|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-14 12:16:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Vänsterpucko. Liberale Venstre är ett mittenparti. Den danska regeringen är ingen ultrahöger och stöd ej heller av en sådan. Dansk Folkeparti är ett sosseparti som dessutom har en stram invandringspolitik på agendan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-14 13:13:00
|
|
Sunny |
Insiktsfullt om Christiania. Jag hörde till entusiasterna när iden bakom fristaden fortfarande var en stark tro på människans möjlighet att utvecka sig själv. De senare åren har själva iden bakom kommit bort. Kriminalitet har letat sig in o de gamla christianiterna har levt i avskildhet. Aldrig glömmer jag badhuset eller brödet. För att inte tala om de "hundraser" som endast finns där.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-14 15:37:00
|
|
Nistish Sengupta |
Helt tvärtom Martin, som nyliberal gillade jag också idén om Christiania, en fristad där individen bestämde över sitt eget liv utan att statens våldsmonopol la sig i. Ett ställe där människor fick betsämma över det som man producerade själva utan att staten hade rätt att beskatta.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-14 16:40:00
|
|
Jon Hallqvist |
Toppenartikel, konsensus wonderful. Gillade Shakespearecitatet också.
Kan vi inte hjälpa de stackars Christianiaborna, internationella påtryckningar med hot om våld?
Anarkister måste beväpna sig och så är det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-14 17:41:00
|
|
Turist |
En vecka innan polisen slog till var jag och min hustru på turistbesök i Christiania. Konstigt nog var vi inte alls rädda, man borde ha varit det enligt tidningskriverier. På ”Pusher Street” såldes hasch direkt på gatan i små stånd. Vi hade ingen aning om att det fanns så många olika haschsorter.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-14 20:43:00
|
|
Tim |
Denna artikel är i allra högsta grad vinklad, kanske det vansinnigaste jag någonsin läst.
Pusher street tvingades bort av Danmarks regering, inte av christianiterna. Var har du fått dina uppgifter om att Sveriges invånare sett ner så mycket på denna öppna handel med icke-tunga droger?
Inget jag någonsin talat med har delat denna uppfattning, har du gjort någon undersökning som bekräftar ditt påstående?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-14 23:35:00
|
|
maya |
det var det bästa som blivit skrivet på länge, jag håller med om att det är skam att pusherstreet är borta, då man inte längre kan ha någon som helst kontroll på handel av narkotikahandel.
och christiania är för fasen som ett kulturarv!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-15 07:06:00
|
|
Per W |
Christiania har aldrig varit en "fristad" utan helt beroende av det förhatliga omgivande samhällets försörjning av el, vatten, avlopp, socialbidrag och arbetslöshetsunderstöd mm. "Fristaden" har också åtnjutit en liberal inställning från polisen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-15 07:25:00
|
|
Per W |
Christiania har aldrig varit en "fristad" utan helt beroende av det omgivande samhällets leveranser av el, vatten, avlopp, socialbidrag och arbetslöshet och polisens släpphänta inställning.
Sunny, jag har också varit där och sett de äckliga, lösa hundarna.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-15 08:54:00
|
|
Rae |
Det är sorgligt att Christiania försvinner,men det jag tror många svenskar som skriker upprört om fascism och annat mest saknar är att kunna ta en sundsfärja och köpa lite hasch.Faktiskt.Aningen överdriven artikel,även om jag håller med om att det är sorgligt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-15 15:38:00
|
|
Bo Lennart |
Grundintentionerna med stadsdelen var goda - en gång i fontiden. Men ju längre tiden gick ju mer "bus" flyttade in och tog över. När jag sist var där för två år sedan kändes det mycket tragiskt att se alla påtända ungdomar och äldre. Det var mycket obehagligt att gå på Pusher Street bland alla knarkförsäljare och haschkaféer med budskapet "No hard drugs". Luften har tyvärr sedan länge gått ur Christiania.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-15 16:41:00
|
|
Anna Drangel |
Kan inte annat en hålla med dig Martin. Det är rent otroligt hur stelbent den svenska narkotikapolitiken är - och nu har det tydligen också smittat av sig till danskarna.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-15 20:26:00
|
|
Malin S D |
Mycket bra skrivet Martin!!! Jag har själv varit på Christiania många gånger, o känslan av att vara där är obeskrivlig. Staden är som vacker tavla vid kontinenten, något vi borde vara stolta över. Men det e som du säger, nu kommer drogerna att försvinna in i samhället o bli ännu tyngre. Bara för att man förbjuder, betyder inte att det försvinner. Ha det bra!!!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-16 00:30:00
|
|
Joakim Larsson |
Äh, kläm åt knarkarna. Bra att något görs.
|
| |