Jag vill inte vara ett offer!

Den här tråden diskuterar artikeln Jag vill inte vara ett offer!.
Inlägg #1: Postat: 2004-10-12 09:19:00
Birgitta
hej!

Har du tänkt på att din väns omdöme om dig som varm och mjuk kanske har att göra med dina erfarenheter. Att ha jobbig historia behöver inte betyda något negativt.

Bra skrivet
/Birgitta
Inlägg #2: Postat: 2004-10-12 10:09:00
Sunny
En klar 5:a! Den enda som kan hålla dig kvar i offerrollen är du själv. Livet är svårt för så många: De de allra flesta kvinnor på jorden förlorar fortfarande upp till hälften av sina barn.Folk utsätts för krig,folkmord,tortyr etc. men de överlever:en del av dem.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-12 10:13:00
ensam
Första steget är nog att inse hur mycket och hur barndomen eller den dålia upplevelsen faktiskt påverkar en själv. Först när man sett det kan man ta itu med det..
Inlägg #4: Postat: 2004-10-12 11:47:00
Evey
Jag växte upp med en borderlinesjuk mamma,som aldrig sökte hjälp och dessutom var skicklig på att dölja utåt.Först för två år sedan fick jag veta,att det inte är mig det varit fel på,utan att min mamma varit sjuk hela tiden.Nu kan jag gå vidare.Efter år av undran vad felet är,vad är fel med mig.Såren kan sitta i långt upp i vuxenlivet och långt efter att man lämnat sin barndom och sin uppväxtmiljö.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-12 11:48:00
Malin Michea
Jag tycker också du verkar vara en skön person med både värme och humor, så det är skönt att höra att du kunnat lägga det bakom dig och gå vidare. Inspirerande. Fortsätt skriva!
Inlägg #6: Postat: 2004-10-12 17:12:00
shrinken
Inom psykologin finns en lara som kallas ETC, Emotional-Cognitive-TherapyTheory. Det gar ut pa att handelserna i sig ar "neutrala" och "utan speciell mening". Det ar hur vi emotionellt coh logiskt satt forhaller oss till handelserna i livet som identifierar handelserna och later oss kanna och agera darefter i livet.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-12 21:02:00
Lars Nilsson
Bra artikel Sandra. Offerrollen är i allmänhet bara destruktiv för såväl "offret" som omgivningen.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 04:18:00
jörgen Öhlund
bra artikel. jag tror man behöver en jämn balans. men vissa människor har lättare att på martyrvis gömma sig bakom "offer personligheter". man ska självklart inte ignorera det förgångna men det är i nuet man har en chans att leva.
Inlägg #9: Postat: 2004-10-13 12:06:00
Johanna
Problemet sitter inte alltid på insidan av dig eller mig, det är också de i omgivningen som alltför bra minns "hur det varit förr" och därmed inte tillåter att man signalerar HALLÅ, titta, jag har faktiskt helt andra sidor än dom ni kände till. Öht är svenskar löjligt upptagna av att malla in folk efter deras närmaste förflutna. Om personen hela tiden blir bemött som t ex arbetslös, sjukskriven, nybörjare etc - hur ska man då kunna vänta sig att hon kommer vidare?
Inlägg #10: Postat: 2004-10-26 05:54:00
Malin
Jag har växt upp med likadana föräldrar som du och precis som du nu äger distansen mellan dig och ett sammanhang - så är du redan frigjord. Från ett sammanhang du blev satt i; inte skapade själv. Och offerklingan släpper. Go girl.
Laddar...