För mycket s & m

Den här tråden diskuterar artikeln För mycket s & m.
Inlägg #1: Postat: 2004-09-28 23:26:00
Uno Hansson
Är detta ett problem? Är inte kyrkan skild från staten? Eller gäller det borgerliga äktenskap?
Inlägg #2: Postat: 2004-09-29 10:58:00
Lingon
Men fortfarande tillåter man inte exempelvis två män och en kvinna tt ingå äktenskap.
Varför inte göra något radikalt och sätta p för tjafset - avskaffa äktenskapet! Byta efternamn, ha religiösa cermonier etc kan väl folk få hålla på med, det behövs ingen äktenskapsbalk för sånt.
Ersätt det med privata civilrättsliga avtal för de som så önskar. Barnen ska ha samma rättigheter oavsett hur föräldrarna reglerat sitt förhållande.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-29 11:25:00
Per Lindgren
Jag tycker principiellt att du har rätt. Man ska inte göra skillnad på folk och folk. Samtidigt måste kyrkan få avgöra vad de anser är förenligt med Bibeln. Man kan inte helt utan vidare ändra på deras tro bara för att ingen ska känna sig utanför. Borgerligt giftermål är något annat. Där är jag för homosexuellas rätt att gifta sig. Vad gäller kyrkan röstar jag blankt och tycker det ska avgöras av den mest berörda parten, kyrkan.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-29 12:16:00
Jakob
Om nu homosexuella ska vigas i Svenska kyrkan, så vill jag samtidigt se en Imam i en moské stå och viga homosexuella.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-29 17:50:00
Malin Michea
Jag är väldigt kluven i frågan. Jag vill ju att homosexuella ska ha rätt att manifestera sin kärlek på vilket sätt de vill....Men samtidigt känns det som om svenska kyrkan - förlegad och trångsynt som den är - kanske borde lämnas ifred med sina snurrigheter...
Inlägg #6: Postat: 2004-09-29 19:47:00
Asper, Gers
Nu skall du svara ärligt, Birgitta. Vem onanerar du helst till: Leijonborg eller den där 28-åringen som flydde och blev fast igen? Precis. Och jag förstår dig. Vem onanerar och fantiserar om någon som ser ut som en lungsiktig Benjamin Syrsa?
Inlägg #7: Postat: 2004-09-30 00:05:00
Lasse P
Jag har ställt frågan förr och ställer den igen: Varför är Birgitta Olsson, vars samtliga frågor hon driver och samtliga åsikter hon har är typiskt vänsterpartistiska, varför är hon folkpartist?
Inlägg #8: Postat: 2004-09-30 14:55:00
Thomas L. Aabo
Så det är vad Persson och Reinfeldt tytcker som är avgörande för vad de partierna tycker?. Då är de inte sanna partiledare utan diktatorer!
Inlägg #9: Postat: 2004-10-01 07:51:00
Per W
Det är enkelt: ta bort kyrkans vigselrätt så slipper vi diskussionen.
I vissa länder t.ex Frankrike, tror jag är det endast borgerlig vigsel som gäller. Sen kan man få en kyrklig välsignelseceremoni om man vill.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-03 20:00:00
Lasse P
Jag har ställt frågan förr och ställer den igen: är du rakad? Svara nu.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-04 13:10:00
pUs
Det där är en rent kyrklig angelägenhet. Jag tycker inte heller att det är helt schysst att tvinga någon eller några att omvärdera sin religiösa övertygelse. Bibeln är trots allt väldigt tydlig på den här punkten. Ser inte problemet överhuvudtaget.
Inlägg #12: Postat: 2004-10-05 21:29:00
Marcus
Ja till äktenskap nej till adoption.
Äktenskap är två saker.
1. Juridik
2. Bekräfta sin kärlek inför Gud.
detta är helt okay för mig att vilket par som helst kan göra.
Men adoption är att ta in ett nytt liv, ett liv som behöver en mamma och en pappa.
Bögar är själklart lika bra pappor som andra män. Men dom är inga mammor. Flatorna är lika bra mammor som alla andra kvinnor, men dom är inga pappor.
Laddar...