|
Inlägg #41: Postat: 2004-10-21 12:06:00
|
|
Chris.X |
Om alla pedofiler skulle tänka och agera som du Anders, skulle vi inte ha några sexuella övergrepp på barn, vilket vore en stor gåva till mänskligheten. Och det tror jag t.o.m. Malin är beredd på att hålla med om. Tyvärr för du en ojämn kamp som du inte kommer att vinna. Jag lider själv av tvångstankar, lyckligtvis är det inget sexuellt. Men jag VET att det går inte att bota, bara lära sig hantera.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-10-21 12:09:00
|
|
Chris.X |
ps. Dock är jag själv väldigt kritisk till att ha ett kärleksförhållande parförhållande med barn, sexuellet eller ej. Det är någonting som jag själv har otroligt svårt att acceptera. Jag vet inte vad det finns för hjälp inom pedofili, men någon form av stöd och hjälp måste det finnas. Och skulle jag själv vara pedofil skulle jag nog febrilt försöka få all den hjälp som finns. ds.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-10-27 18:04:00
|
|
Anders Svensson |
Tyvärr så finns det ingen annan hjälp än att söka sig till psykiatrin och prata ut. Eller kanske tala med en sexolog. Men det bästa vore ändå att kunna vara öppen för de i sin närhet. Jag tror inte att vuxna och barn kan ha parförhållanden så som vuxna. En vuxens relation med ett barn innebär alltid ett större ansvar. Men jag tror att en vuxen och ett barn kan ha en kärleksrelation på de villkor som dess åldrar ställer.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-10-29 14:32:00
|
|
elin |
du må älska barn men av vad du just sa tror jag inte att du kan veta så mycket om dem.du har tidigare sagt till mig att du inte är säker på att det finns sår för dig att läka,men hur pedofiler förälskar sig i barn tyder snarare på en underliggande besatthet än sund kärlek.enligt min erfarenhet härstammar dylika känslor så gott som alltid av förtryckta behov och mindrevärdeskomplex.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-10-29 14:38:00
|
|
elin |
det är lätt att bli attraherad eller dras till människor man känner har gått igenom samma sak som en själv,som liknar en själv,eller andra som på ett eller annat sätt stått en nära i livet - man kan inbilla sig att de förstår en och att de kan tillföra dedär som man saknar.men lura inte dig själv.och om du söker så finns det massa alternativa sätt att komma i kontakt med sitt inre.du säger att du inte är farlig,men gnagande begär och obearbetade känslor är farliga.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-10-29 14:41:00
|
|
elin |
vem vet om du en dag kommer gå för långt, men i vilket fall måste du för din egen skull sikta på att bli en känslomässigt frigjord människa.annars kommer du aldrig tycka om dig själv,oavsätt vad någon säger.du skall älska dig själv, men inte acceptera dina dåliga sidor eller sårade känslor på ett sätt som tillåter dem att fortleva i ditt inre. det gäller alla människor i universum och vi kommer aldrig bli lyckliga innan vi tar det steget.
ha det bra så länge.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-10-29 14:49:00
|
|
elin |
ps! flickor är inte mindre älskade än pojkar.båda älskas för lite och det uttrycker sig generellt genom att flickor skadar sig själva, pojkar skadar andra. så det är väl något av en dubbel moral i att just rikta sig till flickor? eller så handlar det inte om hur barnen mår, utan helt enkelt om hur du mår.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-10-30 09:09:00
|
|
Lelwani till Elin |
Medans vi håller på och försöker konstruera anledningar till varför vissa är pedofiler och inte så kan vi börja hitta på en anledning till andra sexuella företeelser som tills nyligen ansetts vara sjukliga beteenden. Homosexualitet, bisexualitet, onani, analsex och så vidare. Undra egentligen vilka teoretiska konstruktioner det fanns kring varför vissa är homosexuealla och inte för inte allt så länge sedan?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-10-30 09:09:00
|
|
Lelwani till Elin |
Hade det funnits någon egentlig grund kring att det är dålig barndom, övergrepp och en massa annat kring varför vissa är pedofiler skulle det finnas asevärt många fler pedofiler än vad det finns. Att några tiotals tusen av alla människor i Sverige eventuellt är pedofiler skall antingen ses som ett tecken på hur bra barn mår i Sverige med tanke på att det borde isf vara avsevärt många fler istället. Eller så kan vi se att det inte finns något egentligt samband.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-10-30 09:10:00
|
|
Lelwani till Elin |
Visst kan pedofiler ha överrepresentation bland övergrepp i barndomen och dålig barndom eller liknande företeelser. Men hur många människor med pedofila böjelser tror du egentligen kommer fram och talar ut om dem? Hur många statistiskt sett lever ut dem osv. Gör man studier på folk som sitter i fängelse för övergrepp på barn eller blandar ihop alla personer som begått övergrepp på barn bland genuina pedofiler så är det inte konstigt att statestiken blir snedvriden.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2004-10-30 09:11:00
|
|
Lelwani till Elin |
Jag föreslår att du läser Charles Mosers och Peggy Kleinplatz text DSM-IV-TR and the Paraphilias - An argumentation for removal. De gör en utmärkt argumentering för parafilierna som en variation av den mänskliga sexualiteten. Att uppfinna teoretiska konstruktioner kring pedofili fråntar de som begår brott delvis ansvaret och ger dem förmildrande omständigheter. Att inte klistra på sjukdoms/störningsetiketer erkänner dem som vuxna individer kapabla att resonera kring vad som är rätt och fel.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2004-10-30 09:12:00
|
|
Lelwani till Elin |
De flesta pedofiler gör aldrig något mot barn under hela sitt liv och är säkert välanpassade och fungerande individer. Men de kommer inte fram då de inte gör väsen av sig. Det gäller förövrigt alla människor med parafilier ute i vårt samhälle. Men om vi skall resonera med dessa teoretiska konstruktionerna som du gör så kanske vi borde övervaka överlevare, de är uppenbarligen pedofiler som väntar på att få "explodera", eller kanske misshandlade barn osv?
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2004-10-31 19:01:00
|
|
elin |
hej lewani.jag riktar mig till anders endast.det jag skriver till honom har grund i det jag läst om hur han upplever sig själv och sina känslor.jag har inget intresse av att diskutera ämnet i större utsträckning eller att börja generalisera kring alla pedofiler, eller huruvida det är en sexuell läggning såsom heterosexualitet. tack för svar ändå.mvh elin.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2004-10-31 19:05:00
|
|
elin |
missat tillägg: min generalisering i svar 78 finns där för att jag känner att den är relevant i sammanhanget och för den person jag riktar mig till.annars är jag medveten om att kunskapen rörandes pedofili är väldigt av stor kvantitet men rätt rörig och säkert ofta bristfällig.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2004-11-01 05:30:00
|
|
Lelwani till Elin |
Jag har pratat väldigt mycket med Anders via MSN och kommit betrakta honom som en god nätvän. Vi har pratat ärligt och öppet om våra innersta känslor, problem och glädje. Ja, vi har pratat om allt. Det är ganska lustigt hur du och jag har kommit fram till så otroligt skilda "slutsatser" om hur han är som person, hur han mår och hur han bör leva sitt liv.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2004-11-01 21:12:00
|
|
elin |
jag har inga åsikter om hur anders bör leva sitt liv annat än de jag har rörandes hur alla människor bör leva sina liv.jag har heller inte kommit fram till någon slutsats som rör hur han är som person.antagligen skiljer de sig rätt rejält från dina eftersom jag i princip inte har några.jag må träffa en öm punkt med vad jag skriver eller ej,men jag skriver det jag känner är relevant utifrån vad jag hört av anders.du behöver inte försvara honom.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2004-11-02 08:13:00
|
|
Lelwani till Elin |
Hade någon sagt det du sade till Anders till mig hade jag tagit det som en form av förolämpning. Jag känner att jag måste reagera när någon säger sådant som du sade. Inte bara för Anders skull utan för alla personer med parafiliers skull. Självklart jag försvarar honom, han är en god vän. För mig är han inte pedofilen, för mig är han människan, personen Anders. En väldigt sympatisk och varm person, jag önskar fler personer i världen var som honom.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2004-11-02 14:22:00
|
|
elin |
vad skulle du ha tagit som en förolämpning? jag har inte stämplat honom som annat än människa - endast kommenterat angående det han skrivit. jag har inte attackerat honom på något sätt - alltså behöver du inte försvara honom mot mig. ha det bra.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2004-11-02 14:33:00
|
|
Lelwani till Elin |
Hela svar 78 är en enda stor förolämpning anser jag, om du hade sagt det till mig rörande min sexualitet jag är dock inte pedofil. Delar av svar 79 hade jag tagit som en förolämpning då du har en retorik som om du talar till ett barn. Svar 80 var det enda som var någorlunda bra förutsatt att det stämmer då. Svar 81 var ett bra retoriskt knep från din sida men elakt då du försöker se över hans person och misstänkliggöra honom som en sorts egoist.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2004-11-02 14:41:00
|
|
Lelwani till Elin |
Men jag tror jag vet vad det handlar om. "Frånskjutande av ansvar" som jag kallar det för. När jag första gången talade med pedofiler på forum osv så var det enda jag ville vara att få dem att sluta vara pedofiler, ta kontakt med psykiatrin och på annat vis ta sitt "förnuft" till fånga. Men efter ha ransakat mig själv insåg jag att anledningen varför jag tyckte detta var så viktigt var för att jag vill få slippa ansvaret om något skulle hända.
|
| |