Samtycke eller sexuella övergrepp?

Den här tråden diskuterar artikeln Samtycke eller sexuella övergrepp?.
Inlägg #1: Postat: 2004-10-12 15:31:00
Sunny
En jättebra genomtänkt artikel!
Värd högsta betyg. Barn "ger sitt samtycke" till den de står i beroendeställning till och /eller rent av älskar.En pappa,en styvfar,en morfar.Dessa "samtycken" är en parodi på ordet eftersom barnet saknar alternativ.Att förgripa sig på barn är illa: Att ursäkta sig med samtycke från en 5 åring är dessutom patetiskt.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-12 16:09:00
Malin Michea
Skönt att fler säger ifrån. Bra skrivet. Ett litet tillägg: De få som i intervjuer säger att övergreppen inte har påverkat dem negativt, kan mycket väl befinna sig i förnekelse, vilket jag gjorde under många år. Inte bara jag, de flesta har liknande upplevelser.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-12 16:47:00
Sandra Gustafsson
heja Sören!
Inlägg #4: Postat: 2004-10-12 19:31:00
Krieg
Sigmund Freud klarade inte av att höra analysanders berättelser om att de i barndomen utsatts för sexuella övergrepp. Han valde att inte tro på skildringarna utan skapade istället en teori kring barns sexualitet där barnen hade egna sexuella önskningar gentemot vuxna. Den s.k. förförelseteorin. Kanske finns dessa tankar också hos dagens pedofiler?
Inlägg #5: Postat: 2004-10-12 19:44:00
CL
Clarence Osbourne från Australien påstod att han kunde ragga upp vilken pojke som helst och han levde upp till sitt påstående. Pojkar strömmade till honom för just sex. Dom hade det av egen vilja och sörjde när han dog. Ni lever i en drömvärld likt naiva idioter som vandrar i mörkret. En 3 årig tjej lär knappast utrycka en vilja att ha sex men en 10 årig tjej eller pojke kan det.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-12 20:52:00
Alvunger
Bra text. Jag har inte läst här på länge o missat pedofildebatten, men onekligen krävs att någon ryter ifrån när vissa får för sig att barn kan samtycka till sex.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-13 15:36:00
Frågande
Jag ska ta på mig rollen som djävulens advokat och komma med ett par tankar här.
1. "En undersökning av 231 barn mellan 3-6 år, hade enligt föräldrarna...", märk väl att det är enligt föräldrarna och att det är möjligt att föräldrarna inte märkt något då de skickat signaler till barnet om att det är tabu att röra vissa kroppsdelar.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 16:01:00
Anna Li
Faktiskt så är det helt irrelevant vad små barn vill. Små barn vill massor av saker som vi vuxna måste hindra dem från för att de inte vet och förstår bättre. Till exempel så vill små barn ofta springa rakt ut i vägen framför bilar helt enkelt för att de inte förstår hur dåligt de skulle må av det, de vill äta godis bara alla dagar osv osv. Alla försök att lägga någonsomhelst form av ansvar på barnen för att vilja/inte vilja ha sex är därför helt fel fokus.
Inlägg #9: Postat: 2004-10-14 13:20:00
Sue
Jag förstår inte den här debatten. I Sverige är det ett lagbrott att ha sex med barn under femton år. Tror någon att den lagen är ett påhitt för att jävlas med vuxna?
Laddar...