Krya på dig Sven-Bertil Taube!

Den här tråden diskuterar artikeln Krya på dig Sven-Bertil Taube!.
Inlägg #1: Postat: 2004-09-24 00:08:00
Inger
En fin krönika skriven med både känsla och takt. Visst har S B Taube betytt mycket för svenskt kulturliv, inte bara gn att tolka sin fars texter och musik. Jag kan ännu se S B Taube framför sig, naken på filmduken. Han var verkligen MAN är givetvis fortfarande med klass, ödmjukhet, humor adderat till hans fördelaktiga utseende.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-24 00:09:00
Inger
Hans far däremot var det nog annorlunda med. Han hade inte bara en förfärlig röst utan lär även ha varit gniden, snarstucken... Kuriosa: Min far seglade en rutt med honom och en sak förstod jag i alla fall; det där med att vara sjöman var ju hårt arbete och inte detsamma som att vara "poet". Sjöfolket hade m a o inte så stor beundran för hans arbetsinsatser till sjöss ;-
Inlägg #3: Postat: 2004-09-24 00:20:00
Svempa
Krya på dig Billy Butt!
Inlägg #4: Postat: 2004-09-24 02:15:00
Inger
Förresten Billy: Det finns en till, förutom Sven-Bertil, som jag personligen även tycker har tolkat E Taubes melodier på sitt speciella sätt; nämligen Cornelius Wresjwik. Och då kunde han även välja s k mindre kända men mycket starka texter med djup eftertanke i av E Taube. Vad tyckte du om hans tolkning?
Inlägg #5: Postat: 2004-09-24 10:14:00
Per W
Bob Dylan sjunger inte bra, Leonard Cohen kan inte sjunga, Janis Joplin lät förskräckligt, Evert Taube var hes, Ulf Lundell kan inte hålla en ton.
Bra artister allihop, det är KOMBINATIONEN artist - musik som ger 1 1 3.
Evert var den överlägset bästa tolkaren av sin musik. Sven-Bertil halvbra.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-24 13:51:00
Thomas L. Aabo
Och det Sverige han beskrev har avgått med sotdöden.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-24 14:40:00
Doktor J
För en gångs skull kan man helt och hållet hålla med herr Butt. Förutom att SBT är en lysande uttolkare av faderns sånger, så är han en trevlig person.
Inlägg #8: Postat: 2004-09-24 16:12:00
Inger
Kan det vara så att du inte är "populär" Per W? Du har väl inte sagt ett sanningens ord till "fel" person -er här på Sourze och därför använder den ditt namn nu? Du är ju betydligt tuffare än så och vet hur man handskas med småkulor, gröna sådana.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-25 16:19:00
allan carlsson
Kan bara, från djupet av mitt hjärta,
instämma!
Inlägg #10: Postat: 2004-09-28 07:59:00
Alf Carlsson
Ajajajaj - Uggla kom undan med bra låtar"? U är en utomordentligt usel låtskrivare som drar billiga poänger på folks behov av buskis, en slags kissochbajs-nisch. Att jämföra honom med Taube är som att jämföra "Helan går" med "Maj på Malö".
Inlägg #11: Postat: 2004-09-29 13:50:00
Billy Butt!
Herr Butt, läste du att Rederietstjärna friades av Hovrätten!?
Du fick fem år för att vara fräck, han frias för att Staten vill dölja inhemska problem. Jag ber dig att skriva artikel ang. Joy Rahman, han borde gå ut i media och säga till JK att dom kan få tillbaka alla miljoner, på ett vilkor, att den kriminella åklagare, domare i Tings. och Hovrätt samt nämndemän sitter av åtta år i sammma fängelse, om inte, ge Rahman en blankcheck...
Laddar...