Calle, åk till Grekland och bevisa din oskuld!

Den här tråden diskuterar artikeln Calle, åk till Grekland och bevisa din oskuld!.
Inlägg #1: Postat: 2004-10-12 15:10:00
Göran
Hej,
Håller inte med en rad. Min son råkade ut för en liknande händelse och blev behandlad av polis och rättsväsende som det vore Grekland
1968. Förundersökningen mot Calle Jonsson är inte värd en EU-medlemstat som Grekland.
Hade han varit mörkhyad hade grekerna kanske inte behandlat honom så illa....
Inlägg #2: Postat: 2004-10-12 15:15:00
Daniel
Grekland är ett "juristiskt u-land"! Grekerna hade han i häkte, släppte han då de kommit fram LITE av allt myglande som polis och åklagarna hade sysslat med var av han flydde. Visst är Sverige ett skämt som rätsstat men Grekland är då en parodi på det skämtet... Jag hade ALDRIG åkt tillbaka och är Calle så dum att han gör detta så kan jag bara gratulera den svenska mentalvården som då har en patient mindre att bry sig om...
Inlägg #3: Postat: 2004-10-12 16:50:00
Sandra Gustafsson
Calle har redan fått bevisat för sig att de inte tänker ge honom en rättvis prövning. Polisen har slagit en grekisk man till att vittna mot Calle har det ju visat sig. Calle - stanna hemma!
Inlägg #4: Postat: 2004-10-12 18:39:00
Björn
Ursäkta att jag märker ord, men BEVISA sin oskuld? Hur ska man kunna göra det i en rättegång där åklagaren har bevisbördan? I de allra flesta fall där den åtalade frikänns beror det på att den åtalade inte har kunnats bindas vid brottet, inte att det skulle vara bevisat att han inte begått det.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-13 00:06:00
Jossan
Calle och Greklands rättvisa tycks ha fått B.B på hugget! Tror ni att B.B skulle ha skrivit någon enda rad om detta fallet ifall svensken skulle ha hetat Muhammed?
Inlägg #6: Postat: 2004-10-13 05:32:00
Jansson
Har kompis som var på kos samtidigt som Calle och hans kompis gäng! Tycker alla ska sluta säga stackars Calle och kanske mer säga Prisa gud att vi han blåsa grekerna på rättvisan !
Inlägg #7: Postat: 2004-10-13 07:44:00
Per W
Grekland och Sverige är bägge bundna av de utlämningsregler som finns i EU. Om tingsrätten finner att Greklands begärn om utlämning är korrekt, så naturligtvis ska Calle skickas till Grekland
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 07:46:00
Per W
Alla fördomsfulla antydningar om att rättssäkerheten skulle vara sämre i Grekland än i Sverige är just fördomsfulla och okunniga. Alla felaktiga domar i Pedofil/incestmål i Sverige visar att i bör tvätta vår egen byk först
Inlägg #9: Postat: 2004-10-13 12:01:00
Anna Li
Om du som oskyldig ung svensk blir 1. Knivhuggen och får åka till sjukhus, 2. Falskt anklagad för något du inte gjort, 3. Utpekad av ngn som polisen får att peka ut dig först vid tredje försöket mha hot, 4 får sitta i sex långa månader i ett hemskt fängelse.
Förutsatt att du är oskyldig, kan du då inte förstå att du inte litar ett enda dugg på det landets juridiska system? Det kan jag förstå.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-13 15:11:00
Per W
Det är Calle Jonssons version du refererar. Du vet inte vad som hänt om CJ är oskyldig t ex eller har du andra objektiva informationskällor?
Inlägg #11: Postat: 2004-11-11 08:20:00
Dan Jonsson
Jag är inte särskilt påläst vad gäller rättsväsendet Men om jag inte har fått allt om bakfoten så är det upp till domstolen att bevisa att du är skyldig, inte att du ska bevisa sin oskuld. Men jag kanske bara babblar?
Laddar...