Att döma efter utsidan

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-10-12 22:53:00
Tommie Nygren
Men nu kan man inte basera vad människor ska göra och inte göra på vad djur gör, eftersom vi kan motivera vilket beteende som helst i såna fall... Så, vad kommer vi fram till? Vi, människan, är allätare som kan ta till sig protein från kött. Då tycker jag att vi ska göra det. Däremot kanske inte i den sjuka omfattning som vi gör idag det är inte bra för miljön eller oss själva. Men det finns inget moraliskt i det heller egentligen.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-12 22:54:00
Tommie Nygren
Men du har uppenbarligen den åsikten och då gör du ju helt rätt som avstår. Märk att jag inte tvingar dig att äta kött, då ser jag helst att du inte tvingar mig att göra det du gör. Eller predikar, eller tjatar, eller brandbombar Scanialastbilar. Eller nåt.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-12 23:16:00
Elias Bröms
Det är bara de flesta människor som kan vara moraliska. Det jag menar med moralisk klyfta mellan människor och djur är att människor behandlar människor moraliskt, men djur behandlar de som skit.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-12 23:19:00
Elias Bröms
Visst är vi människor allätare. Det betyder att vi kan äta antingen vegetabilier eller animalier eller både. Och eftersom vi är moraliska varelser är det vår plikt att välja att äta det som är mest moraliskt, dvs det som döda och skadar minst, dvs vegetabilier.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-12 23:22:00
Elias Bröms
Jag förstår att du inte har något behov av att få mig att äta kött. Du ser ju inget omoraliskt i att jag inte äter kött. Men jag ser något omoraliskt i att äta kött, och därför är det förstås helt naturligt att jag vill få andra att äta vegetabilier. Så det tänker jag fortsätta med.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-13 00:17:00
Tommie Nygren
Nej, det är inte vår plikt. Ingenting är vår plikt, inte ens moraliska val, var har du fått det ifrån? Är moral objektivt nu? Hur långt är du villig att gå? Om jag vore den siste köttätaren kvar, vad skulle du göra med mig om jag fångade vilda djur och åt dem? Det är din åsikt att det är bra att göra moraliska val och att man ska göra så moraliska val som möjligt. Det är inte sant, däremot är det mer moraliskt att göra ett mer moraliskt val än inte...
Inlägg #7: Postat: 2004-10-13 00:26:00
Elias Bröms
Om moral inte handlar om hur vi bör handla alltså vad som är vår plikt, vad handlar det då om? Ingenting?
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 02:02:00
Biff
Moral är kärnan i beteendevetenskapen, samhällsvetenskapen, juridiken, religionen och humanismen kombinerade. Det vill säga, ett rättså klurigt ämne. Själv tycker jag att man borde ha nån slags licens innan man ens får yppa ordet...
Inlägg #9: Postat: 2004-10-13 07:25:00
Elias Bröms
Själv tycker jag att moral, dvs vad som är rätt och fel, diskuteras för litet, det borde alla göra mer. Det är alldeles för mycket som bara accepteras för att det "alltid" har förekommit, som t ex köttätandet.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-13 13:02:00
Tommie Nygren
Ja, vad som är rätt och fel är intressant, men var nånstans, i vilken utomreligiös skrift som bestämmer exakt hur varje medborgare ska handla i varje givet tillfälle står det att vi MÅSTE, att det är vår PLIKT att det som är mest moraliskt? Jag ser det inte ens som omoraliskt att äta kött, så givetvis kan dina åsikter inte omfatta mina val, jag delar ju inte din definition av "mest moraliskt". Om jag väljer "lite mer" moraliskt än någon annan då? Duger det?
Inlägg #11: Postat: 2004-10-13 13:03:00
Tommie Nygren
Vill du förbjuda köttförtäring? Det är en seriös fråga, det handlar om synen på egna handlingar kontra andras handlingar. Jag anser nämligen att du ska få förbjuda det. För dig själv. Så att om du äter kött får du fängelse. Jag däremot, är ju för att man FÅR äta kött, jag drabbas givetvis inte av något straff. Jag tycker det är omoraliskt att försöka pracka på andra sin moraliska syn på världen...
Inlägg #12: Postat: 2004-10-13 13:06:00
Tommie Nygren
och därför avstår jag från att skriva artiklar om att det borde vara förbjudet att göra just detta... ööh. Borde inte djur ha en plikt om att äta det minst omoraliska också? Borde vi inte reglera köttätande djurs sätt att döda? Har du sett ett lejon knäcka nacken och kväva en gnu nån gång? DET verkar plågsamt. Hur ska vi få ett stopp på det?
Inlägg #13: Postat: 2004-10-13 13:08:00
Tommie Nygren
Glömde ett ord ovan, mellan orden "att" och "det" ska det stå "göra". Dvs "PLIKT att göra det som är mest moraliskt"?
Inlägg #14: Postat: 2004-10-13 15:35:00
Elias Bröms
Tja, det står väl inte någonstans att man behöver vara moralisk över huvud taget, varken mot människor eller djur. Men nog är det ganska allmänt accepterat att man ska försöka vara snäll mot sina medmänniskor och inte döda dem i onödan. Detsamma borde gälla mot djuren.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-13 15:40:00
Elias Bröms
Nej det skulle inte funka att förbjuda köttförtäring, det skulle bara leda till en massa "svartslakt" och illegal försäljning av kött så länge inte människorna är övertygade om att det är fel med köttätande. Jag vill övertyga dem om det, inte tvinga dem. Om det är omoraliskt att pracka på andra sin moraliska syn så borde du alltså inte pracka på våldtäktsmän att det är fel med våldtäkt etc.
Inlägg #16: Postat: 2004-10-13 15:44:00
Elias Bröms
Och du borde inte tycka det är rätt att samhället prackar på medborgarna att det är fel med mord, stöld etc. Inte nog med det, samhället går längre än så och fängslar de som mördar och stjäl, det borde väl vara mycket värre än mitt stillsamma argumenterande.
Djur har ingen moralisk förmåga, därför kan de inte ha en plikt att äta det minst omoraliska.
Inlägg #17: Postat: 2004-10-15 11:26:00
Tommie Nygren
Jag tycker fängelse är fel... MEN den enda distinktion jag gör för att avgöra vad som är rätt och fel är att värdera en sak enkelt: den som jag gör detta mot, vill den PERSONEN att jag ska göra det? Inte moraliskt som i att Gud som inte finns sagt att "Du skall icke dräpa". Om djur inte har en moralisk förmåga, varför ska vi vara moraliska mot dem?
Inlägg #18: Postat: 2004-10-15 11:28:00
Tommie Nygren
Rättigheter kräver skyldigheter och djur har inga skyldigheter. Förutom att dö och då är givetvis deras rättighet att få leva väl och dö väl. Vanvård av djur är bajs. Om det är allmänt accepterat att man "ska" vara snäll mot medmänniskor, varför är vi inte det? Saker som inte går att förankra i enkla logiska resonemang faller. Ditt argument att jag inte får argumentera emot övergrepp på människor SOM INTE VILL BLI utsatta faller.
Inlägg #19: Postat: 2004-10-15 11:31:00
Tommie Nygren
Folk som VILL bli utsatta bör vi låta bli utsatta. Alltså är det inte fel att döda en som vill bli dödad. Dödandet är i sig inte moraliskt fel. Men visst, jag går helt med på att du har din rätt att övertyga köttätare att de inte ska äta kött, jag tycker bara du kan göra det på ett intelligentare sätt. Du försöker spela på nån "djur är människor"-grej som inte fungerar eftersom, hör och häpna, djur inte är människor. Att du är emot förbud är bra eftersom förbud är dåligt.
Inlägg #20: Postat: 2004-10-15 20:21:00
Elias Bröms
Barn och vissa förståndshandikappade har inte heller någon moralisk förmåga eller några skyldigheter, ska vi inte vara moraliska mot dem heller?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...