
Greg, min poäng är att det finns en manlig solidaritet som gör att vi ofta låter bli att reagera när andra män beter sig olämpligt mot kvinnor, oavsett om det handlar om sexuellt våld, misshandel, utnyttjande av prostituerade eller vanligt simpelt "skitsnack". Vidare finns en tendens hos vissa män att ha överseende med manlig otrohet mot kvinnor, men ser det som en oförlåtlig förbrytelse när kvinnor är otrogna mot män.
Inlägg #9: Postat: 2004-10-18 19:57:00
Jonas Liljeström
Forts. Därmed kan man säga att männen bär kollektiv skuld till kvinnoförtrycket i samhället, och det är hyckleri på högsta nivå att påstå något annat. Mot bakgrund av detta förefaller den odiplomatiska tonen i många feministiska skriverier synnerligen förståelig.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-18 20:27:00
Biff
Så du menar alltså att det är förtryckande med skitsnack och att ha överseende med otrogenhet? I så fall är kvinnor precis lika "förtryckande". Du blandar absolut in för mycket i feminismen, och det finns överhuvudtaget inga belägg för något av det du skriver. Och som alla andra manliga feminister, tror du så klart att männen i slutändan måste ta hand om kvinnorna för att de ska må bra.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-18 22:00:00
Jonas Liljeström
Biff, jag har aldrig skrivit att "skitsnack" i sig nödvändigtvis är förtryckande, men däremot irriterade det MIG i allra högsta grad på den tiden då jag arbetade i en miljö där det förekom jämnt och ständigt.
Inlägg #12: Postat: 2004-10-18 22:01:00
Jonas Liljeström
Forts. 1 Min kommentar om otrogenhet har också med mina egna erfarenheter att göra - en av mina arbetskamrater var konsekvent otrogen mot sin fru och gick till prostituerade, samtidigt som han inte skämdes för att uttrycka åsikter om att kvinnor ska hållas i schack och att kvinnlig otrohet var något fullständigt intolerabelt. Mina övriga arbetskamrater hade inga invändingar, av de skäl som jag redogjort för ovan - acceptans i kombination med konflikträdsla.
Inlägg #13: Postat: 2004-10-18 22:02:00
Jonas Liljeström
Forts. 2 Till en början tog inte heller jag särskilt allvarligt på dessa företeelser i min arbetmiljö, men efter några år blev jag så trött på jargongen och beteendet att jag inte stod ut längre numera har jag bytt jobb, till stor del beroende på dessa faktorer. Allt detta stred mot min moraluppfattning och min känsla för rättvisa.
Inlägg #14: Postat: 2004-10-18 22:03:00
Jonas Liljeström
Forts. 3 Som du märker bygger mina utläggningar på detta område till stor del på mina egna erfarenheter och personliga känslor. Jag inser att detta mycket väl skulle kunna betraktas som en svaghet i mitt resonemang, men i så fall bör du komma ihåg att Marcus Ottossons artikel ENBART grundas på hans personliga erfarenheter och känslor.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-18 22:04:00
Jonas Liljeström
Forts. 4 "Och som alla andra manliga feminister, tror du så klart att männen i slutändan måste ta hand om kvinnorna för att de ska må bra." Nej det gör jag inte. Jag är övertygad om att kvinnor är fullständigt kapabla att ta hand om sig själva.
Inlägg #16: Postat: 2004-10-18 22:05:00
Jonas Liljeström
Forts. 5 Alla kvinnor i mitt liv är såpass starka och självmedvetna att de alldeles uppenbart inte behöver någon "hjälp", lika lite som män i allmänhet gör det. Däremot tror jag på lika rättigheter och anser att förtryck av alla slag bör bekämpas, även av de människor som "tjänar" på förtrycket ifråga.
Inlägg #17: Postat: 2004-10-18 23:46:00
Biff
Skillnaden i ditt och Marcus resonemang är att Marcus berättar hur feminismen har påverkat honom, medan du berättar hur du tror att du och dina manliga kompisar påverkar kvinnor. Din arbetskamrat var uppenbarligen inte särskilt snäll mot kvinnor, men detta gör varken honom eller dig till "förtryckare". Slå upp ordet och se vad det betyder.
Inlägg #18: Postat: 2004-10-18 23:46:00
Biff
Han hade förmodligen även sina anledningar att säga och göra så. Dessa ligger dock på betydligt djupare plan, inom honom själv, och har knappast med hans umgänge att göra. Män kommer säga att "kvinnor ska hållas i schack" lika länge som kvinnor säger "karlar är svin". Alla tycker så ibland, men vi vet lik förbaskat att det inte är sant. Vi måste få lätta på trycket ibland och vara riktigt fördomsfulla, annars exploderar vi, och börjar kanske hata varandra på riktigt.
Inlägg #19: Postat: 2004-10-18 23:46:00
Biff
Ordet "kvinnoförtryck" existerar inte ens längre i Sverige, eftersom det syftar på kvinnors uttalade underordnade ställning inom religionerna. Debatten handlar nu för tiden bara om att kvinnor och män är och blir bemötta olika, och vad man anser om detta.
Inlägg #20: Postat: 2004-10-19 16:56:00
Marcus
SVAR 4. Dessa kvinnor som misshandlade mig psykiskt som barn. Om du inte tycker att det är åtminstånne "fegt" så håll i alla fall med om att det är fel. Feminismen har utrymme för manshat. Därför skall feminsmen bort.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...