Inlägg #1: Postat: 2004-09-28 14:21:00
|
KD |
Natalia Kazmierska eller vad hon nu heter är en mkt komisk figur. Trots en upphöjd position som krönikör i Expressen och ständiga framträdanden i olika mediala tyckarsammanhang så uttrycker hon sig värre än en högstadietjej. Det komiska är att hon uppenbarligen tar sig själv och sitt tyckande på gravallvar när hon stakar sig fram, avbryter den nyss påbörjade meningen och kastar in ett "liksom" för vilken gång i ordningen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-28 14:23:00
|
Malin Michea |
Bra..
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-28 16:58:00
|
sossekvinna |
Vi elitfeminister hatar alla män!!!!!!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-28 17:09:00
|
Angostura Bitter |
Vadå "kvinnorollen har utvecklats med stormsteg under de senaste decennierna"?
Hurdå? Till att synas mer nakna i media eller?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-28 17:15:00
|
Jonna |
ja många vita i Sydafrika tog aktivt avstånd från apartheid. För att de fattade att de hade ett ansvar att göra det istället för att gnälla över hur vita skildras i media bla bla ...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-28 17:43:00
|
johanna svensson |
jag varken älskar eller hatar män eller kvinnor. jag bedömer istället individen, oavsett vilket kön den har.
jag tar öppet avstånd från att kalla mig feminist, eftersom det numera är samma sak som sexism.
det kanske handlade om jämstäldhet på 70-talet, men när nu personer som linda skugge är "elitfeminist" så blir man ju rädd...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-28 18:29:00
|
Björn |
Tror du inte att du överskattar medias inflytande lite grand? De olika politiska trenderna har kommit och gått, men har de egentligen påverkat något annat än kultursidorna i dagstidningarna?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-28 18:45:00
|
Evey |
Viktigt ämne...jag är kvinna men trött på allt manshat som gror lite här och var.Män är inte av naturen onda lika lite som kvinnor är av naturen förutbestämda att stå i köket.Jag blir ledsen för alla män som inte passar in i stereotypen,för mina söners skull,för den majoritet av alla män som inte beter sig som svin.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-28 19:08:00
|
Malin Michea |
Problemet är faktiskt ganska stort när man betänker att feminister fritt kan marschera in i skolorna och skaffa nya rekryter till könskriget, och spela ut tjejer och killar mot varandra.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-28 20:09:00
|
Andreas B |
För övrigt vill jag tillägga att jag skiljer på seriösa feminister, som jobbar med till exempel lönefrågan, och mediefeminister som odlar manshat som en karriärväg. Det är två helt olika saker.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-29 00:08:00
|
Sunny |
En viktig o tänkvärd artikel. Du har tyvärr mera rätt än man skulle önska i den här saken.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-29 05:48:00
|
Johan Wedberg |
Krossa matriarkatet och Skuggeismen!
Leve feminismen!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-29 09:07:00
|
Andreas B |
Nu är jag ju inte motståndare till feminismen, som någon kanske kan förledas att tro. Jag har bara bestämt mig att lämna den till tjejerna själva att definiera. Men då tar jag mig också friheten att vilja säga någonting om mansrollen!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-09-29 11:10:00
|
Anna Li |
Bra artikel! Verkligt konstiga uttalanden om att manshat är bra!? Har de inga pappor, män och söner de här tjejerna? Manshat har inget med feminism att göra, feminism handlar om att se coh förändra strukturer i samhället. Förmodligen är det som med alla andra begrepp att det drar till sig bittra och hatiska människor, men det är tragiskt om det blir de som får sätta agendan.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-09-29 12:02:00
|
Man Originalet |
De tankar Andreas B. framför är tankar jag själv gett uttryck för i en mängd diskussionsinlägg, såväl här på Sourze som på andra debattsajter på nätet. Jag nöjer mig därför med att säga: En lysande text!!! Det du tar upp förtjänar att sägas gång på gång, så länge vi har ett debattklimat där tokfeminister som Joanna Rytel och Linda Skugge tillåts sprida sina sexistiska åsikter som om de vore absoluta sanningar, utan att någon vågar/får säga emot.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-09-29 13:21:00
|
KD |
Tron att feminism inte har med manshat att göra framförs ibland. Om man citerar Anna Li nedan: "Manshat har inget med feminism att göra, feminism handlar om att se coh förändra strukturer i samhället". Den egentliga beskrivningen lyder emellertid: "feminism är att enkom poängtera hur kvinnor är förfördelade i samhället, med syftet att få till stånd politiskt/juridiskt sanktionerade förändringar som gynnar kvinnor".
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-09-29 14:19:00
|
Elin |
Dessutom betyder Femina "kvinna" på latin,"feminism" innefattar bara odet kvinna och det är väl ett väldigt dumt ord att kalla sig om man står på båda könens sida.humanist, någon?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-09-29 14:32:00
|
Thomas L. Aabo |
Förbaskat bra artikel.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-09-30 03:52:00
|
AckzäLL |
DEBATTEN BÖRJAR ANTA OUTHÄRDLIGA PROPOTIONER. Multiresistent bullshit i kjolförpackning!!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-09-30 11:13:00
|
Bo Lennart |
Feminismen och även andra ismer är bra så länge syftet är att förena och överbrygga i motsats till att splittra och ytterligare förstärka motsatsförhållanden.
|
|